Várhegyi Éva: Ekotrip

Az adócsökkentés kormánya?

Egotrip

„A polgári kormány az adócsökkentés kormánya volt az elmúlt években, és azt szeretnénk, ha az maradna a jövőben is” – mondta Rogán Antal a 2016-os büdzsé beterjesztésekor.

Szerinte az elmúlt évek a családokat terhelő adók csökkentéséről szóltak, annak a filozófiának a jegyében, hogy Magyarországon mindenkinek megérje dolgozni. Való igaz, az egykulcsos szja-nak köszönhetően az átlagos keresetű dolgozó terhe (szja + munkavállalói szociális hozzájárulás) a bruttó bére 37,8 százalékáról 34,5 százalékára süllyedt 2009 és 2014 között, és a gyermekkedvezményt figyelembe véve még nagyobb volt a csökkenés.

Az átlag azonban itt nemcsak eltérő mértékű, de eltérő tendenciájú folyamatok eredőjeként áll elő. Nem újdonság, hogy a 2010-ben bevezetett egykulcsos szja a magas keresetűeket kedvezményezi és az alacsony bérűeket bünteti. Az átlagos bérű egyedülállók terhe az elmúlt öt évben valóban 3,3 százalékkal mérséklődött, de ez úgy jön ki, hogy míg az átlag másfélszeresével honoráltak adója 10 százalékkal csökkent, addig az átlagnak csupán a kétharmadát keresőké 5,7 százalékkal emelkedett. A gyermekek után járó jóváírás valamit kompenzál ugyan az alacsony keresetű családok megemelkedett adójából, ám a szociális juttatások nagy részének adókedvezménnyé alakításával éppen a legjobban rászorulókat, a munkabérrel nem rendelkezőket zárták ki a támogatásokból, így ők eleve meg sem jelenhetnek a bérterheket tükröző statisztikákban.

Az OECD-nek a fejlett országok bérterheit bemutató statisztikája a magyar kormány legfőbb sikereként tálalt adórendszerének további anomáliáira is felhívja a figyelmet (lásd: Taxing Wages 2015. és stats.oecd.org.) A nemzetközi összevetésből kiderül ugyanis, hogy korántsem olyan szép a helyzet Magyarországon, mint ahogyan a kormány tálalja. Hiába csökkentik jövőre az egykulcsos szja-t, az átlagos bérű munkavállaló jövedelemadója így is magasabb lesz, mint a legtöbb európai országban. A 15 százalékos szja ugyanis csak a magas jövedelműek körében számít alacsonynak, az átlagos keresetűeknél már egyáltalán nem az, nem beszélve az átlag alatti bérrel rendelkezők legnépesebb táboráról. Az átlagos bérű cseh, szlovák, szlovén vagy lengyel munkavállaló jövedelemadója nemcsak a mai 16, de a jövő évi 15 százaléknál is jóval alacsonyabb, sőt még az átlagos keresetű brit és francia polgár is kevesebbet fizet a magyarnál. Ráadásul a magyar munkavállalók béréből levont szociális hozzájárulás 18,5 százalékos mértéke a harmadik legmagasabb az EU-országok körében, ennél csak a szlovéneké és németeké nagyobb. Az ezzel együtt számításba vett munkavállalói adóteher csupán Németországban, Dániában és Ausztriában magasabb, mint nálunk.

A jövedelemadóban érvényesíthető gyermekkedvezmény kétségkívül szépít valamit a képen, bár a szegénység problémáján aligha segít. Pedig kormányunk arra is büszke, hogy a jövedelmi egyenlőtlenségek Magyarországon kisebbek az OECD-átlagnál, mivel a leggazdagabb 10 százalék jövedelme csak 7,2-szerese a legszegényebb tizedének, szemben a fejlett országok a 9,6-szeres átlagos mutatójával. Ám az is tény, hogy az EU-tagországok döntő többségében a mienknél alacsonyabb a jövedelmi egyenlőtlenség; meglepő módon még a szintén egykulcsos adórendszert alkalmazó Szlovákiában is csupán 5,7-szeres a különbség.

Valójában a relatív szegénység látszólag kedvező mutatójára sem lehetne büszke a kormány. Bár való igaz, hogy nálunk kevesebben (10,1 százalék) élnek a medián jövedelem felénél alacsonyabb szinten, mint a fejlett országokat tömörítő OECD átlagában (11,2 százalék), de például az egykoron éhséglázadásokat elő­idéző, durva szociálpolitikájáról elhíresült Szlovákiában csupán a lakosság 8,5 százaléka él relatív szegénységben. A trendekre is fényt derítő idősoros adatbázis arra is rávilágít, hogy az „adócsökkentés kormánya” jócskán megnövelte a szegények arányát Magyarországon. A mai 10 százalékkal szemben 2009-ben még a lakosságnak csak 6,8 százaléka élt a szegénységi küszöb alatt, és a leggazdagabb tized jövedelme is még csak hatszorosa volt a legszegényebb tizedének. Ezért nem meglepő, hogy az egyenlőtlenség átfogó mérőszáma, a Gini-mutató is 6-ról 7,2-re nőtt nálunk az elmúlt öt évben.

Akkor sem jövünk ki jól a nemzetközi összehasonlításból, ha a bérekre rakódó összes terhet, tehát a munkavállaló és a munkáltató által együttesen befizetett adókat (az ún. adóéket) hasonlítjuk össze. Pedig nagymértékben ettől függ, hogy a munkavállalónak mennyire „éri meg” dolgozni (ha egyáltalán választhat), vagy­is, hogy érvényesül-e a kormány fent idézett ­filozófiája. Az adóék egyúttal a versenyképességet is befolyásolja, hiszen a munkáltatóknak sem mindegy, hogy egységnyi nettó bérhez mekkora adóteher párosul. Nos, Magyarországon az átlagos bérű dolgozó adóéke 49 százalék, amivel a kétes értékű negyedik helyezést éri el a fejlett országok mezőnyében: a bérekre rakódó összteher csak Belgiumban, Ausztriában és Németországban magasabb ennél. A gyermekkedvezményt is élvező, átlagos bérű egy­keresős magyar házaspárok 34,6 százalék adóéke az EU-ban már közepesnek számít (kilenc országban magasabb csak ennél), bár az OECD-országok körében még ez is a felső harmadban van. A nagyobb baj az, hogy mihelyt az átlagbérű polgár házastársa is dolgozik, méghozzá (életszerűen) nála alacsonyabb bérrel, akkor gyerekek ide, gyerekek oda, az adóék 36–40 százalékra nő, ami az ilyen típusú családoknál mindenféle nemzetközi összevetésben magas.

A magát az adócsökkentés élharcosának beállító kormány valójában csak átrendezte az adórendszert, ám nem azért, miként állítja, hogy minél több embernek megérje dolgozni és minél több cégnek megérje foglalkoztatni a magyar munkavállalókat, hanem azért, hogy a saját szavazóbázisának tekintett felső középosztályt a többiek rovására jutalmazza. Az „adócsökkentés kormánya” vagy három tucat új adónemet vezetett be a Tenytar.blog.hu kimutatása szerint. Kreatív módon kiépítette a főként a szolgáltató szektorok multijait sújtó, a baráti-nemzeti cégeknek piacot teremtő ága­zati különadók rendszerét, amelynek 500 milliárd forintot meghaladó éves bevétele teremtett forrást a magas jövedelmű polgárok és a „nemzeti” vállalkozások adójának csökkentéséhez.

Ebből mondanak le jövőre 60 milliárd forintról, hogy eleget tegyenek a bankadó mérséklésére tett kormányfői ígéretnek, és hitelezésre ösztökéljék a bankokat. A gazdasági növekedéstől várt 3-400 milliárdos költségvetési többletből pedig tovább csökkentik az szja – magas jövedelműek számára ma is kirívóan alacsony – kulcsát. Hiszen már belengették az egy számjegyű szja-t, amivel az áfa mellett újabb világbajnoki címre aspirálhatunk. Tág még a tér az extrém adók versenyében!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.