Film

A megbékélés

Hajdu Szabolcs: Ernelláék Farkaséknál

  • 2016. október 29.

Film

Kényelmetlenül ismerős minden. A film egyetlen tereként funkcionáló, kissé zsúfolt lakás tárgyi világa, a négyzetméterre tágas, ám minden szegletével a szűkösséget, bezártságot sugalló élettér.

Boldogtalan lakói az életfelada­taikat (gyereknevelés) teljesíthetetlen követelésként megélő, mindenért egymást hibáztató Farkasék. Berozsdált, érzékelhetetlenné vékonyodott köztük a szeretet, a saját külön igazság kényszeres bizonyítgatására irányul csak a szenvedély, apróságokban sincs megértés, empátia. A kisszerű veszekedésekből árad a csömör, hogy nem ezt akarták, amikor még mást is akartak, mint egy perc nyugalmat, egy perc békét. Nem tudjuk, kik ezek az emberek, mi a hátterük. Értelmiségiek lehetnek, közeledvén a negyvenhez, Budapesten laknak, bérelt lakásban – ha ez számít. Csak azt tudjuk, hogy életük derekán, amikor a közkeletű vélekedések szerint alkotóerejük teljében kéne lenniük – szenvednek, egymásra vetítve ki, ahogyan mindenki, közös életük kudarcait.

Ebbe a csendes fuldoklásba érkezik egy másik, nem kevésbé boldogtalan páros – Ernelláék, a kiskamasz lányukkal Skóciából váratlanul hazatérő rokonok –, úgy tűnik, csakis azért, hogy jelenlétük még lejjebb nyomja az egymás elviselésébe belefáradt Farkasékat. Az asszony nővére és férje vert seregként kullog haza kudarcos külföldi próbálkozás után, anyagilag, s mint utóbb kiderül, érzelmileg is lenullázva. A felállás nem sok jót ígér.

Hajdu Szabolcs közismert körülmények között (állami pénz nélkül, saját kockázatra forgatott) filmje nem azért személyes és intim mű, mert azt a megélhetésért fizikai munkából élni kénytelen rendező a saját lakásában, saját maga játssza el, saját gyerekeit bevonva (meg persze feleségét, de Török-Illyés Orsolya színésznő), továbbá, mert barátok, tanítványok részben szívességi alapon végzett munkájával készült. Hanem azért, mert közlendője személyes és kifejezésmódja intim. Arról akar beszélni, ami van, velünk, emberekkel, akik próbálunk célt és értelmet adni az életünknek, elveszve a magunk alkotta kényszersors pusztító banalitá­saiban. Hajdu nem bújik a dolgokat okosan áttekintő művész maszkja mögé, nem tartja el magától „a témát”. (A film kulcsjelenetében házi színielőadást tartanak a sminket, sapkát csak játszásiból viselő gyerekek a karneváli maszkokba öltöztetett hallgatóságnak: szüleiknek. Ezúttal ez az egyetlen nyilvánvalóan szimbolikus aktus a direkt szimbólumoktól más munkáiban nem idegenkedő rendező filmjében.) Nem élveboncolást végez, mint Bergman vagy szenvtelen józansággal megértet, mint Antonioni, hogy a transzcendens viszonyítási pontjait elvesztő ember elidegenedésével szembesítsen. Nem pszichológiai játszmákon végigvezetve mutatja be az ember kiszolgáltatottságát saját elfojtott vágyainak, mint Fassbinder. És nem is mutat rá az ember civilizált külseje mögött bujkáló könyörtelen önzésre, mint Polanski. Van élveboncolás is, figyelem is, játszmák és önzés. Ám arra a zavarba ejtő gyengédségre, amellyel mindez megjelenik, talán ha Cassavetes egyes munkáiban találni analógiát.

Hajdu filmjében nincs dráma.

Nem dráma van. Csak nyomasztó banalitás. Kicsinyes viták (ki mikor mit mondott és azt hogy gondolta), szemrehányások, gondosan ápolt múltbéli sérelmek felhánytorgatása. Majd eltűnik egy pénzes boríték. Aztán eltűnik egy gyerek. De mondom, nincs dráma. A boríték megkerül, a gyerek is. Pitiáner áskálódás és váratlanul őszinte kitárulkozások váltják egymást. S végül egy furcsa, ki nem mondott, tán végig sem gondolt, mégis, a konfliktusok mélyén ott bujkáló paradox felismerés: hogy a sok meg nem felelés, ellentét, megszégyenülés, fojtott irigység és kontrollálatlan lenézés ellenére, vagy tán épp azért, mert a másik fél gyengeségeiben és hiányaiban ki-ki a saját gyengeségeire és hiányaira, saját méltatlanságára ismer, a gyerek meg a boríték mellett megkerül valami más is. A másik (a házastárs, a problémás gyerek, a hívatlan vendég, a kelletlen vendéglátók) és a helyzet (kor és életkor, továbbá az együtt levés kényszerének) elfogadása. A megbékélés azzal, ahogyan a dolgok valójában vannak. Nevezhetjük fellengzősen szeretetnek is.

A Big Bang Media bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.