Lázár János ötpontos közlekedési akciótervet jelentett be

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 16.

Belpol

És megköszönte az utasoknak, hogy „a nehézségek ellenére mégis minket választottak”.

„Közlekedési infó” címmel tartott sajtótájékoztatót Lázár János annak apropóján, hogy hogy egy év telt el a vármegye- és országbérlet rendszerének bevezetése óta.

A Telex tudósítása szerint az építési és közlekedési miniszter először arról beszélt, hogy az elmúlt időszakban hatalmas hőséget kellett kibírnia mindenkinek, ezért

megköszönné az utasoknak a türelmet, és hogy „a nehézségek ellenére mégis minket választottak”.

„Két célom van: az utas járjon jól, a munkások, akik nekünk és velünk dolgoznak, motiváltak legyenek” – mondta Lázár János, aki szerint eddig 10 millió vármegye- és országbérletet adtak el, emiatt aztán 2024-ben várhatóan 800 millió utazás lesz, a 2023-as 600 millió után. A miniszter úgy véli, 4,5 millió magyar járt jól az új rendszerrel, pedig „még a Fideszből is megkóstolgattak, hogy az önkormányzati választás előtt miért egyezek meg Karácsony Gergellyel”.

A miniszter ezután arról beszélt, hogy a kormány többször tárgyalt a közlekedési javaslatokról, és arra jutottak, hogy ötpontos közlekedési akciótervet hirdetnek. Ennek részeként Lázár János új személyszállítási törvényt visz a parlament elé, amiben arról lesz szó, hogy milyen jogok illetik meg a magyarokat a közlekedésben. A közlekedési jogot ugyanis állampolgári alapjoggá akarja nyilvánítani minden magyar állampolgárnak, és itt lakóhellyel rendelkezőknek. Ennek része kell, hogy legyen, hogy minden magyar a lakóhely és a járáshely között naponta háromszor (járáshely és megyeszékhely között kétszer) oda-vissza átszállás nélkül el tudjon jutni.

A miniszter második pontként bejelentette: vasútépítésbe kezdenek. A magyarországi vasútvonalak 50 százalék sebességkorlátozott, mert rosszak a pályák. Lázár János ezért az Európai Beruházási Bankhoz fordul 1 milliárd eurós hitelkérelemmel (ami 30 évre szólna), amihez a kormány is ad 1 milliárd eurót. Ebből a pénzből 500 kilométernyi új vasutat akarnak építeni, emellett pedig a villamosvonalakat is felújítják és a Gubacsi hidat is újjáépítik. Az összegbe vasúti digitalizáció is belefér, néhány vonalon transzformátorokat is építenének.

Mivel Lázár János szerint „nincs olyan közlekedési eszközünk, amik ne amortizálódtak volna le az elmúlt időszakban”, ezért megpróbálnak használt járműveket beszerezni. A miniszter azt mondta, szerinte Nyugat-Európában most leszerelt, húsz-harminc éves járműveket kell beszerezni, éppen ezért

„arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel” ilyen járműveket százas nagyságrendben.

Negyedik pontként 2025-ben új MÁV-applikáció érkezik, és lesz új utastájékoztatás is. Továbbá felújítanak vasútállomásokat, pályaudvarokat, például Debrecenben, Győrben és Siófokon, valamint a Nyugati pályaudvart. Ezt a miniszter egyébként nem adófizetői pénzből, hanem ingatlanbefektetők pénzéből képzeli el.

Mindehhez a miniszter szerint azonban új rendszer is kell. Mint mondta, „Régi rendszerbe új pénzt nem lehet betenni”, ezért újjászervezik a MÁV-ot és a leányvállalatait. Lázár János bejelentette: szeptembertől Hegyi Zsolt–Dányi Gábor lesz a MÁV új vezetése a Pafféri Zoltán–Steininger Zsolt duó helyett. A miniszter elmondta, Hegyi Zsolt csinálta meg a tarifareformot, ő vezette be a vármegye- és országbérletet, Budapest-bérletet, „benne megvan az az innovációs készség”, ami kell a kormánynak.

A Telex azon kérdésére, hogy méltó-e a vasút állapota az ország gazdasági fejlettségi szintjéhez, Lázár János nemmel felelt. A miniszter szerint az elmúlt években voltak fontosabb feladatok, ezért nem a tömegközlekedés került a fókuszba, az egészségügy és az oktatás vitték el a forrásokat. Lázár János ezután arról beszélt, a home office nagyjából egy lépésre van attól, hogy ne is dolgozzanak a MÁV-dolgozók, pedig ez nem vicc, adófizetői pénzekkel nem lehet játszani a miniszter szerint. A miniszter szerint munkát a munkahelyen lehet végezni.

A nagy melegről szólva megjegyezte, senki ne akarjon politikai előnyt kovácsolni mások szenvedéséből, legyen szó meleg kórházakról vagy az utazási nehézségekről. „Nincs az ország felkészülve arra, hogy az időjárás ilyen mértékben változott, vagy változik a jövőben, nincsenek az emberek sem felkészülve” – mondta Lázár János, aki szerint a cél, hogy ha 2025-ben beüt a 40 fok, akkor nem fogják elindítani az 50 éves vonatokat, helyette légkondicionált buszokat fognak indítani. Bár késések az év többi napján is vannak, nem csak hőségben, a miniszter szerint „az egészen más”.

A bejelentett közlekedési akcióterv végrehajtásában számítanak a magyar cégekre, köztük a Mészáros Lőrinc-féle V-Híd Zrt.-re is – mondta a miniszter. Arról is beszélt, hogy a kínaiakkal való tárgyalásoknak semmi köze ehhez, velük egy új budapesti vasúti körgyűrűről (V0) tárgyalnak, meg arról, hogy a Nyugati pályaudvar és reptér között épüljön egy közvetlen vasútvonal.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk