Saul, Saul, Rocky, Rocky!

  • - kg -
  • 2016. január 11.

Film

Lenyomtuk Hollywoodot, lenyomtuk Hollywoodot, lenyomtuk Hollywoodot – a Rocky évében! Gazdára találtak a Golden Globe-ok.

Rég kaptunk ennyit magyar filmtől: a Saul fia nem az imént megnyert Golden Globe miatt nagy film, nem a díjak – persze micsoda díjaz ezek, magyar film ennyit és ilyeneket (és alighanem a diadalmenetnek itt még nincsen vége) még sosem gyűjtött be – szóval, nem a cannes-i győzelem és az Aranyglóbusz a legnagyobb örömünk, hanem az a filmen ritkán (magyar filmen még ritkábban) tapasztalható, zsigeri érzés, ami már az első nézés során erőt vett rajtunk. Hogy valami egészen megrendítőt látunk, valami olyat, ami után a legjobb lehajtani valami igazán erőset, mert a nap csak úgy nem folytatható. De ne tovább, mert mindent elmondtunk már a filmről (interjúnk Nemes Jeles Lászlóval itt, Röhrig Gézával ott, kritikánk meg amott és emitt), amit csak tudtunk, itt most csak örülni kell és nem boncolgatni: a Saul fia immár a Hollywoodban melózó külföldi újságírók szerint is 2015 legjobb külföldi filmje. Alig várjuk Nemes Jeles második filmjét, mert – és ez is milyen már! – a Saul egy első film.

false

További híreink

Leonardo DiCaprio esete a grizzlyvel (mi a medvének drukkoltunk), vagyis A visszatérő című mély értelmű természetfilm (rendezte:  Alejandro – Tarr Béla jöjjön vissza! – González Iñárritu – interjúnk vele itt) Leónak és Alejandrónak is díjat hozott, de a bocsait oly hősiesen védelmező anyamedvét (a film legjobb szereplőjét) meg se hívták – hát, szégyelljék magukat!

false

A nők közül Brie Larson lépett több fizetési kategóriát előre, ő ríkatta meg legerősebben a díjakat osztó újságírókat A szoba című bestseller (elítélő kritikánk itt) hamarosan nálunk is látható filmváltozatában, míg vígjátéki fronton a komédiának csak erős lobbitevékenység árán (ej, azok a híresen drága utak és csecsebecsék!) nevezhető Mentőexpedíció vitte elő a legfényesebb glóbokat. Aki meglátta a Marson rekedt Matt Damonban a vígjátéki teljesítményt, írja meg szerkesztőségünknek, mit szed! Az sem kizárt, hogy a Hollywoodba szakadt skriblerek a dalbetéteket díjazták a Mentőexpedícióban, merthogy „musical és vígjáték” a kategória hivatalos neve, melyben a sci-fi és Matt Damon győzni tudott. Biztos csak mi nem hallottunk dalokat a Ridley Scott rendezte űropusban.

false

Jennifer Lawrence olyan jó fej interjúalany, hogy nyilván privát beszédkészsége és cserfes szája is szerepet játszott abban, hogy az egyébként felejthető Joyért díjat kapott – 2015 valóban a Jennifer Lawrence-interjúk éve volt.

Quentin Tarantino nemrég azt javasolta, hogy a legjobb forgatókönyvért kiosztható Oscart nevezzék a jövőben egyszerűen Tarantinónak – és a Tarantinót nyerte… Nos, kétségtelen, hogy 2015 legaranyabb köpését ezzel Az aljas nyolcas rendezője követte el, ráadásul a fentieket nem is otthon, a kandalló előtt, szűk családi körben, hanem a nagy nyilvánosság előtt pöttyintette el. Mivel Arany Köpés kategóriában csak mi osztunk díjat, QT a Globe-on hoppon maradt: helyette Hollywood másik motoros szájú nagy dumása, az ugyancsak nem a szerénységéről híres Aaron Sorkin vehette át a legjobb forgatókönyv díját. Ám ezzel még nem ért véget a Steve Jobs című, Steve Jobsról szóló Steve Jobs-film diadalmenete. Az újságírók ugyanis nagyon is helyesen ráéreztek, hogy a Steve Jobs című film szíve-lelke nem a Steve Jobsot alakító Michael Fassbender, hanem a női segéderőt alakító Kate Winslet. A helyes meglátás a majd mindenben remek színésznőnek egy legjobb mellékszereplő golóbist (még milyen szinonimái vannak a Globe-nak?) fialt.

false

És akkor következzen az est második legörömtelibb híre: magyarnak ugyan nem magyar (bár még lehet az), ám ettől még a Saul fia mellett Sylvester Stallone Golden Globe-jának örültünk ezen a glóbuszokban gazdag, kalandos estén a legjobban. A miértek boncolgatása méltatlan lenne hozzá is, hozzánk is, legyen elég annyi, hogy annyi év mellőzése után egy újabb Woody Allen-felfedezett (ki ne emlékezne a Banánköztársaság metrójelenetére!), Sylvester Stallone állhatott fel a pódiumra, hogy átvegye a Creed című majdnem Rocky-filmért a megérdemelt elismerést.

Stallone mint 2015 legjobb karakterszínésze – ez annyira jó és annyira bizarr, hogy a győztesek listáját nézegetve sokáig úgy tűnt, idén valamiért nem osztották ki a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat, Stallone neve olyannyira elhomályosított mindent, még a kategóriacímet is. Meg hát, annyira megszoktuk már, hogy Sly nem kispályázik: saját kategóriájának egyedüli indulója ő öröktől fogva.

false

Televíziós fronton Idris Elba (Luther) mellőzését Maura Tierney (The Affair) díjazása tudta csak feledtetni, Gael García Bernal (Mozart in the Jungle) és Oscar Isaac (Show Me a Hero) elismerése az újságírók széles tájékozottságáról tett tanúbizonyságot, a Mr. Robot piedesztálra emelése (lehúzó kritikánk itt) pedig úgy is értelmezhető, mint a torrentgeneráció felé tett baráti kéznyújtás (na jó, csak vicceltünk). A Wolf Hall azonban nem vicc, a Thomas Cromwell (nem azonos Thomas Crown-nal) alakját megidéző sorozat míves-mázos erényeiről mi is ódákat zengtünk (kritika itt), sőt Hilary Mantelt meg is interjúvoltuk: véleményünkhöz most, ha megkésve is, a Golden-osztók is csatlakoztak – minden jó, ha jó a vége.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."