chili&vanília

Az eperszezon levese

Gasztro

Jéghideg eperkrémleves kecskesajttal

Lassan rákanyarodunk a nyári hangulatú piacozásra és főzésekre. Jöhetnek a nagy saláták, hideg főzelékek, grillezések, bográcsozások, na meg a hűsítő gyümölcslevesek. A megszokott, klasszikus, habart változatok mellett érdemes kipróbálni a kortárs, tejmentes, üde, fanyar, nem túl édes verziókat, például az alább ajánlott jéghideg eperkrémlevest.

Ha külföldi vendégeinknél a magyar konyha legfurcsább fogásairól érdeklődünk, többnyire két étel végez a dobogó első két helyén: az édes – diós, mákos stb. – tészták, és a hideg, nyári gyümölcslevesek. A többség számára teljesen idegen a sűrű, édes, tejfölös, liszttel habart leves, amelyet inkább desszertként tudnak értelmezni. Pláne, ha egy eperkrémlevesben mondjuk még túrógombóc is lapul. A zöldfűszerekkel, tejtermék és cukor nélkül készített fanyar leveseket, vagy éppen a mediterrán konyha által ihletett, gyümölcsökkel, így a görögdinnyével vagy eperrel dúsított gazpachókat annál nagyobb izgalommal fogadja a nemzetközi közönség. A legtöbb gyümölcslevest egy kis változtatással el lehet készíteni úgy, hogy a gyümölcs üdesége ne vesszen el, de azért megmaradjon a gyümölcsleves jellege. Az eper esetében ez úgy történik, hogy a felét megfőzzük (az eper íze hőkezeléssel intenzívebb lesz), a másik felét pedig nyersen turmixoljuk bele (így megvan a friss gyümölcsíz is). Zöldfűszer, csili, gyömbér is izgalmasabbá teszi a végeredményt. A tetejére szórhatunk mindenféle csilivilit, például magokat, fűszereket. Az édes-savanykás eper zamatát még jobban kiemeli a sós, krémes kecskesajt. A kiegészítők nélkül, mondhatni fapadosan is tökéletesen működik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.