tévésmaci

A zergekecske

  • tévésmaci
  • 2023. február 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché a NATO ábécét tanulták, a kezdeti botladozó lépések után egy egészen speciális tolvajnyelv birtokosai lettek, köszönhetően a kis lépések gyakorlatának.

Az alapfokú stúdium a rendszámokra koncentrált, Sztupa és Troché mentek az utcán, s olvasták le őket a kocsikról. Tanulni nem sokat lehetett belőle, legfeljebb az automatizmust, hiszen kétbetűsek voltak csupán, a maszek autóké C-vel, a taxiké J-vel, az állami kocsiké A-val, vagy ritkábban B-vel kezdődtek, az R-es rendszám a rendőrségé, a H-s a néphadseregé volt, mentő az M, s talán T vagy valami más a tűzoltó. Tehát Sztupa és Troché átsétáltak a Szabadság hídon, s jött szembe egy Moszkvics meg egy Warszawa, Charlie November és Juliet Bravo. A Charlie Kilo a követségi járgányok rendszáma volt. Valójában csak annak lehetett örülni, ha véletlenül egy külföldi kocsi jött, de az sem volt mind jó, leginkább csak a nyugatnémet rendszámú; az osztrákot például a kalapjuk mellé tűzhették, a legtöbbjük Whiskey, és csókolom. De mondjuk, egy hamburgi rendszám eleve úgy kezdődött, hogy Hotel, Hotel, s még jött két másik betű is. Kicsivel tehát haladóbb szintnek hatott, amikor Sztupa megállt a Tanácsház tér Pest felé eső oldalán, s azt mondta, hogy Papa, Oscar, Sierra, Tango, Alpha… posta, tudniillik. S innen, a papázásból indult aztán a szótárkészítés, mert Troché legközelebb már csak annyit mondott, hogy elmegyek Oszi bácsihoz, megpróbálom visszaváltani a húszfilléres bélyegei­met, és felvet majd minket a pénz (Papa, Oscar ugyebár). A kezdeti szakaszban a papázás tarolt mindent, Budapestre például úgy utaz­tak, hogy megyek, és bekussoltatom a fatert. Mi van?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.