Film

Egy szobalány naplója

Film

Célestine lehetne a franciák Édes Annája. Már azt leszámítva, hogy Anna épp nagyvárosba vettetett vidéki lány; ő meg Párizsból keveredik el vidékre, hogy a cselédszoba kulcslyukának nézőpontjából gyakoroljon társadalom- és osztálykritikát. Mirbeau regénye legalábbis így visz végig egy lány életének válogatott megaláztatásokkal teli napjain. Mégsem annyira a lelkierő útja ez, hanem a leépülő úgymond burzsoázia látlelete, illetve a francia néplélek montázsa. S csak úgy kiabál a feldolgozásért – sorolhatnánk is a számtalan színházi előadástól, de Buñuel filmje megkerülhetetlen. Benoît Jacquot nem csupán remake-et akar: mást és másként emel ki, mint a híres előd. Célestine-je elítélőbb és a sorsát transzparensebben gyűlölő alak; Buñuelnél ennél sokkal nehezebben értelmezhető figura. Bár van néhány visszautalás a maestro képi világára, de az erős képi mesemondás sajnos elmarad. Az atmoszférateremtő fények ugyan festőiek, de túlzott jelentéstartalommal nem szolgálnak.

Mindemellett a naplószerűség ábrázolása, az elbeszélés feltördelése markánsan megjelenik. Viszont a rejtett lelki terror lényegét, egyáltalán a mivoltát közel sem sikerült megragadni: amit Buñuel úgy érzékeltet, hogy magunk sem értjük, mitől olyan megrázó, tehát a nyomasztó, bizarr és alig észrevehető bántalmazások nüanszai itt gyakran didaktikussá válnak, s Célestine az egyik kihasználtságból a másikba sodródó figura marad. Szóval hiába lett színesebb, még így is szürkébb.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.