Gyengítés helyett megerősítette a kiskereskedelmi láncokat a kormány

Szalámivég akciósan

Belpol

A kormány meghirdette, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem 50 százalékát hazai irányítás alá kívánja vonni. Ez nem sikerült, viszont a helyzet rosszabb, mint valaha – és nem a multik fölénye a legnagyobb baj.

„Nemespenészes szalámivég – SZUPER ÁR!” – hirdeti egy élelmiszerbolt narancssárga címkével. Semmi sem mutatja jobban a hazai élelmiszer-kereskedelem állapotát, mint az, hogy van ilyen ajánlat, és az, hogy a polc már tök üres. A 2999 forintos kilónkénti árnak nem lehet ellenállni. Ez a piac törvénye: a kereskedő megkeresi a piaci rést, kitalálja a terméket, a vásárló pedig veszi és viszi. Azt a szalámivéget, amelyet harminc éve még nagyobb szép szelet közé dugott a hentes, mert valahogy azt is el kellett sózni.

Amit régebben bosszankodva csaptunk bele a zsömlébe, az mára önálló termék. De sokkal többről van szó annál, minthogy az átlag magyar csomagolt konyhai hulladékot vásárol. 2022 és 2023 kritikus év lesz az élelmiszeripar és a kiskereskedelem számára egyaránt, és könnyen lehet, hogy csak az fogja túlélni, aki a szalámivéget is zsugorfóliázza.

Ötlet, sarc, sapka

Elég messze van ez attól, amiről Orbán Viktor beszélt 2016-ban egy lengyelországi gazdasági fórumon. „Négy olyan terület létezik, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjön. Ezek a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat. Hárommal megvagyunk, a negyedikbe beletörött a fogunk. Kénytelenek vagyunk ezért új ötleteken dolgozni. Sajnos, a kereskedelmi hálózatok furfangosabbak nálunk. Még néhány év, és ezt a célt is teljesítjük.” Ugyanezt 2020-ban úgy foglalta össze az azóta ismét miniszterré avanzsált Lázár János, hogy a kiskereskedelem 50 százalékának hazai hátterűnek kellene lennie. Hogy milyen számítás alapján, az nem világos – de nem is lényeges, mivel nem jött össze.

Pedig a kormány nem 2016-ban, hanem a kiskereskedelmi különadóval már 2010-ben elkezdte sanyargatni az úgynevezett multikat a nemzeti tőke felemelése jegyében. A különadó 2012-ben megszűnt ugyan, de jött helyette a plázastop, hogy aztán 2020-tól a korábbi különadót is visszahozzák a Covid okozta válsághelyzet finanszírozásához. Tavaly a lejáratközeli élelmiszerek begyűjtését és felajánlását is előírta a nagy láncoknak a kormány mindenféle kompenzáció nélkül, plusz a különadó kulcsát is feljebb tolta. Az idén mindehhez jött egy pótadó, amely a különadó 80 százaléka – ez jövőre is megmarad. (A külön­adóról és a plázastop szabályozásáról a részleteket lásd a keretes írásban.)

Az adók és a lejáratközeli termékek beszolgáltatási kötelezettsége mellett a kormány bevezette az árstopot is. Februártól a csirkemell, -farhát, -szárnyvég, a sertéscomb, a liszt, a 2,8-es UHT tej, a napraforgóolaj és a kristálycukor kapott ársapkát, ezt egészítette ki novembertől a tojás és a krumpli. A cél az infláció tompítása volt, hiszen az élelmiszer-infláció októberben már közelítette a 40 százalékot – az árstopok nélkül ez mára 50 százalék fölötti lenne. Az árstopot emiatt lehetetlen egyik napról a másikra kivezetni, de minél tovább marad az árkorlátozás, annál nagyobb pusztítást visz végbe az élelmiszeriparban és az élelmiszer-kereskedelemben egyaránt.

A vásárló ebből annyit lát, hogy a boltban nincs cukor, helyenként tej és liszt sem. Csirkemell akkor, ha éppen elcsípi a pillanatot, amikor kipakolják a szállítmányt. Nagy István agrárminiszter az RTL Híradójának a minap azt mondta, „az emberek lelkesedése miatt” alakul ki áruhiány az árstopos termékekből, mert a vásárlók egy része bespájzol. Az mindegy is, hogy a lelkesedés nem függ össze a spájzolással, mert jóval súlyosabb szempontok is szerepet játszhatnak az áruhiány kialakulásában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.