Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Kínálat, kereslet

Egotrip

Dr. Temesváry Rezső szakmunkája rendkívüli alapossággal járja körül a női mellet. Foglalkozik az emberi emlő fejlődéstanával, anatómiájával, szövettanával és fejlődési rendellenességeivel. Rendkívüli figyelmet szentel a tej mennyiségének, színének, szagának, ízének, vegyhatásának, fajsúlyának, zsírtartalmának, fehérjetartalmának és „czukortartalmának”. 

Határozott véleménye van a nemzetiség, faj (!), hajszín (?), kor, menstruáció, emlőméret, terhesség, lelki befolyások tejtermelésre gyakorolt hatásáról. Bőven tárgyalja ennek zavarait, valamint az emlő megbetegedéseit. Mindezt 1901-ben és több mint nyolcszáz oldal terjedelemben. A fenti megállapítások mellett azonban – a korban nem szokatlan módon – erkölcsi ítéleteket is megfogalmaz. Szülészorvosként és a szoptatás specialistájaként ugyanis a női test piacának egy sajátos szegmensére lát rá a múlt századforduló Magyarországán. Ez még a szoptatós dajkák időszaka.

Dr. Temesváry – ahogyan akkoriban a haladó orvosok – szoptatáspárti; de nem csupán a gyermekük saját emlőjükből való táplálását elutasító közép- és felső osztálybeli anyákról van meg a véleménye, hanem az anyagi előny érdekében semmitől vissza nem riadó dajkákról is. Vegyük a becsületes megesett lányt (már ha ez nem önellentmondás), aki, miután terhessége miatt mindenhonnan kipenderítették (családja elkergethette és a munkaadója is megszabadulhatott tőle), a szülésig elcsövezik valahogyan; majd felvételét kéri a Fehér Kereszt Országos Lelencház anyamenhelyére. Ennek a kötelékében működött dr. Temesváry is. Az akkori kórházi körülmények között (az úrinők még otthon szültek) életet ad újszülöttjének, majd két-három hétig maradhat itt. A rendkívüli keresletnek köszönhetően bizonyára gyorsan kiközvetítik szoptatós dajkának egy jó családhoz, de – hacsak nem várja biztos állás és lakhatás, ami szinte kizárt – búcsút kell vennie a saját gyermekétől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.