Reagált Ókovács Szilveszter Kesselyák Gergely kirúgására

  • narancs.hu
  • 2023. június 9.

Belpol

Szeretettel várja az újságírókat az előadásaikon. 

„Ha egy négyszemközt tartott tegnap délutáni bizalmas operaházi beszélgetésből hír jelenik meg másnap délelőtt az Indexen, akkor most már valóban érteni vélem, ki, kinek miért és milyen sebességgel vitt ki eddig is mindent innen” – reagálta Ókovács Szilveszter a Mandinernek a csütörtökön Indexen megjelent hírre, miszerint kirúgta Kesselyák Gergelyt. 

Ahogyan arról április végén a Narancs.hu is beszámolt, a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázata célegyenesbe érkezett: Kesselyák Gergely, Miklósa Erika és Vadász Dániel volt az a három jelölt, akit a bizottság javasolt. A 11 jelölt bizottsági meghallgatására április 26-27-én került sor. Kesselyák Gergely karmester kapta a maximális kilenc pontot, Miklósa Erika operaénekes is meggyőző volt, Vadász Dániel egykori énekes, jogász és kulturális menedzser, a Co-Opera független operatársulat ügyvezető igazgatója kifejezetten jól szerepelt. (A pályázókról részletesebben korábbi cikkünkben írtunk. Januári lapszámunkban pedig az Ókovács-éra mérlegéről lehetett olvasni.)

Aztán május végén kiderült, hogy az utolsó pillanatra időzített bejelentéssel pénteken újabb öt évre a jelenleg is regnáló Ókovács Szilvesztert nevezte ki a Magyar Állami Operaház főigazgatójának Csák János miniszter. Ókovács Szilveszter maradhat a posztján, két okból is kelthet némi meglepetést: az egyik, hogy az őszi pályázati fordulót a túl kevés, szám szerint hét jelöltre hivatkozva megismételték, ami azt sugallta, hogy Csák János változást akar. A másik az, hogy a szakmai bizottság a pályázók közül nem Ókovács Szilvesztert, Kesselyákot, Miklósát és Vadászt javasolta a tisztségre. 

 
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója beszédet mond az Operaház főigazgatói pályázatáról tartott sajtótájékoztatón a Kulturális és Innovációs Minisztériumban 2023. május 26-án. Idén augusztus elsejétől öt évre továbbra is Ókovács Szilveszter vezetheti a Magyar Állami Operaházat.
Fotó: MTI/Bruzák Noémi
 

Kesselyák Gergely Ókovács Szilveszter újraválasztása után gratulált a régi-új főigazgatónak. Ókovács a bejelentést követően azt mondta a portál Kibeszélő extra című műsorában, hogy „mindenkivel lesz közös munka, nincs senki kitiltva az Operaházból”. Majd pár nappal kirúgta Kesselyák Gergely karmestert, miután olyan mértékben lecsökkentette az előadásai számát, hogy már nem nevezte indokoltnak a státuszát. 

Most Ókovács azt nyilatkozta a Mandinernek, hogy „Kesselyák Gergely 2016 februárjától működött az OPERA első karmestereként, az utolsó 50 esztendő leghosszabb első karmesteri periódusát vitte. Akkor pályázat nélkül kértem fel a tisztségre, most, hét és fél évvel később, egy új ciklus kezdetén ugyanígy kérek fel másik karmestert. Ezt a bizottsági meghallgatáson is elmondtam, 2023. áprilisában, tizenegy tanúm van rá, és akkor még senki sem tudhatta az eredményt. Bevett gyakorlat ez: új kormány, (részben) új miniszterek. Kesselyák karnagy úr újra vendégkarmester lesz emelt honoráriumért, amennyiben aláírja az ajánlatot: két produkciót vezényelne az Erkel Színházban és az Operaházban.

A magam részéről szeretném, ha aláírná, karmesteri tudására számítunk, mert ez egy szakmai kérdés, de ahhoz vissza kell jönnie az Index irodáiból.

Az ügy nyilvános része ezzel részemről lezárva, az újságírókat szeretettel várjuk előadásainkon” – fogalmazott. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.