Miénk a világ: Oscar-díjas a Saul fia!

  • narancs.hu
  • 2016. február 29.

Film

„Az emberiség legsötétebb óráiban is lehet bennünk egy hang, amely segít embernek maradnunk” – mondta a rendező, aki három évtized után ismét elhozott egy Oscart a magyaroknak.

Köszönőbeszédében (melyet itt nézhet meg) Nemes Jeles László külön kiemelte Röhrig Géza, a film (valóban kimagasló) főszereplője nevét.

false

 

Fotó: MTI

 

Egyébként nem mondhatjuk, hogy olvasóink nem álltak pozitívan a kérdéshez: ebben a tegnapi szavazásunkban úgy a szavazók 80 százaléka gondolta úgy, hogy Nemes Jeles László első filmje meg fogja kapni a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart. (Csak a rend kedvéért: egyéb fontos díjak: a legjobb film a Spotlight lett, Leonardo DiCaprio is megkapta élete első Oscarját, animációban az Agymanók, zenében Morricone győzött.)

És meg is kapta! Ilyen utoljára 1982-ben fordult velünk elő: akkor Szabó István Mephistója aratott  (előtte évben pedig Rófusz Ferenc A légy című animációs rövidfilmje).

A Saul fiával mi is alaposan foglalkoztunk az elmúlt egy év során: többször is írtunk a filmről, és interjúkat készítettünk az alkotókkal. Vonatkozó cikkeink, interjúink itt olvashatók:

Kritikák:

„Nemes Jeles Lászlónak sikerült teljesen újszerű nézőpontból úgy beszélnie a holokausztról, hogy nem süt filmjéből a nevelés, a »jó« reprezentáció létrehozásának szándéka.”

Első kritikánk a filmről, még Cannes előtt.

„Ha szűkítjük a kört, már nem állítható, hogy a Saul fia bármi lényegeset hozzá tudna tenni ahhoz a tudáshoz, amelyet a holokauszt sötét szívének működési mechanikájáról eddig elsajátíthattunk.”

Második írásunk a hazai bemutató idejéből, immár az addig megjelent kritikák tükrében.

Interjúk:

„Tudatosan ellene mentünk a holokausztfilm kódjainak, ami azért is fontos, mert sok esetben nem történelmiek az eddig használatban lévő kódok, logikák. A háború utáni filmes sémák túlélési történeteknek felelnek meg. Nekem az európai zsidóság elpusztításáról nem a túlélés jut eszembe.”

Tavalyi interjúnk Nemes Jeles Lászlóval, a rendezővel, még Cannes előtt.

„Menekülök. Isten számomra nem egy logikai lehetőség, egy gondolat csupán. Én soha, de még a legsötétebb pillanataimban sem tudtam elképzelni a világot nélküle. Kételyeim tehát kevésbé az ő, sokkal inkább a saját személyemet illetően vannak. A Biblia első kérdése az emberhez egyetlen szócska: Ájeka. Hol vagy? Ádám elbújt a kertben e kérdést hallva, ahogy én is gyakran elbújok.”

Röhrig Géza, a film főszereplője.

„A film ugyanis segíti a koncentrációt. Digitálisnál van, hogy le sem állítják a kamerát, megy reggeltől estig, és rengeteg terabyte-nyi szemétből kell kikotorni aztán a hasznos részeket. A filmnél viszont minden limitálva van: az is, hogy hányszor lehet egy jelenetet felvenni, vagy hogy milyen hosszú lehet, és ezt persze a színészek is tudják – tudják, hogy nagyobb a tét, mert a lehetőségek száma véges, így nekik is sokkal jobban kell összpontosítani.”

Erdély Mátyás, a film operatőre a digitális vs. celluloid vitáról.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.