Saul, Saul, Rocky, Rocky!

  • - kg -
  • 2016. január 11.

Film

Lenyomtuk Hollywoodot, lenyomtuk Hollywoodot, lenyomtuk Hollywoodot – a Rocky évében! Gazdára találtak a Golden Globe-ok.

Rég kaptunk ennyit magyar filmtől: a Saul fia nem az imént megnyert Golden Globe miatt nagy film, nem a díjak – persze micsoda díjaz ezek, magyar film ennyit és ilyeneket (és alighanem a diadalmenetnek itt még nincsen vége) még sosem gyűjtött be – szóval, nem a cannes-i győzelem és az Aranyglóbusz a legnagyobb örömünk, hanem az a filmen ritkán (magyar filmen még ritkábban) tapasztalható, zsigeri érzés, ami már az első nézés során erőt vett rajtunk. Hogy valami egészen megrendítőt látunk, valami olyat, ami után a legjobb lehajtani valami igazán erőset, mert a nap csak úgy nem folytatható. De ne tovább, mert mindent elmondtunk már a filmről (interjúnk Nemes Jeles Lászlóval itt, Röhrig Gézával ott, kritikánk meg amott és emitt), amit csak tudtunk, itt most csak örülni kell és nem boncolgatni: a Saul fia immár a Hollywoodban melózó külföldi újságírók szerint is 2015 legjobb külföldi filmje. Alig várjuk Nemes Jeles második filmjét, mert – és ez is milyen már! – a Saul egy első film.

false

További híreink

Leonardo DiCaprio esete a grizzlyvel (mi a medvének drukkoltunk), vagyis A visszatérő című mély értelmű természetfilm (rendezte:  Alejandro – Tarr Béla jöjjön vissza! – González Iñárritu – interjúnk vele itt) Leónak és Alejandrónak is díjat hozott, de a bocsait oly hősiesen védelmező anyamedvét (a film legjobb szereplőjét) meg se hívták – hát, szégyelljék magukat!

false

A nők közül Brie Larson lépett több fizetési kategóriát előre, ő ríkatta meg legerősebben a díjakat osztó újságírókat A szoba című bestseller (elítélő kritikánk itt) hamarosan nálunk is látható filmváltozatában, míg vígjátéki fronton a komédiának csak erős lobbitevékenység árán (ej, azok a híresen drága utak és csecsebecsék!) nevezhető Mentőexpedíció vitte elő a legfényesebb glóbokat. Aki meglátta a Marson rekedt Matt Damonban a vígjátéki teljesítményt, írja meg szerkesztőségünknek, mit szed! Az sem kizárt, hogy a Hollywoodba szakadt skriblerek a dalbetéteket díjazták a Mentőexpedícióban, merthogy „musical és vígjáték” a kategória hivatalos neve, melyben a sci-fi és Matt Damon győzni tudott. Biztos csak mi nem hallottunk dalokat a Ridley Scott rendezte űropusban.

false

Jennifer Lawrence olyan jó fej interjúalany, hogy nyilván privát beszédkészsége és cserfes szája is szerepet játszott abban, hogy az egyébként felejthető Joyért díjat kapott – 2015 valóban a Jennifer Lawrence-interjúk éve volt.

Quentin Tarantino nemrég azt javasolta, hogy a legjobb forgatókönyvért kiosztható Oscart nevezzék a jövőben egyszerűen Tarantinónak – és a Tarantinót nyerte… Nos, kétségtelen, hogy 2015 legaranyabb köpését ezzel Az aljas nyolcas rendezője követte el, ráadásul a fentieket nem is otthon, a kandalló előtt, szűk családi körben, hanem a nagy nyilvánosság előtt pöttyintette el. Mivel Arany Köpés kategóriában csak mi osztunk díjat, QT a Globe-on hoppon maradt: helyette Hollywood másik motoros szájú nagy dumása, az ugyancsak nem a szerénységéről híres Aaron Sorkin vehette át a legjobb forgatókönyv díját. Ám ezzel még nem ért véget a Steve Jobs című, Steve Jobsról szóló Steve Jobs-film diadalmenete. Az újságírók ugyanis nagyon is helyesen ráéreztek, hogy a Steve Jobs című film szíve-lelke nem a Steve Jobsot alakító Michael Fassbender, hanem a női segéderőt alakító Kate Winslet. A helyes meglátás a majd mindenben remek színésznőnek egy legjobb mellékszereplő golóbist (még milyen szinonimái vannak a Globe-nak?) fialt.

false

És akkor következzen az est második legörömtelibb híre: magyarnak ugyan nem magyar (bár még lehet az), ám ettől még a Saul fia mellett Sylvester Stallone Golden Globe-jának örültünk ezen a glóbuszokban gazdag, kalandos estén a legjobban. A miértek boncolgatása méltatlan lenne hozzá is, hozzánk is, legyen elég annyi, hogy annyi év mellőzése után egy újabb Woody Allen-felfedezett (ki ne emlékezne a Banánköztársaság metrójelenetére!), Sylvester Stallone állhatott fel a pódiumra, hogy átvegye a Creed című majdnem Rocky-filmért a megérdemelt elismerést.

Stallone mint 2015 legjobb karakterszínésze – ez annyira jó és annyira bizarr, hogy a győztesek listáját nézegetve sokáig úgy tűnt, idén valamiért nem osztották ki a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat, Stallone neve olyannyira elhomályosított mindent, még a kategóriacímet is. Meg hát, annyira megszoktuk már, hogy Sly nem kispályázik: saját kategóriájának egyedüli indulója ő öröktől fogva.

false

Televíziós fronton Idris Elba (Luther) mellőzését Maura Tierney (The Affair) díjazása tudta csak feledtetni, Gael García Bernal (Mozart in the Jungle) és Oscar Isaac (Show Me a Hero) elismerése az újságírók széles tájékozottságáról tett tanúbizonyságot, a Mr. Robot piedesztálra emelése (lehúzó kritikánk itt) pedig úgy is értelmezhető, mint a torrentgeneráció felé tett baráti kéznyújtás (na jó, csak vicceltünk). A Wolf Hall azonban nem vicc, a Thomas Cromwell (nem azonos Thomas Crown-nal) alakját megidéző sorozat míves-mázos erényeiről mi is ódákat zengtünk (kritika itt), sőt Hilary Mantelt meg is interjúvoltuk: véleményünkhöz most, ha megkésve is, a Golden-osztók is csatlakoztak – minden jó, ha jó a vége.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”