A Jovány Busz esete Hódmezővásárhellyel és a mamuttal

Tiszta verseny

Belpol

A legolcsóbb ajánlatot adó céget választotta a Márki-Zay Péter vezette hódmezővásárhelyi önkormányzat a helyi buszközlekedés ellátására. A verseny vesztese az eddig szolgáltató helyi családi cég, amely megszenvedte az utóbbi három évet, amikor az ellenzéki vezetésű önkormányzatnak dolgozott.

„Előreláthatólag” – ezt a kifejezést használta a Magyar Távirati Iroda július 30-i tudósí­tása, amely szerint szeptember elsejétől a veszprémi székhelyű Balaton Busz Bt. üzemelteti az autóbuszjáratokat Hódmezővásárhelyen. A dél-alföldi megyei jogú városban közbeszerzést írtak ki a helyi buszközlekedés ellátására. Három ajánlat érkezett. A Balaton Busz Bt. menetrendi kilométerenként 475 forintért vállalta a munkát, a jelenlegi szolgál­tató, a helybeli Jovány Busz Kft. 579-ért, egy egyéni vállalkozó pedig 899-ért.

A Jovány Busz ára június elsején emelkedett legutóbb a cég kérésére és az önkormányzat beleegyezésével 487 forintra. Így különösen feltűnő volt, hogy a győztes dunántúli versenytárs ennél az árnál is előnyösebb ajánlattal érkezett. A vásárhelyi önkormányzat képvi­selő-testülete Márki-Zay Péter polgármester (Mindenki Magyarországa Mozgalom) előterjesztése alapján a legolcsóbbat választotta, mondván, ebben a városban nyílt verseny van, és mindig a legjobb ajánlat nyer.

A nyertes Balaton Busz Bt.-t 1991-ben alapították, 39 alkalmazottja van, az értékesítésből származó nettó árbevétele tavaly 1,85 milliárd forint volt, ez több mint 57 százalékkal haladta meg az előző évi összeget. A cég 2022-es éve 19,75 milliós veszteséggel zárult, a 2023-as 263 milliós nyereséggel. Hódmezővásárhelyen most két éven át szolgáltathat, és ez az időtartam újabb két évvel meghosszabbítható. A cég vállalta, hogy öt autóbuszvonalon viszi az utasokat, s a legalább öt klimatizált járműből három alacsonypadlós, akadálymentes lesz.

Az „előreláthatólag” nem véletlenül került a tudósításba. A vásárhelyi képviselők ugyanis úgy döntöttek, hogy a Balaton Busz indulásáig – de legfeljebb október elsejéig – a Jovány Busz végzi tovább a szolgáltatást. Ezt a határozatot azért hozta a vásárhelyi testület egy július 30-i rendkívüli ülésen, mert addigra kiderült: az eredetileg emlegetett időpontban, augusztus 1-jétől a Balaton Busz Bt. még nem tud elindulni.

A vásárhelyi önkormányzat döntése nemcsak azért lett országos hír, mert egy dunántúli vállalkozás kiütötte a nyeregből a dél-alföldit a saját városában, hanem a polgármester megjegyzése miatt is. Márki-Zay Péter azt nyilatkozta a Vásárhelyi Televíziónak július 25-én – amikor még úgy nézett ki, hogy augusztustól a Balaton Busz Bt. szolgáltat –, hogy tudomása szerint ez a bt. több mint egymilliárdos forgalmat bonyolít le a Volánbusszal, amely Lázár János építési és közlekedési miniszter (és a Hódmezővásárhelyet magába foglaló körzet országgyűlési képviselőjének) irányítása alá tartozik. „Ha ezek az informá­ciók helyesek, akkor ők Lázár Jánosnak eléggé »bekötött partnerei« lehetnek, amiből következik, hogy lehet, hogy az indulásuk sem teljesen véletlen és spontán” – állapította meg Márki-Zay, de hozzátette, ezzel együtt örülnek annak, hogy a város ennyi pénzért kapja majd a szolgáltatást. Előrebocsátotta: ha a Balaton Busz nem felel meg az elvárásoknak vagy nem kezdi el a szolgáltatást, akkor a város nem fizet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.