A Jovány Busz esete Hódmezővásárhellyel és a mamuttal

Tiszta verseny

Belpol

A legolcsóbb ajánlatot adó céget választotta a Márki-Zay Péter vezette hódmezővásárhelyi önkormányzat a helyi buszközlekedés ellátására. A verseny vesztese az eddig szolgáltató helyi családi cég, amely megszenvedte az utóbbi három évet, amikor az ellenzéki vezetésű önkormányzatnak dolgozott.

„Előreláthatólag” – ezt a kifejezést használta a Magyar Távirati Iroda július 30-i tudósí­tása, amely szerint szeptember elsejétől a veszprémi székhelyű Balaton Busz Bt. üzemelteti az autóbuszjáratokat Hódmezővásárhelyen. A dél-alföldi megyei jogú városban közbeszerzést írtak ki a helyi buszközlekedés ellátására. Három ajánlat érkezett. A Balaton Busz Bt. menetrendi kilométerenként 475 forintért vállalta a munkát, a jelenlegi szolgál­tató, a helybeli Jovány Busz Kft. 579-ért, egy egyéni vállalkozó pedig 899-ért.

A Jovány Busz ára június elsején emelkedett legutóbb a cég kérésére és az önkormányzat beleegyezésével 487 forintra. Így különösen feltűnő volt, hogy a győztes dunántúli versenytárs ennél az árnál is előnyösebb ajánlattal érkezett. A vásárhelyi önkormányzat képvi­selő-testülete Márki-Zay Péter polgármester (Mindenki Magyarországa Mozgalom) előterjesztése alapján a legolcsóbbat választotta, mondván, ebben a városban nyílt verseny van, és mindig a legjobb ajánlat nyer.

A nyertes Balaton Busz Bt.-t 1991-ben alapították, 39 alkalmazottja van, az értékesítésből származó nettó árbevétele tavaly 1,85 milliárd forint volt, ez több mint 57 százalékkal haladta meg az előző évi összeget. A cég 2022-es éve 19,75 milliós veszteséggel zárult, a 2023-as 263 milliós nyereséggel. Hódmezővásárhelyen most két éven át szolgáltathat, és ez az időtartam újabb két évvel meghosszabbítható. A cég vállalta, hogy öt autóbuszvonalon viszi az utasokat, s a legalább öt klimatizált járműből három alacsonypadlós, akadálymentes lesz.

Az „előreláthatólag” nem véletlenül került a tudósításba. A vásárhelyi képviselők ugyanis úgy döntöttek, hogy a Balaton Busz indulásáig – de legfeljebb október elsejéig – a Jovány Busz végzi tovább a szolgáltatást. Ezt a határozatot azért hozta a vásárhelyi testület egy július 30-i rendkívüli ülésen, mert addigra kiderült: az eredetileg emlegetett időpontban, augusztus 1-jétől a Balaton Busz Bt. még nem tud elindulni.

A vásárhelyi önkormányzat döntése nemcsak azért lett országos hír, mert egy dunántúli vállalkozás kiütötte a nyeregből a dél-alföldit a saját városában, hanem a polgármester megjegyzése miatt is. Márki-Zay Péter azt nyilatkozta a Vásárhelyi Televíziónak július 25-én – amikor még úgy nézett ki, hogy augusztustól a Balaton Busz Bt. szolgáltat –, hogy tudomása szerint ez a bt. több mint egymilliárdos forgalmat bonyolít le a Volánbusszal, amely Lázár János építési és közlekedési miniszter (és a Hódmezővásárhelyet magába foglaló körzet országgyűlési képviselőjének) irányítása alá tartozik. „Ha ezek az informá­ciók helyesek, akkor ők Lázár Jánosnak eléggé »bekötött partnerei« lehetnek, amiből következik, hogy lehet, hogy az indulásuk sem teljesen véletlen és spontán” – állapította meg Márki-Zay, de hozzátette, ezzel együtt örülnek annak, hogy a város ennyi pénzért kapja majd a szolgáltatást. Előrebocsátotta: ha a Balaton Busz nem felel meg az elvárásoknak vagy nem kezdi el a szolgáltatást, akkor a város nem fizet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.