Rongálás: A fal kapta a másikat

Film

A köztéri vandalizmus legújabb áldozata: a berlini fal budapesti darabja.

Most már késő, valószínűleg végleg. Budapest legolcsóbb, ócskaságával is egy egész - pontosabban: egy kettévágott - világot jelképező emlékművét valakik nagyon hazavágták. A hajdani berlini fal fővárosunknak ajándékozott, színes graffiti borította betonoszlopait rozsdabarna festékkel mázolták be. A látvány céltudatos precizitásra utal. A tettesek tisztában voltak azzal, hogy mit csinálnak és miért. Indítékaikat illetően csak találgathatunk - és utólag sajnálhatjuk, hogy nem a budatétényi Szoborparkban áll a fal, a rendszerváltáskor eltávolított, mementóként megőrzött politikai szobrok társaságában. Otthonra lelhetett volna ott, de hát annyira jól mutatott a Tabánban, közel a város szívéhez, meg különben is ki a fene gondolta volna, hogy bántani fogják? Hiszen épp akkortájt pottyant ide, amikor a munkásmozgalmi és szovjet emlékműveket összeszedték, és megjelenésével pontosan azt közölte, hogy az egyik világnak vége, kezdődik egy másik. Tönkretétele e történelmi tényen nem változtatott, csupán egy lesújtó fordulattal gazdagította a műtárgy több mint negyvenéves történetét.

H

A keletnémetek 1961. augusztus 13-án kezdték körbeépíteni a világháború után angol, amerikai és francia megszállás alá került Nyugat-Berlint. Az ezt követő évtizedek során szüntelenül tökéletesítették a falat, kialakították azt a riasztóberendezéssel, acélcölöpökkel, acélháló kerítéssel, drótakadállyal, laza homokkal, járműcsapdával, villamos árammal ellátott kerítéssel és persze kutyás, fegyveres őrséggel védett komplexumot, amelynek nyugati, külső oldalát graffitialapnak használták a szabad világ polgárai. Több mint kétszázan haltak bele, hogy át akartak hatolni rajta, mire 1989 szeptemberében a magyar kormány megnyitotta az osztrák határt a Nyugatra vágyó keletnémetek előtt, majd novemberben a végelgyengülő NDK-vezetés jóváhagyásával ezrek másztak át rajta, estek neki, verték szét mindennel, amivel csak bírták.

Az építő jellegű rombolás eredményeként és a magyaroknak szóló köszönet és hála kifejezéseként röppent 1990-ben Budapestre két echte berlini faldarab, ha jól emlékszem, SZDSZ-közvetítéssel. A rendszerváltás korában nem ritka spontán akciók egyike volt ez, a berliniek ajándéka a budapestieknek. Szép, színes arcát mutatta az Erzsébet híd felé autózóknak, otromba szürke hátát a szabadtéri színpadnak. Akadt, aki eltávolíttatta volna, de maradt. A város befogadta, sőt magáévá tette: ragasztottak rá koncertplakátot, fújtak rá politikai üzenetet ("taxis anarchia") - mindez persze nem használt neki, de nagyon nem is ártott. Színei lassan fakultak, fokozatosan öregedtek.

H

Most azonban hirtelen tönkretették. A bal oldali faldarabot teljesen lefestették, a jobb oldalin, fölül kihagytak egy sávot: gondosan leragasztották a felületet, nehogy girbegurba legyen a határvonal. Hátul a bal oldali kész, a másikon azonban lapzártánk hétfőjén csak két ragasztószalag jelezte a szabadon hagyandó felület határát. Még a bot is ott hevert, amivel a festéket keverték, csak talán keveset hoztak magukkal, és félbehagyták a "munkát". Amit ők maguk tán a várost ellepő falfirkák elleni akcióként fognak fel, mely esetben összekeverik a szezont a fazonnal, hiszen ezeknek faldaraboknak a graffiti a szerves része volt, vele együtt volt a berlini fal az, ami. Így, tetőtől talpig rozsdaszínben pont annyit ér, mint egy megcsonkított bronzszobor.

Szakértő kellene, hogy meg-állapítsa, milyen festéket használtak, s hogy eltávolítható-e az alatta lévő, eredeti festékréteg feloldódása nélkül. De egyelőre azt sem tudni, ki hívjon szakembert. A budapesti berlini fal senkié. Habár az I. kerületben található, nem a kerületé, nem az állíttatta fel. És nem is a fővárosé: nem szerepel a főváros köztéri szobrait gondozó Budapest Galéria listáján, így - a szomorú, de régóta megszokott szoborlopásokkal és szétfűrészelésekkel ellentétben - a Budapest Galériának sem kell hivatalból eljárnia ez ügyben. Ám ha hivatalosan felkérik, megnézik, mit tehetnek. Félő, nem sokat.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.