Egotrip

Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Szőkítés redux

Egotrip

Amíg van, ahol – Orbánnak hála – literenként 480 forintért, tehát nagyjából egy euró húszért töltjük személyautónkba pontosan ugyanazt a benzint, amit a szomszéd országok sofőrjeinek egy euró hetvenért, nyolcvanért, kilencvenért mérnek, és amit a céges autókba és teherautókba ugyanazon a kúton nálunk is csak 700 forintért lehet tankolni, nosztalgiázzunk egy kicsit.

Nem először kísérletezik ugyanis a magyar állam azzal, hogy politikai-szociális okokból olcsóbban adassa a „lakosságnak” azt a szénhidrogént, amelyiket a piacon jóval többért mérik, illetve hát mérnék. A rendszerváltás utáni évek emlékezetes mozzanata volt az olajszőkítés néven elhíresült, több éven át folyó törvényhozási és bűnözési tragikomédia.

Újszülötteknek és feledékenyeknek, dióhéjban: még az olcsó olaj idejéből eredeztethetően Magyarországon a rendszerváltáskor rengeteg háztartásban fűtöttek gázolajjal. Az a tény, hogy a fűtőolajat (szociál)politikai indíttatásból alacsonyabb adókulcs terhelte, és így olcsóbb volt, mint a pontosan ugyanazt az anyagot tartalmazó, gépjármű-üzemanyagnak használt változat, nem kerülte el sem a vállalkozó kedvű kereskedők, sem a hatóság figyelmét. De a hatalom ebből nem azt a következtetést vonta le, hogy ugyanazt a fungibilis, sok százezer tonnányi kereslettel bíró cikket kétféle áron adatni oktondiság, mert biztosan kerül majd, aki nem tud ellenállni az „olcsón veszem, drágán adom akkor is, ha nem szabad” csábításának. Helyette előírták, hogy a háztartási tüzeléshez olcsóbban adott gázolajhoz a járművek motorját tönkretevő (és a gázolajnak vörös színt kölcsönző) ferrocént kell adagolni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.