tévésmaci

Hóha, lovam!

  • tévésmaci
  • 2022. november 23.

Film

Amikor Sztupa és Troché felkeresték a pitvaroncokat, nagy zsúfoltságot találtak elsősorban.

Ha valaki nem tudná, a pitvaronc olyanféle szerzet, mint az udvaronc, innen is a névalak, csak nem jutott hely neki a királyi udvarban – egyelőre. Legalábbis szereti így hinni a pitvaroncok mindegyike, már úgy, hogy az udvaronclét valamiféle előszobája a pitvaronc státusz, a pitvar amúgy is valami előszobafélét jelent. Ahogy a hadnagyból főhadnagy, a csővezetőből főcsővezető lesz, s a többi, s a többi – ebben bízik mindegyikük. Csak hát vannak, akik hadnagyként szerelnek le, vagy akár a ranglétrán lefokozva alhadnagyként, s láttunk már olyan pitvaroncot is, aki nemhogy udvaroncként, de patvaroncként fejezte be fényes reptét, róluk meg ugyancsak tudvalevő, hogy izgága, verekedős népség. A patvaroncok ringje messze nem jelenti a belépés ígéretét a pitvaroncvilágba, inkább afféle rozsdatemető, a faszkalapok rezervátuma, talán ezért is gyapálják egymást szakadatlan. Szerencsére Sztupának és Trochének sem velük akadt dolga, bár azt sem érezték egy öttalálatos szelvénynek, hogy a pitvaroncok sorsát kell eligazítaniuk, mert az utóbbi időkben nagyon felpampogtak. Pampogásuk nem hallatszott be (még inkább nem hallatszott ki) az udvarba, de épp elég hangos volt ahhoz, hogy a biztosítékot a megfelelő helyen kiverje. Sztupa és Troché megérkezvén a királyi pitvarba, hamar rájöttek az elszabaduló rendellenességek okára, a zsúfoltság volt az.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.