Mindenre jó - A lopótök csodálatos világa

  • - kovácsy -
  • 2009. március 12.

Gasztro

Mi a közös a kutyában és a lopótökben? - hangozhatna a hülye kérdés a fölösleges ismeretek és haszontalan tudnivalók tárgykörében rendezett vetélkedőn. Mert persze van bennük közös, mégpedig az, hogy a kutya az első háziasított állatok közé tartozik, a lopótök pedig az első növények közé, amelyeket tudatosan kezdett termeszteni az emberiség. Ez utóbbi tény mindenesetre sajátos megvilágításba helyezi őseink tevékenységének racionális voltát, hiszen a lopótök se nem ízletes, se nem tápláló, és még bódulatkeltésre sem alkalmas. Igaz, egy csomó mindenre viszont igen, miként ezt a dr. Berényi János vajdasági kukurbitológus vagyis tökszakértő által rendezett kicsi, ámde tanulságos kiállításon megtudhatjuk. Ily módon értelmet nyer a témaválasztás is, amelyet tájékozatlanságunkban elsőre teljes mértékben öncélúnak és esetlegesnek éreztünk. - kovácsy -

Mi a közös a kutyában és a lopótökben? - hangozhatna a hülye kérdés a fölösleges ismeretek és haszontalan tudnivalók tárgykörében rendezett vetélkedőn. Mert persze van bennük közös, mégpedig az, hogy a kutya az első háziasított állatok közé tartozik, a lopótök pedig az első növények közé, amelyeket tudatosan kezdett termeszteni az emberiség. Ez utóbbi tény mindenesetre sajátos megvilágításba helyezi őseink tevékenységének racionális voltát, hiszen a lopótök se nem ízletes, se nem tápláló, és még bódulatkeltésre sem alkalmas. Igaz, egy csomó mindenre viszont igen, miként ezt a dr. Berényi János vajdasági kukurbitológus vagyis tökszakértő által rendezett kicsi, ámde tanulságos kiállításon megtudhatjuk. Ily módon értelmet nyer a témaválasztás is, amelyet tájékozatlanságunkban elsőre teljes mértékben öncélúnak és esetlegesnek éreztünk.

A tiszteletet parancsoló történelmi távlat viszont megteszi a magáét, a feltáruló kulturális összefüggések sokféleségéről nem is szólva, amelyek sokfelé vezetnek az Újvilágba hurcolt, ott azonban megszökött rabszolgák közösségeitől kezdve a házi kabócatartás riasztóan bájos kínai szokásán át egészen a csendes-óceáni népek sajátos péniszöltöztetési gyakorlatáig. Hogy a rejtélyeket szépen sorban máris feloldjuk: az előbbiek, a maroonok (ma már elfogadhatatlan korabeli elnevezéssel: bozótnégerek) előszeretettel használtak lopótökből készült hangszereket, amelyek egyébként mindmáig népszerűek több kontinensen; a kabócák kicsi házikói - vagyis inkább börtönei - szintén csinos, filigrán mintázattal díszített lopótökből készültek, akárcsak a szintén díszesre festett-égetett-faragott, olykor impozáns méretű péniszkupakok, a kotekák.

Mi, magyarok lényegében megelégedtünk a tökfélék (cucurbitaceae) rendjébe tartozó lagenaria nemzetség lagenaria siceraria fajának egyetlen felhasználási módjával, nevezetesen a bornak a hordóból történő kiszippantásával, "kilopásával", amely névadó erővel bírt, elfedvén az egyéb tökfélék megénekelt sárga virágával szemben fehéret virágzó, szőrös levelű kúszónövény kabaktermésének formai sokféleségét.

A lopótök földrajzi eredetének megállapítását megnehezítette, hogy egészen a legutóbbi időkig nem ismerték a vad változatát, csak visszavadult típusok bukkantak fel. Pár éve viszont éppen Zimbabwéban, ahol - miként erre laptestünk más helyén rámutatunk - hosszú ideje nem történik semmi jó, örvendetes módon

megtaláltak egy vad lopótökőst,

az egyetlent, amely döntő érvet ad azoknak a kezébe, akik már korábban is állították, hogy a lopótök - szemben sok egyéb, étkezési célra használt tökfélével - nem az amerikai kontinensről, hanem Afrikából indult világhódító útjára az időszámításunkat megelőző évezredekben.

A Vajdahunyadvár egyik emeleti saroktermében elhelyezett, valamint nagy számban a látogatók feje fölé függesztett lopótökök mindenekelőtt a példányok hihetetlen méret- és alakbeli különbségeit szemléltetik, amelyek a sokirányú felhasználás elengedhetetlen előfeltételének bizonyulnak. A (nekünk) klasszikusnak számító lopó-, más szóval hébéralakzatnál is alapvetőbb a két egymásra helyezett gömbnek tűnő hóemberforma, amely boros-, vizes-, tejes- stb. edénynek, kisebb változatban butykosnak, kulacsnak tette alkalmassá a kiszárított termést, amint ezt az immár aligha használatos zarándokpalack elnevezés, számos Szent Jakab-ábrázolás, sőt a Sixtus-kápolna freskójának egy Jónás prófétát ábrázoló részlete is alátámasztja. Régebbi időkben, az úszóhólyag (a disznó felfújt húgyhólyagja) használatával párhuzamosan ez a típus felső karra vagy hátra erősítve az úszni tanulók biztonságát is szolgálta.

Elterjedt továbbá egy olyan változat, amelynek a kiöblösödő alsó rész felé vezető hosszúkás "nyele" meghajlik, ilyenformán kínálva magát fülként, amikor számos afrikai nép a kerekded fejet kivágva ivóedényt készít belőle a banánból és más elérhető gyümölcsökből erjesztett vagy főzött alkoholos italok fogyasztása céljából, amely foglalatosságban a folyamatosan futó filmösszeállítás tanúsága szerint a közösségek éppen csak járni tudó, serdületlen tagjai is részt vesznek. Latin-Amerikában viszont a mate-teát isszák lopótök bögrékből.

Vannak aztán hatalmas, gömbölyű lopótökök is - ezeket Nyugat-Afrikában termesztik, és tárolóedényeken kívül különféle hangszereket - korát, balafont - készítenek belőlük. (Ezenkívül vízre teszik, ráhasalnak, és kézi halfogás céljából óvatosan tempóznak - mindez teljesen érthetetlen módon állítólag eredményre is vezet.) Hangkeltésre persze a többi lopótöktípus is alkalmas, amint ezt elsősorban latin-amerikai zenekarok gazdag ritmushangszerkészletét szemlélve tapasztalhatjuk, amelyek belsejébe vagy külsejére zörgetésre alkalmas tárgyakat szerelnek. Ilyen például a mindenféle csörgő, rumbatök, esőbot, a pálcával kapargatott, érdesített felületű güiro, vagy a remek hangzású, zizegő hálóval bevont tök, a sekere.

Természetes törekvése bármilyen szokás, tárgy vagy - esetünkben - növény propagátorának, hogy kedvencének élő jelenlétére is rámutasson. A sok festett, cifrára karcolt vagy égetett mintával ellátott darab kétségkívül a népművészeti vásárok lehetséges szereplőjévé avatja a lopótököt - tollakkal megtűzdelve madárijesztőnek is ajánlott -; mi azonban a művészi megmunkálás lehetőségei felől inkább a hétköznapi használat irányába hátrálunk ismét, szórakoztató sétánk lezárásaként egy tablón a zsenge lopótök, illetve az érett termés lehámozott héja mint zöldség fogyasztásának különleges módozatait tanulmányozva. Végezetül pedig a képernyőn megcsodálunk egy katonasapkás idős honfiakból álló szerb zenekart: a zord férfiak vad társas sípolással bizonyítják a lopótökhangzás buzdító erejét.

Magyar Mezőgazdasági Múzeum, március 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.