David Cronenberg filmkészítői munkássága

Éljen az új hús!

Film

Teljes kört írt le a kanadai filmtörténet bizarr kinövése, David Cronenberg legújabb filmjével, A jövő bűneivel. Visszatért a gyökereit jelentő testhorrorhoz, kezdeti kísérleti filmjeihez, és egyben saját tematikai, formai memoárját is írni kezdte. 

A jövő bűnei nem simul már bele olyan kényelmesen a kortárs filmes ökoszisztémába, ahogy Cronenberg 80-as évekbeli munkái, de érezhető, hogy a „véres báró” a maga nyugtalanító, kissé anakronisztikus módján nagyon is követi a test, a környezet és a társadalom egybefonódó változásait.

Életműve szinte kínálja magát a kategorizálásra a maga jellegzetes zsánereivel (testhorror, pszichothriller, társadalmi szatíra), azok keverésével, a színészekhez köthető periódusokkal (Ronald Mlodzik, Viggo Mortensen és Robert Pattinson), a test és az elme kölcsönhatásának különböző megközelítéseivel (a testre kivetülő tudat, és a tudatot gúzsba kötő vagy épp felszabadító test). Ezek a periodikus változások könnyen elrejthetik a néző szeme elől Cronenberg nyilvánvaló monomániáját, a test mindenhatóságát. Nyilvános megszólalásaiban gyakran hangoztatja ateizmusát, de filmjeiből kiviláglik az anyag iránti fetisiszta csodálat. Ahogy fogalmaz, filozófiai árulásnak tartja a test megtagadását, amiért szerinte a zsidó-keresztény hagyomány is felelős, és amit számtalan filozófiai, vallási és művészi ág örökít tovább a mai napig. Filmjeiben tükröződik a transzhumanizmus és a poszthumanizmus eszmeisége. Hősei spontán és saját akaratukból is átalakulnak/alakítják magukat, fertőződnek és másokat is megfertőznek; a transzformáció, a betegség és a trauma Cronenberg számára pedig nem megoldandó probléma vagy katasztrófa, hanem az emberi létezés egy alternatív, olykor magasabb rendű formája. A kórokozókkal, gépekkel, állatokkal való egyesülés kitágítja az érzékelést és a tudatot. Számára minden ábrázolásra és vizsgálatra érdemes, ami a testtel történik: a roncsolás, az erőszak, a szexuális gyönyör és a mutáció; a szép és a csúf is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.