Ellis megmondta - Kihirdették az idei Oscar-jelölteket

  • - kg -
  • 2012. január 24.

Film

Papírforma eredmények: A némafilmes, A leleményes Hugo és az Utódok a nagy esélyesek.

Ha a híres twitterírón, Bret Easton Ellisen múlott volna, egy kategóriában − a legjobb férfiszínészében − már ma eredményt lehetett volna hirdetni. Easton ugyanis már hetek óta arról twittel, hogy Brad Pittnél senki sem  méltóbb az elismerésre. A Pénzcsináló féltucatnyi jelölése fényesen bizonyítja, hogy a híresen konzervatív Filmakadémia és a híresen nem konzervatív szerző egy véleményen vannak a megbízhatóan konzervatív Pénzcsináló erényeit illetően (elismerően leszóló kritikánk a filmről itt). Pittnek leginkább országos nagy haverja, George Clooney (Utódok − 5 jelölés) és a francia Jean Dujardin (A némafilmes – 10 jelölés) tehet keresztbe.  A többség − ide sorolt be Ellis is − véleménye szerint a legjobb férfiszínész díja e két érdemdús férfiú közt fog eldőlni, míg ugyanez a meccs a legjobb színésznő kategóriában a Margaret Thatchert megszépítő Merly Streep (A Vaslady) és a Marilyn Monroe-ra maszkírozott Michelle Williams (Egy hét Marilynnel − képünkön) közt fog lejátszódni. Vagy ha mégsem, akkor Rooney Mara (A tetovált lány), Viola Davis, vagy a narancs.hu -nak is nyilatkozó Glenn Close közt. Mi  szóltunk!

S szólunk a „járna már a díj, hisz' évtizedek óta hanyagoljuk” Oscar idei nagy esélyeséről is, aki nem más, mint a Kezdőkért jelölt Christopher Plummer (esetleg Max Von Sydow vagy Nick Nolte).


Ha a most közzétett jelölések alapján kéne elkészíteni a tipikus filmakadémiai tag fantomképét, a körözési papírról egy ijesztő alak: egy decens, a családi értékeket, a lovas történeteket és a mozi hőskorát nagyra tartó, tisztességben megőszült szavazó nézne vissza. Sokat elmond róla és a legjobb film kilences mezőnyéről, hogy a jelöltek között a legmerészebb alakot Terrence Malicknek hívják (Az élet fája kritikusunkat is lenyűgözte), ám Malick és az úgyszintén jelölt Woody Allen (Éjfélkor Párizsban) győzelmi esélyeit − ha vannak ilyenek egyáltalán − nagyban rontja, hogy egyikük sem hajlamos díjkiosztókon megjelenni. Habár nagy a verseny, a kategória gyöngyszeme mégsem Scorsese gyerekfilmje (A leleményes Hugo – 11 jelölés) vagy Spielberg  lódrámája (A hadak útján), hanem Stephen Daldry alkotása, a Rém hangosan és irtó közel, melyet épp a minap választott meg 2011 legrosszabb filmjének a geekkörökben megfellebbezhetetlen Aintitcool.com munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.