Interjú

„Pénz volt dögivel”

Albert Pintó rendező

Film

Letarolta a világot a Sehol című netflixes túlélődráma, amelyben a terhes főhősnő egy háború tépázta országból igyekszik elmenekülni, de a konténer, ahol elbújt, a szállítóhajóról az óceánba zuhan. A film spanyol rendezője beszélt a menekültválságról, a Számkivetett című Tom Hanks-opusról, de a spanyol filmek és sorozatok sikere mögötti titkot sem hagyta ki.

Magyar Narancs: A Seholról rögtön az jut az ember eszébe, hogy vajon megtörtént eseményen alapul-e.

Albert Pintó: Valójában a forgatókönyvírók szüleménye, de a filmet mégis valós történetek ihlették. Megismerkedtünk egy férfival, aki egy konténerben igyekezett elmenekülni hazájából: az ezt intéző maffia csak egy palack vizet és valami harapnivalót adott neki az útra, egyedül egy hátizsákot vihetett magával, a mobilját pedig el kellett rejtenie, mert el akarták venni tőle. Rengeteget szenvedett, émelygett, szomjazott, majdnem megfulladt az út során. Sok hasonló történettel találkoztunk, rengetegen készek nekivágni ilyen rémálomnak, mert abban reménykednek, valahol Nyugaton egy jobb élet vár rájuk.

MN: Szokatlanul nagy szerepet kap a filmben a menekültek társadalmi háttere.

AP: Fontos volt, hogy a főszereplő kellően erős motivációval rendelkezzen. A nézőnek együtt kell éreznie vele, meg kell értenie, hogy még akkor is vállalkoznia kell az útra, ha kilenc hónapos terhes. A film egyfajta disztópikus jövőben játszódik, de egy olyan világban, ami akár néhány éven belül ránk köszönthet, ha nem vigyázunk. Sőt, néhány országban ez máris a jelen és a valóság. Felvetődött az is, hogy a Sehol valamilyen Szárnyas fejvadász-szerű sci-fi legyen, de végül úgy döntöttünk, hogy igyekszünk két lábbal a földön maradni. Az előkészítő fázisban volt egy meetingem a netflixszesekkel, akik egy bombasztikus, Ryan Reynolds-szerű thrillert szerettek volna nonstop akcióval. Megígértem nekik, hogy a film elég pörgős lesz, de ragaszkodtam a drámához is.

MN: Magyarországon a menekültekről forgatni, egyáltalán velük foglalkozni önmagában is politikai tettnek számít. Mi a helyzet Spanyolországban?

AP: Itt egyáltalán nem nagy ügy, ha valaki a bevándorlókról készít filmet. Az országba sok menekült érkezik, a többség pedig befogadó. Rengeteg film készül a szegénységről, arról, hogyan válik valaki otthontalanná vagy kerül a partvonalon kívülre. Megértjük, hogy ők is a társadalmunk részei, fel sem merül, hogy nem így lenne.

MN: A túlélőfilmek lényege általában az, hogy a néző a főhőssel együtt érez, beleképzeli magát a helyzetébe. Önök milyen fogásokat alkalmaztak, hogy ilyen hatást keltsenek?

AP: Nem volt könnyű dolgunk. Papíron persze minden jól néz ki, de amikor ott állsz a díszletben, térdig ér a víz és mindent összevissza dobál, rájössz, hogy egészen más a helyzet, mint ahogy elképzelted, és újra kell tervezni az egészet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?