Visszhang: film

Tánc az élet

  • 2023. február 1.

Visszhang

Jó nézni ezt a filmet. Pedig sem az alaphelyzetben, sem a történetbonyolításban, sem a formában nincs túl sok eredetiség. 

Láttunk már ezer sportolót, artistát, harcművészt vagy éppen, mint itt: balerinát szembenézni azzal, hogy nincs tovább – egy súlyos sérülés véget vet nem csak karriernek, de a magabiztos identitásnak is. E zsáner minden toposza/kliséje megvan a drámai balesettől a következményekkel való keserű szembesülésen át a sikeres visszatérésig, ám a film mégis működik, mégis hat és ad, mert nem csak az ürügyként szolgáló történet síkján bomlik ki: a verbálisan megfoghatatlan lényeget eltáncolják. Az, hogy a Párizsi Opera (egyik) vezető táncosnőjét csakugyan a Párizsi Opera vezető táncosnője alakítja (Marion Barbeau sokkal jobb színésznek, mint más filmek dublőzzel támogatott színésznői balerinának) eleve hitelességet biztosít a karakternek. És tudható az is, hogy nemcsak ez az elképzelt, a sztori szerint konyhai kisegítőként elhelyezkedni kénytelen exbalerina, hanem a főhős maga is dolgozott és dolgozik az itt önmagát alakító Hofesh Shechterrel, a kortárstánc egyik legjelentősebb koreográfusával. Az ő társulatában nincs szükség a klasszikus balett ízületgyilkos formuláira, de nem csak fizikailag lehetséges a közös munka. A filmbéli Elise, kiszabadulva a klasszikus balett skatulyájából, a való világ valós kérdéseire reflektáló gesztikus kifejezés addig nem tapasztalt intenzitásában szabadságra talál. És, minden ellenkező tapasztalat dacára, neki(k) elhisszük, hogy „határtalan az élet”, hogy minden lehetséges.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.