Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Kínálat, kereslet

Egotrip

Dr. Temesváry Rezső szakmunkája rendkívüli alapossággal járja körül a női mellet. Foglalkozik az emberi emlő fejlődéstanával, anatómiájával, szövettanával és fejlődési rendellenességeivel. Rendkívüli figyelmet szentel a tej mennyiségének, színének, szagának, ízének, vegyhatásának, fajsúlyának, zsírtartalmának, fehérjetartalmának és „czukortartalmának”. 

Határozott véleménye van a nemzetiség, faj (!), hajszín (?), kor, menstruáció, emlőméret, terhesség, lelki befolyások tejtermelésre gyakorolt hatásáról. Bőven tárgyalja ennek zavarait, valamint az emlő megbetegedéseit. Mindezt 1901-ben és több mint nyolcszáz oldal terjedelemben. A fenti megállapítások mellett azonban – a korban nem szokatlan módon – erkölcsi ítéleteket is megfogalmaz. Szülészorvosként és a szoptatás specialistájaként ugyanis a női test piacának egy sajátos szegmensére lát rá a múlt századforduló Magyarországán. Ez még a szoptatós dajkák időszaka.

Dr. Temesváry – ahogyan akkoriban a haladó orvosok – szoptatáspárti; de nem csupán a gyermekük saját emlőjükből való táplálását elutasító közép- és felső osztálybeli anyákról van meg a véleménye, hanem az anyagi előny érdekében semmitől vissza nem riadó dajkákról is. Vegyük a becsületes megesett lányt (már ha ez nem önellentmondás), aki, miután terhessége miatt mindenhonnan kipenderítették (családja elkergethette és a munkaadója is megszabadulhatott tőle), a szülésig elcsövezik valahogyan; majd felvételét kéri a Fehér Kereszt Országos Lelencház anyamenhelyére. Ennek a kötelékében működött dr. Temesváry is. Az akkori kórházi körülmények között (az úrinők még otthon szültek) életet ad újszülöttjének, majd két-három hétig maradhat itt. A rendkívüli keresletnek köszönhetően bizonyára gyorsan kiközvetítik szoptatós dajkának egy jó családhoz, de – hacsak nem várja biztos állás és lakhatás, ami szinte kizárt – búcsút kell vennie a saját gyermekétől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.