Szemlélek: Bese Gergő papként sem volt hiteles arc

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 23.

Belpol

A kápláni évek után keresztül-kasul járt az országban, több püspöknél is jelentkezett szolgálatra.

Bár a szexuális, pártpolitikai és gazdasági vonatkozású ügyeiről képet kapott a közvélemény az utóbbi hetekben, sokaknak lehet az a benyomása, hogy Bese Gergő papként népszerű, hiteles arc volt, holott ez nem így van – írja a Szemlélek.

A jegyzet szerzője, Gégény István hitoktató egyházi vezetőkkel folytatott beszélgetések alapján arra jutott, hogy a nevezetessé vált katolikus pap „eltévedt pásztor” volt, „olyasféle tévelygést folytatott az egyházban, amit akár papságszédelgésnek is nevezhetnénk”.

A legtöbb katolikus pap egyetlen egyházmegyében szolgál egész életén át. Bese Gergő több egyházmegyében is jelentkezett szolgálatra, és a cikk szerint nem véletlen, hogy akik megismerték, elutasították a vele való együttműködést, vagy egy idő után nem kértek belőle, így majdnem Ausztriába került. Végül a kalocsa-kecskeméti érsek vette fel a papnövendékek sorába. Korábbi civil teológiai tanulmányait beszámították, így egy évet járt szemináriumba, a budapesti központi papneveldébe.

Ám „a 2013-ban a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegyében felszentelt Gergő atyának néhány hónap alatt annyira megromlott a viszonya főpásztorával, hogy kénytelen volt más szolgálati lehetőséget keresni” – olvasható a Szemlélek írásában, amely szerint a fiatal káplánt előbb az akkori pannonhalmi bencés főapát, Várszegi Asztrik fogadta be, miután Bese Gergő a bencések kiskunfélegyházi iskolájában tanított hittant. 2014 és 2020 között a Pannonhalmi Területi Főapátság kötelékében működött, de nem akart szerzetes lenni, és változó helyszíneken vállalt papi szolgálatot. A közösség életében jellemzően akkor jelent meg, amikor látványos események zajlottak Pannonhalmán. A próbaidőszak végén nem hosszabbították meg vele az együttműködést, visszatért a Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegyébe.

„Ez idő tájt kezdett – néhány személy nem túl meggondolt, de hathatós közreműködésével – sztárpappá válni, annak számos velejárójával, a zarándoklatok szervezésétől a politikai kereszténység zászlóvivőjeként való médiaaktivizmuson át a reverendás antimeleglobbista karakter felépítéséig, miközben annak a bizonyos »kettős életnek« a fonákságai is nyilvánvalóan zajlottak a háttérben” – fogalmaz a szerző.

Gégény István szerint nem is baj, hogy ez a sztárpap habitus a porba hullott. Tényleg van szerepe az egyháznak a nyilvánosságban, de „a kereszténységnek van már fénylő csillaga, akit nem helyénvaló halandókra cserélni”.

Bese Gergő esete olyan tragédia, amely felkiáltójelként áll a magyar katolikusság előtt, története tele volt intő jelekkel. A megoldás az a hitoktató szerint, hogy a hallgatás, a megúszás és a takargatás helyett ezt az esetet meg kell beszélnie az egyházhoz tartozó embereknek, egymás között. A kereszténység hitelességének védelmében nyilvánosan is meg kell szólalni, és ehhez meg kell találni a megfelelő szavakat

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.