tévésmaci

A kaptató menyét  

  • tévésmaci
  • 2022. szeptember 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché kimentek az őszi BNV-re, a parkolóból az A pavilon felé haladva Sztupa ájtatos pofával szagolt bele a levegőbe.

Van ezeknek a BNV-knek valami speciális illatuk, csak ilyenkor és csak itt érezni ilyet. Némán lépkedtek tovább az apró kavicsos járdán. Troché decens spéttel kérdezett csak vissza: van olyan nevű illat, hogy fenn az ernyő, nincsen kas? A pavilon központi kiállítóhelyén valami nagy muri készült. Szevasz, Misi, köszönt oda Sztupa egy tetőtől talpig blue jeansbe öltözött figurának, aki szakállas arculatán széles mosollyal integetett feléjük. Kedves ismerős, kérdezte Troché. Együtt voltunk kaszkások az Itt járt Mátyás királyban. Aha, nyilván. A paraván mögött Óvári et. várta őket, savanyú pofával pogácsát majszolván. Pogácsa, szendvics, kávé? Miért kellett kijönnünk ide, a világ végére? Nagy dolog van itt készülőben, történelmet írunk, legyenek maguk is a részesei. Most komolyan, ezért? Nem, dehogy. Közben megszólalt valami zene meg egy rádió- vagy tévébemondónő hangja, s Troché meglátta az előbbi Misit immár a léccel-szöggel eszkábált kifutón. Ja, történelmet, sóhajtotta. De Óvári et. nem zavartatta magát, s ugyanazzal a savanyú pofájával folytatta. Hallottak már a csoszogó magyarokról? A milyen suszter, kérdezett vissza Troché. Sztupa igyekezett értelmes arcot vágni, hátha megtud valami érdemlegeset is Óvári et.-től. Csoszogó magyarok, mondta az még egyszer. Felőlem szótagolja nyugodtan, vetette oda Troché, mert olyan beszédes napja volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.