David Cronenberg filmkészítői munkássága

Éljen az új hús!

Film

Teljes kört írt le a kanadai filmtörténet bizarr kinövése, David Cronenberg legújabb filmjével, A jövő bűneivel. Visszatért a gyökereit jelentő testhorrorhoz, kezdeti kísérleti filmjeihez, és egyben saját tematikai, formai memoárját is írni kezdte. 

A jövő bűnei nem simul már bele olyan kényelmesen a kortárs filmes ökoszisztémába, ahogy Cronenberg 80-as évekbeli munkái, de érezhető, hogy a „véres báró” a maga nyugtalanító, kissé anakronisztikus módján nagyon is követi a test, a környezet és a társadalom egybefonódó változásait.

Életműve szinte kínálja magát a kategorizálásra a maga jellegzetes zsánereivel (testhorror, pszichothriller, társadalmi szatíra), azok keverésével, a színészekhez köthető periódusokkal (Ronald Mlodzik, Viggo Mortensen és Robert Pattinson), a test és az elme kölcsönhatásának különböző megközelítéseivel (a testre kivetülő tudat, és a tudatot gúzsba kötő vagy épp felszabadító test). Ezek a periodikus változások könnyen elrejthetik a néző szeme elől Cronenberg nyilvánvaló monomániáját, a test mindenhatóságát. Nyilvános megszólalásaiban gyakran hangoztatja ateizmusát, de filmjeiből kiviláglik az anyag iránti fetisiszta csodálat. Ahogy fogalmaz, filozófiai árulásnak tartja a test megtagadását, amiért szerinte a zsidó-keresztény hagyomány is felelős, és amit számtalan filozófiai, vallási és művészi ág örökít tovább a mai napig. Filmjeiben tükröződik a transzhumanizmus és a poszthumanizmus eszmeisége. Hősei spontán és saját akaratukból is átalakulnak/alakítják magukat, fertőződnek és másokat is megfertőznek; a transzformáció, a betegség és a trauma Cronenberg számára pedig nem megoldandó probléma vagy katasztrófa, hanem az emberi létezés egy alternatív, olykor magasabb rendű formája. A kórokozókkal, gépekkel, állatokkal való egyesülés kitágítja az érzékelést és a tudatot. Számára minden ábrázolásra és vizsgálatra érdemes, ami a testtel történik: a roncsolás, az erőszak, a szexuális gyönyör és a mutáció; a szép és a csúf is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.