Szemrevaló - új német filmek

Almany - Willkommen in Deutschland

Film

Egy nehéz társadalmi témáról könnyed és bájos filmet forgatni rendszerint bajos vállalkozás, ám Yasemin Samderelinek mégis sikerült. Az egyszerre személyes és milliókat érintő kérdés, a kettős, német-török identitás áll ugyanis az érzelmes vígjáték középpontjában, s e tárgyat minden görcsösségtől ment' iróniával tárja elénk a háromgenerációs nagycsalád története.
Egy nehéz társadalmi témáról könnyed és bájos filmet forgatni rendszerint bajos vállalkozás, ám Yasemin Samderelinek mégis sikerült. Az egyszerre személyes és milliókat érintõ kérdés, a kettõs, német-török identitás áll ugyanis az érzelmes vígjáték középpontjában, s e tárgyat minden görcsösségtõl ment' iróniával tárja elénk a háromgenerációs nagycsalád története. "Munkaerõt hívtunk - emberek jöttek" - fogalmazta meg a nyugatnémet gazdasági csoda évtizedeinek egyik legfontosabb, civilizációformáló tanulságát Max Frisch, s ez a - legalább részben - valódi sikertörténetként azonosítható folyamat - mintegy mellékesen - a kilencvenes évek óta meglepõen kedves tévés és mozis feldolgozásokat eredményez Németországban. Jó szívvel sorolható ehhez a tüntetõen toleráns és póztalanul humánus vonulathoz az Almanya is: ismerõsségében is szellemes narrációjával, játékos idõugrásaival és kedélyesen reflektált közhelyeivel. Merthogy a német állampolgárság birtoklása nagyjából a heti kétszeri disznóhúsevés gyakorlatával, a rendszeres mallorcai nyaralással és a Tetthely soros epizódjának kötelezõ megtekintésével egyenlõ, s az anatóliai falusi mindennapok ábrázolásában is szép rendben sorjáznak elõ a közönséggel összesomolygó kulturális sztereotípiák. Mindehhez ráadásképp egy beszédesen barázdált arcvonásokkal megáldott remek színész, Vedat Erincin játssza a nagyszívû és huncut nagypapát, míg szenvedélyes feleségét a Török kezdõknek címû tévésorozatból ismerõs Lilay Huser adja. S a fontos és derûsen tálalt sorsproblémák csokrához jár még egy zabálnivaló gyermekszínész is Rafael Koussouris személyében, hogy az érzelmes-naiv látásmód végérvényesen diadalmaskodhasson: ha talán nem is a kemény valóságon, de a gyengéd keblû, elérzékenyülésre könnyen hajló mozilátogatókon okvetlenül.

*****

December 1-jétõl forgalmazza a Cinereal is

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.