tévésmaci

A zergekecske

  • tévésmaci
  • 2023. február 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché a NATO ábécét tanulták, a kezdeti botladozó lépések után egy egészen speciális tolvajnyelv birtokosai lettek, köszönhetően a kis lépések gyakorlatának.

Az alapfokú stúdium a rendszámokra koncentrált, Sztupa és Troché mentek az utcán, s olvasták le őket a kocsikról. Tanulni nem sokat lehetett belőle, legfeljebb az automatizmust, hiszen kétbetűsek voltak csupán, a maszek autóké C-vel, a taxiké J-vel, az állami kocsiké A-val, vagy ritkábban B-vel kezdődtek, az R-es rendszám a rendőrségé, a H-s a néphadseregé volt, mentő az M, s talán T vagy valami más a tűzoltó. Tehát Sztupa és Troché átsétáltak a Szabadság hídon, s jött szembe egy Moszkvics meg egy Warszawa, Charlie November és Juliet Bravo. A Charlie Kilo a követségi járgányok rendszáma volt. Valójában csak annak lehetett örülni, ha véletlenül egy külföldi kocsi jött, de az sem volt mind jó, leginkább csak a nyugatnémet rendszámú; az osztrákot például a kalapjuk mellé tűzhették, a legtöbbjük Whiskey, és csókolom. De mondjuk, egy hamburgi rendszám eleve úgy kezdődött, hogy Hotel, Hotel, s még jött két másik betű is. Kicsivel tehát haladóbb szintnek hatott, amikor Sztupa megállt a Tanácsház tér Pest felé eső oldalán, s azt mondta, hogy Papa, Oscar, Sierra, Tango, Alpha… posta, tudniillik. S innen, a papázásból indult aztán a szótárkészítés, mert Troché legközelebb már csak annyit mondott, hogy elmegyek Oszi bácsihoz, megpróbálom visszaváltani a húszfilléres bélyegei­met, és felvet majd minket a pénz (Papa, Oscar ugyebár). A kezdeti szakaszban a papázás tarolt mindent, Budapestre például úgy utaz­tak, hogy megyek, és bekussoltatom a fatert. Mi van?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.