David Cronenberg filmkészítői munkássága

Éljen az új hús!

Film

Teljes kört írt le a kanadai filmtörténet bizarr kinövése, David Cronenberg legújabb filmjével, A jövő bűneivel. Visszatért a gyökereit jelentő testhorrorhoz, kezdeti kísérleti filmjeihez, és egyben saját tematikai, formai memoárját is írni kezdte. 

A jövő bűnei nem simul már bele olyan kényelmesen a kortárs filmes ökoszisztémába, ahogy Cronenberg 80-as évekbeli munkái, de érezhető, hogy a „véres báró” a maga nyugtalanító, kissé anakronisztikus módján nagyon is követi a test, a környezet és a társadalom egybefonódó változásait.

Életműve szinte kínálja magát a kategorizálásra a maga jellegzetes zsánereivel (testhorror, pszichothriller, társadalmi szatíra), azok keverésével, a színészekhez köthető periódusokkal (Ronald Mlodzik, Viggo Mortensen és Robert Pattinson), a test és az elme kölcsönhatásának különböző megközelítéseivel (a testre kivetülő tudat, és a tudatot gúzsba kötő vagy épp felszabadító test). Ezek a periodikus változások könnyen elrejthetik a néző szeme elől Cronenberg nyilvánvaló monomániáját, a test mindenhatóságát. Nyilvános megszólalásaiban gyakran hangoztatja ateizmusát, de filmjeiből kiviláglik az anyag iránti fetisiszta csodálat. Ahogy fogalmaz, filozófiai árulásnak tartja a test megtagadását, amiért szerinte a zsidó-keresztény hagyomány is felelős, és amit számtalan filozófiai, vallási és művészi ág örökít tovább a mai napig. Filmjeiben tükröződik a transzhumanizmus és a poszthumanizmus eszmeisége. Hősei spontán és saját akaratukból is átalakulnak/alakítják magukat, fertőződnek és másokat is megfertőznek; a transzformáció, a betegség és a trauma Cronenberg számára pedig nem megoldandó probléma vagy katasztrófa, hanem az emberi létezés egy alternatív, olykor magasabb rendű formája. A kórokozókkal, gépekkel, állatokkal való egyesülés kitágítja az érzékelést és a tudatot. Számára minden ábrázolásra és vizsgálatra érdemes, ami a testtel történik: a roncsolás, az erőszak, a szexuális gyönyör és a mutáció; a szép és a csúf is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.