A Jovány Busz esete Hódmezővásárhellyel és a mamuttal

Tiszta verseny

Belpol

A legolcsóbb ajánlatot adó céget választotta a Márki-Zay Péter vezette hódmezővásárhelyi önkormányzat a helyi buszközlekedés ellátására. A verseny vesztese az eddig szolgáltató helyi családi cég, amely megszenvedte az utóbbi három évet, amikor az ellenzéki vezetésű önkormányzatnak dolgozott.

„Előreláthatólag” – ezt a kifejezést használta a Magyar Távirati Iroda július 30-i tudósí­tása, amely szerint szeptember elsejétől a veszprémi székhelyű Balaton Busz Bt. üzemelteti az autóbuszjáratokat Hódmezővásárhelyen. A dél-alföldi megyei jogú városban közbeszerzést írtak ki a helyi buszközlekedés ellátására. Három ajánlat érkezett. A Balaton Busz Bt. menetrendi kilométerenként 475 forintért vállalta a munkát, a jelenlegi szolgál­tató, a helybeli Jovány Busz Kft. 579-ért, egy egyéni vállalkozó pedig 899-ért.

A Jovány Busz ára június elsején emelkedett legutóbb a cég kérésére és az önkormányzat beleegyezésével 487 forintra. Így különösen feltűnő volt, hogy a győztes dunántúli versenytárs ennél az árnál is előnyösebb ajánlattal érkezett. A vásárhelyi önkormányzat képvi­selő-testülete Márki-Zay Péter polgármester (Mindenki Magyarországa Mozgalom) előterjesztése alapján a legolcsóbbat választotta, mondván, ebben a városban nyílt verseny van, és mindig a legjobb ajánlat nyer.

A nyertes Balaton Busz Bt.-t 1991-ben alapították, 39 alkalmazottja van, az értékesítésből származó nettó árbevétele tavaly 1,85 milliárd forint volt, ez több mint 57 százalékkal haladta meg az előző évi összeget. A cég 2022-es éve 19,75 milliós veszteséggel zárult, a 2023-as 263 milliós nyereséggel. Hódmezővásárhelyen most két éven át szolgáltathat, és ez az időtartam újabb két évvel meghosszabbítható. A cég vállalta, hogy öt autóbuszvonalon viszi az utasokat, s a legalább öt klimatizált járműből három alacsonypadlós, akadálymentes lesz.

Az „előreláthatólag” nem véletlenül került a tudósításba. A vásárhelyi képviselők ugyanis úgy döntöttek, hogy a Balaton Busz indulásáig – de legfeljebb október elsejéig – a Jovány Busz végzi tovább a szolgáltatást. Ezt a határozatot azért hozta a vásárhelyi testület egy július 30-i rendkívüli ülésen, mert addigra kiderült: az eredetileg emlegetett időpontban, augusztus 1-jétől a Balaton Busz Bt. még nem tud elindulni.

A vásárhelyi önkormányzat döntése nemcsak azért lett országos hír, mert egy dunántúli vállalkozás kiütötte a nyeregből a dél-alföldit a saját városában, hanem a polgármester megjegyzése miatt is. Márki-Zay Péter azt nyilatkozta a Vásárhelyi Televíziónak július 25-én – amikor még úgy nézett ki, hogy augusztustól a Balaton Busz Bt. szolgáltat –, hogy tudomása szerint ez a bt. több mint egymilliárdos forgalmat bonyolít le a Volánbusszal, amely Lázár János építési és közlekedési miniszter (és a Hódmezővásárhelyet magába foglaló körzet országgyűlési képviselőjének) irányítása alá tartozik. „Ha ezek az informá­ciók helyesek, akkor ők Lázár Jánosnak eléggé »bekötött partnerei« lehetnek, amiből következik, hogy lehet, hogy az indulásuk sem teljesen véletlen és spontán” – állapította meg Márki-Zay, de hozzátette, ezzel együtt örülnek annak, hogy a város ennyi pénzért kapja majd a szolgáltatást. Előrebocsátotta: ha a Balaton Busz nem felel meg az elvárásoknak vagy nem kezdi el a szolgáltatást, akkor a város nem fizet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.