A Jovány Busz esete Hódmezővásárhellyel és a mamuttal

Tiszta verseny

Belpol

A legolcsóbb ajánlatot adó céget választotta a Márki-Zay Péter vezette hódmezővásárhelyi önkormányzat a helyi buszközlekedés ellátására. A verseny vesztese az eddig szolgáltató helyi családi cég, amely megszenvedte az utóbbi három évet, amikor az ellenzéki vezetésű önkormányzatnak dolgozott.

„Előreláthatólag” – ezt a kifejezést használta a Magyar Távirati Iroda július 30-i tudósí­tása, amely szerint szeptember elsejétől a veszprémi székhelyű Balaton Busz Bt. üzemelteti az autóbuszjáratokat Hódmezővásárhelyen. A dél-alföldi megyei jogú városban közbeszerzést írtak ki a helyi buszközlekedés ellátására. Három ajánlat érkezett. A Balaton Busz Bt. menetrendi kilométerenként 475 forintért vállalta a munkát, a jelenlegi szolgál­tató, a helybeli Jovány Busz Kft. 579-ért, egy egyéni vállalkozó pedig 899-ért.

A Jovány Busz ára június elsején emelkedett legutóbb a cég kérésére és az önkormányzat beleegyezésével 487 forintra. Így különösen feltűnő volt, hogy a győztes dunántúli versenytárs ennél az árnál is előnyösebb ajánlattal érkezett. A vásárhelyi önkormányzat képvi­selő-testülete Márki-Zay Péter polgármester (Mindenki Magyarországa Mozgalom) előterjesztése alapján a legolcsóbbat választotta, mondván, ebben a városban nyílt verseny van, és mindig a legjobb ajánlat nyer.

A nyertes Balaton Busz Bt.-t 1991-ben alapították, 39 alkalmazottja van, az értékesítésből származó nettó árbevétele tavaly 1,85 milliárd forint volt, ez több mint 57 százalékkal haladta meg az előző évi összeget. A cég 2022-es éve 19,75 milliós veszteséggel zárult, a 2023-as 263 milliós nyereséggel. Hódmezővásárhelyen most két éven át szolgáltathat, és ez az időtartam újabb két évvel meghosszabbítható. A cég vállalta, hogy öt autóbuszvonalon viszi az utasokat, s a legalább öt klimatizált járműből három alacsonypadlós, akadálymentes lesz.

Az „előreláthatólag” nem véletlenül került a tudósításba. A vásárhelyi képviselők ugyanis úgy döntöttek, hogy a Balaton Busz indulásáig – de legfeljebb október elsejéig – a Jovány Busz végzi tovább a szolgáltatást. Ezt a határozatot azért hozta a vásárhelyi testület egy július 30-i rendkívüli ülésen, mert addigra kiderült: az eredetileg emlegetett időpontban, augusztus 1-jétől a Balaton Busz Bt. még nem tud elindulni.

A vásárhelyi önkormányzat döntése nemcsak azért lett országos hír, mert egy dunántúli vállalkozás kiütötte a nyeregből a dél-alföldit a saját városában, hanem a polgármester megjegyzése miatt is. Márki-Zay Péter azt nyilatkozta a Vásárhelyi Televíziónak július 25-én – amikor még úgy nézett ki, hogy augusztustól a Balaton Busz Bt. szolgáltat –, hogy tudomása szerint ez a bt. több mint egymilliárdos forgalmat bonyolít le a Volánbusszal, amely Lázár János építési és közlekedési miniszter (és a Hódmezővásárhelyet magába foglaló körzet országgyűlési képviselőjének) irányítása alá tartozik. „Ha ezek az informá­ciók helyesek, akkor ők Lázár Jánosnak eléggé »bekötött partnerei« lehetnek, amiből következik, hogy lehet, hogy az indulásuk sem teljesen véletlen és spontán” – állapította meg Márki-Zay, de hozzátette, ezzel együtt örülnek annak, hogy a város ennyi pénzért kapja majd a szolgáltatást. Előrebocsátotta: ha a Balaton Busz nem felel meg az elvárásoknak vagy nem kezdi el a szolgáltatást, akkor a város nem fizet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.