Egotrip

Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Szőkítés redux

Egotrip

Amíg van, ahol – Orbánnak hála – literenként 480 forintért, tehát nagyjából egy euró húszért töltjük személyautónkba pontosan ugyanazt a benzint, amit a szomszéd országok sofőrjeinek egy euró hetvenért, nyolcvanért, kilencvenért mérnek, és amit a céges autókba és teherautókba ugyanazon a kúton nálunk is csak 700 forintért lehet tankolni, nosztalgiázzunk egy kicsit.

Nem először kísérletezik ugyanis a magyar állam azzal, hogy politikai-szociális okokból olcsóbban adassa a „lakosságnak” azt a szénhidrogént, amelyiket a piacon jóval többért mérik, illetve hát mérnék. A rendszerváltás utáni évek emlékezetes mozzanata volt az olajszőkítés néven elhíresült, több éven át folyó törvényhozási és bűnözési tragikomédia.

Újszülötteknek és feledékenyeknek, dióhéjban: még az olcsó olaj idejéből eredeztethetően Magyarországon a rendszerváltáskor rengeteg háztartásban fűtöttek gázolajjal. Az a tény, hogy a fűtőolajat (szociál)politikai indíttatásból alacsonyabb adókulcs terhelte, és így olcsóbb volt, mint a pontosan ugyanazt az anyagot tartalmazó, gépjármű-üzemanyagnak használt változat, nem kerülte el sem a vállalkozó kedvű kereskedők, sem a hatóság figyelmét. De a hatalom ebből nem azt a következtetést vonta le, hogy ugyanazt a fungibilis, sok százezer tonnányi kereslettel bíró cikket kétféle áron adatni oktondiság, mert biztosan kerül majd, aki nem tud ellenállni az „olcsón veszem, drágán adom akkor is, ha nem szabad” csábításának. Helyette előírták, hogy a háztartási tüzeléshez olcsóbban adott gázolajhoz a járművek motorját tönkretevő (és a gázolajnak vörös színt kölcsönző) ferrocént kell adagolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.