Interjú

„Sötétben tapogatózunk”

Török Gábor politikai elemző a kampányról és a választási esélyekről

Belpol

A kampány profik és amatőrök csatájának tűnik, de megfelelő mozgósítással az ellenzék okozhat meglepetést a billegő körzetekben. Török Gábor szerint az ellenzéki pártvezetők az indokoltnál is pesszimistábbak, pedig ha nem hitetik el a választókkal, hogy van esélyük győzni, az önbeteljesítő jóslatként működhet.

Magyar Narancs: Ukrajna február 24-i lerohanása után a háború vált a magyar választási kampány első számú témájává. Mondhatjuk, hogy új mérkőzés kezdődött?

Török Gábor: Talán helyesebb úgy fogalmazni, hogy másik sportágban zajlik tovább a mérkőzés. Brutális mértékben türemkedett be a választási kampányba egy olyan téma, amellyel senki nem számolt, az 1990 óta eltelt 32 év választástörténetében nem volt példa arra, hogy az utolsó hetekre ilyen mértékben változzon meg a politikai napirend, hogy egy az egyben ki lehessen dobni a korábbi kampány­stratégiákat. Sok gondolkodás volt előzetesen arról, mi lesz a kampány fő témája, milyen ügyek körül keringenek majd a politikai szereplők, ehhez képest teljesen eltérő, amit látunk. Ez különösen a kormányoldalnak adott nehéz feladatot, mert 1998 óta a Fidesz a politikai napirend uralásának nagymestere, még ellenzékben is képesek voltak erre, akkor meg pláne, amikor kormányra kerültek. Komoly kihívás, hogy most egy külső, nem várt esemény diktálja a napirendet, de úgy tűnik, Orbán Viktor ebben a sportágban is jól teljesít. 

MN: Mivel a kutatások szerint már a háború előtt is az ellenzék állt rosszabbul, sok elemzőnek az volt az első gondolata, hogy az új helyzet inkább a kormányra nézve kockázatos. Tényleg lehetőség volt ez az ellenzéknek?

TG: Igen, és szerintem hibát követtek el azzal, ahogyan reagáltak a háborúra. De amikor azt feszegetjük, hogyan jöhetett volna ki jobban a helyzetből az ellenzék, azért vegyük figyelembe, hogy nem két egyenrangú fél áll egymással szemben – ezt tartom a legfontosabb szempontnak a kampány értelmezésekor. Mindennap észrevehetjük, mennyivel profibb a Fidesz, mennyivel tudatosabban kommunikál, mint az ellenzék, de ennek elsősorban nem az az oka, hogy az egyik oldalon ügyesebbek a stratégák, a kommunikációs szakemberek, mint a másik oldalon, hanem hogy nagyon eltérőek az adottságok. Egyetlen területen mérhető össze egymással a két fél, a potenciális választóközönségük nagyságában. Minden más szempontból összemérhetetlenek a kormányoldal és az ellenzék lehetőségei.

Az erőforrásbeli különbség kiszúrja a szemünket, de ennél többről van szó, az embernek az az érzése, hogy egy 12 éve kormányzó profi erő mérkőzik meg egy amatőr válogatottal. Az egyik oldalon hatalomgyárat, felépített médiarendszert látunk, a másik oldalon esetlegességeket, ellenérdekeket. Időnként borzalmas nézni azt a dilettantizmust, amivel az ellenzék politizál, a fegyelmezetlenséget, a következetlenséget, a stratégiai gondolkodás hiányát, de ezek nem napi hibák, az okokat mélyebben kell keresni.

 
Fotó: Sióréti Gábor

MN: A Covid-járvány első napjaiban és a háború kitörésekor is azt mondta, hogy célszerűbb lett volna, ha az ellenzék kevésbé konfrontatív, inkább a nemzeti egység fontosságát hangsúlyozó stratégiát választ, esetleg párbeszédet kezdeményez a kormánnyal. Az nem pénzkérdés, hogy nem ezt az utat választották. Miért dönthettek mégis így?

TG: Leginkább azért, mert nem úgy működnek, mint egy hatékony politikai gépezet. Bármilyen új ügy merül fel, a Fidesz az első időszakban kivár; megvárják, hogy kialakuljanak a választói igények, beérkezzenek a kutatások, hogy a stratégák átgondolják az opciókat. Ehhez képest az ellenzék válasza a háborús helyzetre az volt, hogy a miniszterelnök-jelölt elment egy tévéműsorba, miközben jól láthatóan nem volt még átgondolt válasza a legfontosabb kérdésekre. Ezért mondom, hogy strukturális a probléma. Még ha tévedek is abban, hogy az első napokban jobban találkozott volna a választók igényeivel egy legalább látszólag konszenzust kereső politika, még ha ki is derülne, hogy véletlenül jól választott az ellenzék, akkor is azt mondhatjuk, hogy véletlenül választott jól, nem volt meg az a tudatos felkészülés az új kampányhelyzetre, ami a Fideszben megtörtént.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.