Lázár János ötpontos közlekedési akciótervet jelentett be

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 16.

Belpol

És megköszönte az utasoknak, hogy „a nehézségek ellenére mégis minket választottak”.

„Közlekedési infó” címmel tartott sajtótájékoztatót Lázár János annak apropóján, hogy hogy egy év telt el a vármegye- és országbérlet rendszerének bevezetése óta.

A Telex tudósítása szerint az építési és közlekedési miniszter először arról beszélt, hogy az elmúlt időszakban hatalmas hőséget kellett kibírnia mindenkinek, ezért

megköszönné az utasoknak a türelmet, és hogy „a nehézségek ellenére mégis minket választottak”.

„Két célom van: az utas járjon jól, a munkások, akik nekünk és velünk dolgoznak, motiváltak legyenek” – mondta Lázár János, aki szerint eddig 10 millió vármegye- és országbérletet adtak el, emiatt aztán 2024-ben várhatóan 800 millió utazás lesz, a 2023-as 600 millió után. A miniszter úgy véli, 4,5 millió magyar járt jól az új rendszerrel, pedig „még a Fideszből is megkóstolgattak, hogy az önkormányzati választás előtt miért egyezek meg Karácsony Gergellyel”.

A miniszter ezután arról beszélt, hogy a kormány többször tárgyalt a közlekedési javaslatokról, és arra jutottak, hogy ötpontos közlekedési akciótervet hirdetnek. Ennek részeként Lázár János új személyszállítási törvényt visz a parlament elé, amiben arról lesz szó, hogy milyen jogok illetik meg a magyarokat a közlekedésben. A közlekedési jogot ugyanis állampolgári alapjoggá akarja nyilvánítani minden magyar állampolgárnak, és itt lakóhellyel rendelkezőknek. Ennek része kell, hogy legyen, hogy minden magyar a lakóhely és a járáshely között naponta háromszor (járáshely és megyeszékhely között kétszer) oda-vissza átszállás nélkül el tudjon jutni.

A miniszter második pontként bejelentette: vasútépítésbe kezdenek. A magyarországi vasútvonalak 50 százalék sebességkorlátozott, mert rosszak a pályák. Lázár János ezért az Európai Beruházási Bankhoz fordul 1 milliárd eurós hitelkérelemmel (ami 30 évre szólna), amihez a kormány is ad 1 milliárd eurót. Ebből a pénzből 500 kilométernyi új vasutat akarnak építeni, emellett pedig a villamosvonalakat is felújítják és a Gubacsi hidat is újjáépítik. Az összegbe vasúti digitalizáció is belefér, néhány vonalon transzformátorokat is építenének.

Mivel Lázár János szerint „nincs olyan közlekedési eszközünk, amik ne amortizálódtak volna le az elmúlt időszakban”, ezért megpróbálnak használt járműveket beszerezni. A miniszter azt mondta, szerinte Nyugat-Európában most leszerelt, húsz-harminc éves járműveket kell beszerezni, éppen ezért

„arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel” ilyen járműveket százas nagyságrendben.

Negyedik pontként 2025-ben új MÁV-applikáció érkezik, és lesz új utastájékoztatás is. Továbbá felújítanak vasútállomásokat, pályaudvarokat, például Debrecenben, Győrben és Siófokon, valamint a Nyugati pályaudvart. Ezt a miniszter egyébként nem adófizetői pénzből, hanem ingatlanbefektetők pénzéből képzeli el.

Mindehhez a miniszter szerint azonban új rendszer is kell. Mint mondta, „Régi rendszerbe új pénzt nem lehet betenni”, ezért újjászervezik a MÁV-ot és a leányvállalatait. Lázár János bejelentette: szeptembertől Hegyi Zsolt–Dányi Gábor lesz a MÁV új vezetése a Pafféri Zoltán–Steininger Zsolt duó helyett. A miniszter elmondta, Hegyi Zsolt csinálta meg a tarifareformot, ő vezette be a vármegye- és országbérletet, Budapest-bérletet, „benne megvan az az innovációs készség”, ami kell a kormánynak.

A Telex azon kérdésére, hogy méltó-e a vasút állapota az ország gazdasági fejlettségi szintjéhez, Lázár János nemmel felelt. A miniszter szerint az elmúlt években voltak fontosabb feladatok, ezért nem a tömegközlekedés került a fókuszba, az egészségügy és az oktatás vitték el a forrásokat. Lázár János ezután arról beszélt, a home office nagyjából egy lépésre van attól, hogy ne is dolgozzanak a MÁV-dolgozók, pedig ez nem vicc, adófizetői pénzekkel nem lehet játszani a miniszter szerint. A miniszter szerint munkát a munkahelyen lehet végezni.

A nagy melegről szólva megjegyezte, senki ne akarjon politikai előnyt kovácsolni mások szenvedéséből, legyen szó meleg kórházakról vagy az utazási nehézségekről. „Nincs az ország felkészülve arra, hogy az időjárás ilyen mértékben változott, vagy változik a jövőben, nincsenek az emberek sem felkészülve” – mondta Lázár János, aki szerint a cél, hogy ha 2025-ben beüt a 40 fok, akkor nem fogják elindítani az 50 éves vonatokat, helyette légkondicionált buszokat fognak indítani. Bár késések az év többi napján is vannak, nem csak hőségben, a miniszter szerint „az egészen más”.

A bejelentett közlekedési akcióterv végrehajtásában számítanak a magyar cégekre, köztük a Mészáros Lőrinc-féle V-Híd Zrt.-re is – mondta a miniszter. Arról is beszélt, hogy a kínaiakkal való tárgyalásoknak semmi köze ehhez, velük egy új budapesti vasúti körgyűrűről (V0) tárgyalnak, meg arról, hogy a Nyugati pályaudvar és reptér között épüljön egy közvetlen vasútvonal.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.