Rongálás: A fal kapta a másikat

Film

A köztéri vandalizmus legújabb áldozata: a berlini fal budapesti darabja.

Most már késő, valószínűleg végleg. Budapest legolcsóbb, ócskaságával is egy egész - pontosabban: egy kettévágott - világot jelképező emlékművét valakik nagyon hazavágták. A hajdani berlini fal fővárosunknak ajándékozott, színes graffiti borította betonoszlopait rozsdabarna festékkel mázolták be. A látvány céltudatos precizitásra utal. A tettesek tisztában voltak azzal, hogy mit csinálnak és miért. Indítékaikat illetően csak találgathatunk - és utólag sajnálhatjuk, hogy nem a budatétényi Szoborparkban áll a fal, a rendszerváltáskor eltávolított, mementóként megőrzött politikai szobrok társaságában. Otthonra lelhetett volna ott, de hát annyira jól mutatott a Tabánban, közel a város szívéhez, meg különben is ki a fene gondolta volna, hogy bántani fogják? Hiszen épp akkortájt pottyant ide, amikor a munkásmozgalmi és szovjet emlékműveket összeszedték, és megjelenésével pontosan azt közölte, hogy az egyik világnak vége, kezdődik egy másik. Tönkretétele e történelmi tényen nem változtatott, csupán egy lesújtó fordulattal gazdagította a műtárgy több mint negyvenéves történetét.

H

A keletnémetek 1961. augusztus 13-án kezdték körbeépíteni a világháború után angol, amerikai és francia megszállás alá került Nyugat-Berlint. Az ezt követő évtizedek során szüntelenül tökéletesítették a falat, kialakították azt a riasztóberendezéssel, acélcölöpökkel, acélháló kerítéssel, drótakadállyal, laza homokkal, járműcsapdával, villamos árammal ellátott kerítéssel és persze kutyás, fegyveres őrséggel védett komplexumot, amelynek nyugati, külső oldalát graffitialapnak használták a szabad világ polgárai. Több mint kétszázan haltak bele, hogy át akartak hatolni rajta, mire 1989 szeptemberében a magyar kormány megnyitotta az osztrák határt a Nyugatra vágyó keletnémetek előtt, majd novemberben a végelgyengülő NDK-vezetés jóváhagyásával ezrek másztak át rajta, estek neki, verték szét mindennel, amivel csak bírták.

Az építő jellegű rombolás eredményeként és a magyaroknak szóló köszönet és hála kifejezéseként röppent 1990-ben Budapestre két echte berlini faldarab, ha jól emlékszem, SZDSZ-közvetítéssel. A rendszerváltás korában nem ritka spontán akciók egyike volt ez, a berliniek ajándéka a budapestieknek. Szép, színes arcát mutatta az Erzsébet híd felé autózóknak, otromba szürke hátát a szabadtéri színpadnak. Akadt, aki eltávolíttatta volna, de maradt. A város befogadta, sőt magáévá tette: ragasztottak rá koncertplakátot, fújtak rá politikai üzenetet ("taxis anarchia") - mindez persze nem használt neki, de nagyon nem is ártott. Színei lassan fakultak, fokozatosan öregedtek.

H

Most azonban hirtelen tönkretették. A bal oldali faldarabot teljesen lefestették, a jobb oldalin, fölül kihagytak egy sávot: gondosan leragasztották a felületet, nehogy girbegurba legyen a határvonal. Hátul a bal oldali kész, a másikon azonban lapzártánk hétfőjén csak két ragasztószalag jelezte a szabadon hagyandó felület határát. Még a bot is ott hevert, amivel a festéket keverték, csak talán keveset hoztak magukkal, és félbehagyták a "munkát". Amit ők maguk tán a várost ellepő falfirkák elleni akcióként fognak fel, mely esetben összekeverik a szezont a fazonnal, hiszen ezeknek faldaraboknak a graffiti a szerves része volt, vele együtt volt a berlini fal az, ami. Így, tetőtől talpig rozsdaszínben pont annyit ér, mint egy megcsonkított bronzszobor.

Szakértő kellene, hogy meg-állapítsa, milyen festéket használtak, s hogy eltávolítható-e az alatta lévő, eredeti festékréteg feloldódása nélkül. De egyelőre azt sem tudni, ki hívjon szakembert. A budapesti berlini fal senkié. Habár az I. kerületben található, nem a kerületé, nem az állíttatta fel. És nem is a fővárosé: nem szerepel a főváros köztéri szobrait gondozó Budapest Galéria listáján, így - a szomorú, de régóta megszokott szoborlopásokkal és szétfűrészelésekkel ellentétben - a Budapest Galériának sem kell hivatalból eljárnia ez ügyben. Ám ha hivatalosan felkérik, megnézik, mit tehetnek. Félő, nem sokat.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.