Interjú

„Pénz volt dögivel”

Albert Pintó rendező

Film

Letarolta a világot a Sehol című netflixes túlélődráma, amelyben a terhes főhősnő egy háború tépázta országból igyekszik elmenekülni, de a konténer, ahol elbújt, a szállítóhajóról az óceánba zuhan. A film spanyol rendezője beszélt a menekültválságról, a Számkivetett című Tom Hanks-opusról, de a spanyol filmek és sorozatok sikere mögötti titkot sem hagyta ki.

Magyar Narancs: A Seholról rögtön az jut az ember eszébe, hogy vajon megtörtént eseményen alapul-e.

Albert Pintó: Valójában a forgatókönyvírók szüleménye, de a filmet mégis valós történetek ihlették. Megismerkedtünk egy férfival, aki egy konténerben igyekezett elmenekülni hazájából: az ezt intéző maffia csak egy palack vizet és valami harapnivalót adott neki az útra, egyedül egy hátizsákot vihetett magával, a mobilját pedig el kellett rejtenie, mert el akarták venni tőle. Rengeteget szenvedett, émelygett, szomjazott, majdnem megfulladt az út során. Sok hasonló történettel találkoztunk, rengetegen készek nekivágni ilyen rémálomnak, mert abban reménykednek, valahol Nyugaton egy jobb élet vár rájuk.

MN: Szokatlanul nagy szerepet kap a filmben a menekültek társadalmi háttere.

AP: Fontos volt, hogy a főszereplő kellően erős motivációval rendelkezzen. A nézőnek együtt kell éreznie vele, meg kell értenie, hogy még akkor is vállalkoznia kell az útra, ha kilenc hónapos terhes. A film egyfajta disztópikus jövőben játszódik, de egy olyan világban, ami akár néhány éven belül ránk köszönthet, ha nem vigyázunk. Sőt, néhány országban ez máris a jelen és a valóság. Felvetődött az is, hogy a Sehol valamilyen Szárnyas fejvadász-szerű sci-fi legyen, de végül úgy döntöttünk, hogy igyekszünk két lábbal a földön maradni. Az előkészítő fázisban volt egy meetingem a netflixszesekkel, akik egy bombasztikus, Ryan Reynolds-szerű thrillert szerettek volna nonstop akcióval. Megígértem nekik, hogy a film elég pörgős lesz, de ragaszkodtam a drámához is.

MN: Magyarországon a menekültekről forgatni, egyáltalán velük foglalkozni önmagában is politikai tettnek számít. Mi a helyzet Spanyolországban?

AP: Itt egyáltalán nem nagy ügy, ha valaki a bevándorlókról készít filmet. Az országba sok menekült érkezik, a többség pedig befogadó. Rengeteg film készül a szegénységről, arról, hogyan válik valaki otthontalanná vagy kerül a partvonalon kívülre. Megértjük, hogy ők is a társadalmunk részei, fel sem merül, hogy nem így lenne.

MN: A túlélőfilmek lényege általában az, hogy a néző a főhőssel együtt érez, beleképzeli magát a helyzetébe. Önök milyen fogásokat alkalmaztak, hogy ilyen hatást keltsenek?

AP: Nem volt könnyű dolgunk. Papíron persze minden jól néz ki, de amikor ott állsz a díszletben, térdig ér a víz és mindent összevissza dobál, rájössz, hogy egészen más a helyzet, mint ahogy elképzelted, és újra kell tervezni az egészet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.