Láttunk már ezer sportolót, artistát, harcművészt vagy éppen, mint itt: balerinát szembenézni azzal, hogy nincs tovább – egy súlyos sérülés véget vet nem csak karriernek, de a magabiztos identitásnak is. E zsáner minden toposza/kliséje megvan a drámai balesettől a következményekkel való keserű szembesülésen át a sikeres visszatérésig, ám a film mégis működik, mégis hat és ad, mert nem csak az ürügyként szolgáló történet síkján bomlik ki: a verbálisan megfoghatatlan lényeget eltáncolják. Az, hogy a Párizsi Opera (egyik) vezető táncosnőjét csakugyan a Párizsi Opera vezető táncosnője alakítja (Marion Barbeau sokkal jobb színésznek, mint más filmek dublőzzel támogatott színésznői balerinának) eleve hitelességet biztosít a karakternek. És tudható az is, hogy nemcsak ez az elképzelt, a sztori szerint konyhai kisegítőként elhelyezkedni kénytelen exbalerina, hanem a főhős maga is dolgozott és dolgozik az itt önmagát alakító Hofesh Shechterrel, a kortárstánc egyik legjelentősebb koreográfusával. Az ő társulatában nincs szükség a klasszikus balett ízületgyilkos formuláira, de nem csak fizikailag lehetséges a közös munka. A filmbéli Elise, kiszabadulva a klasszikus balett skatulyájából, a való világ valós kérdéseire reflektáló gesztikus kifejezés addig nem tapasztalt intenzitásában szabadságra talál. És, minden ellenkező tapasztalat dacára, neki(k) elhisszük, hogy „határtalan az élet”, hogy minden lehetséges.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!