Makó és a vöröshagyma-termesztés

Könnyes búcsú

Belpol

Kétszázötven évig meghatározta Makó életét a vöröshagyma, az idén viszont egy kamionnyi sem termett belőle itt. Ennek nem az aszály a fő oka: a kollektivizálás óta ez a termesztési kultúra nem tartott lépést a versenytársakkal. Hagymafesztivált azért rendez a város.

Makón az augusztus 20-i tűzijátékot a háromnapos hagymafesztivál záróestéjére, szeptember 11-re halasztották. A kirakodóvásáros, főzőversenyes, zenés népünnepélyen hagyomány az is, hogy a Hagyma Terméktanács elnöke a rendezvény előtt vagy közben nyilatkozik arról, hol áll az ágazat. Az idén ez a hangulatjelentés kevéssé passzolt a tűzijátékhoz. Fekete János elnök nyilatkozata alapján a Magyar Nemzet és nyomában az egész magyar sajtó megírta, hogy „idén gyakorlatilag megszűnt a magyar hagymatermesztés”, „búcsút inthetünk a makói hagymának”, „végóráit éli”, mert az aszály azoknak a termelőknek a munkáját is tönkretette, akik még kitartottak. Fekete egy későbbi nyilatkozatában pontosított: a hazai hagymatermelés nem fog megszűnni, mert a Dunántúlon és a Jászságban vannak öntözhető területek, ahol magról vetett vöröshagymával foglalkoznak – csak a klasszikus, dughagymáról termesztett makói hagyma fog eltűnni.

A dél-alföldi városban a hagymatermesztés „előiskolája” a szőlőművelés volt, még 1779-ben is 672 hold szőlőt műveltek a város környékén. A makói bor mégsem lehetett versenyképes, mert a szőlőültetvényeket kiszorították a zöldségek. Az első írásos adat a makói hagymáról 1755-ből való: a tornyai Marczibányi Lőrinc vöröshagymát rendelt Gerlicze János makói főbírótól – olvasható A makói hagyma múltja, jelene és jövője című 1997-es kötetben. A reformkorban is együtt emlegették a hagymával a petrezselymet, zellert, sárgarépát, paprikát, mint olyan termékeket, amelyekkel Makó „az egész Alföldet és Bánátot elönti”.

A Vörös-tenger partján

A vöröshagyma azért vált végül meghatározóvá, mert bár a földterületek szétaprózódottak voltak, ez a fűszernövény kis területen is jó jövedelmet hozott. A helyi kisparasztok pedig az itteni, száraz éghajlathoz idomuló fajtát hoztak létre.

Akkor mindenütt úgy termelték a vöröshagymát, hogy elültették az anyahagymát, az virágzott, fekete magokat termett, azt a második évben elvetették, abból dughagyma fejlődött. Felszedték, a következő tavaszon elduggatták, étkezési hagyma nőtt belőle, a szebb fejekből anyahagyma. A makóiak a 18. század első felétől a dughagymát a kemence fölött, nádból készített rácson szárították, ez az eljárás pedig meggátolta a „bördősödést”. Egyedülálló technológia volt, amellyel akkoriban szokatlanul nagy, erős aromájú, és száraz helyen a következő termésig eltartható hagymákat lehetett termelni. Így amikor Kazinczy Ferenc a Martinovics-féle összeesküvés miatt ausztriai raboskodása során 1799-ben vízi úton szállított, „szörnyű nagyságú” magyar hagyma látványa ébresztett benne jó érzést, az minden bizonnyal Makóról származott.

A következő évszázad elején a makói hagymakertészek kilencven százaléka a közelben és a Bánságban adta el az áruját. Sokan maguk vitték ponyvás lovas kocsin a termést. A kereslet a közlekedés fejlődésével nőtt. Hozzájárult ehhez az is, hogy az 1859-es és 1866-os háborúk nyomán az olasz hagyma kikopott az osztrák örökös tartományok és a német birodalom piacáról. Helyette megjelent a makói, amely az 1873-as bécsi és az 1888-as brüsszeli világkiállításon is sikerrel szerepelt. Közben a várost elérte a vasút, ami szintén nagyot lendített a hagyma ügyén. Makóra a mozdony is tolatva megy be – mondták –, mert csípi a szemét a hagymaszag. Abban, hogy ez a fűszernövény világhírű lett, elvitathatatlan szerepe volt a város zsidó kereskedőinek (lásd: Haza a temetőben, Magyar Narancs, 2022. június 23.).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."