chili&vanília

Caponata di melanzane alla Giudia

Gasztro

Paradicsomos, mazsolás padlizsánragu (caponata)

Ki gondolná, hogy az olasz konyha egyik legnépszerűbb és legjellegzetesebb zöldsége, a padlizsán sokáig kifejezetten lesajnált hozzávaló volt, amit a szegények és a zsidók konyhájához kötöttek.

A ma már kedvelt zöldséget Észak-Afrikából a mórok vitték Szicíliába, ahol a helyi zsidó konyha évszázadokon keresztül használta. Itália északi részein azonban csak a 16–17. században kezdett elterjedni az után, hogy a szicíliai zsidókat elűzték az 1492-es spanyol inkvizíció alatt, és ők vitték magukkal. Mint Silvia Nacamulli Jewish Flavours of Italy című művében olvasható, mivel az akkortájt lenézett zsidó konyha egyik gyakori alapanyaga volt, egészen a 18. századig megvetették a padlizsánt. Ma már sokan azt sem tudják, hogy a caponata, a mazsolás-kapribogyós, édes-savanyú padlizsánragu eredetileg szicíliai zsidó étel. Többnyire antipastóként adják, de egyik nagy előnye, hogy számtalan módon lehet bevetni: csak úgy, előételként, bruschettán, esetleg tésztával keverve, vagy éppen hússal, reszelt sajttal besütve. Néha mandulát vagy fenyőmagot is tesznek bele (az eredeti változatban szokás volt). A padlizsánnal az alábbi receptben némi szentségtörés történik, ugyanis nem olajban sütjük, hanem vízben pároljuk, így gyorsabban elkészül, és megspóroljuk az olajban sütést. Az állaga így is tökéletes, puha lesz. Akár a zsidó újévi, ünnepi menü része is lehet. Sáná tova!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.