chili&vanília

Ünnepi asztal III. – A desszert: rumbaba

Gasztro

Rumbaba vaníliás tejszínhabbal

Amilyen egyszerű, olyan nehéz belőle igazán jót találni. Vagy száraz, vagy édes, túl tömör, a jó rumbaba ritka, mint a fehér holló. Könnyű, légies kelt tészta, amelyet tetemes mennyiségű, rumos szirupba áztatunk – tökéletes ünnepi desszert!

Leginkább francia vagy olasz (nápolyi) édességként gondolunk rá, pedig a baba útja Lengyelországban indult. Henri Babinsky kulináris enciklopédiája, a Gastronomie Pratique (1907) szerint a baba à la polonaise az ős­anyja az összes hasonló, francia és olasz desszertnek. Lengyelül maga a „baba” szó nagymamát, nénit jelent. A legenda szerint Stanisław Leszczyński (I. Szaniszló) lengyel királyhoz kapcsolódik a későbbi ismert rumbaba eredete – elzászi menedékévei alatt kreálta – vagy ő, vagy a főcukrásza, Nicolas Stohrer. Túl száraznak ítélte a brióst vagy kuglófot, amit kínáltak neki, ezért meglocsolta egy jókora adag rummal. Nápolyba a franciákon keresztül érkezett, leginkább a szicíliai és campaniai nemesi villákban állomásozó séfektől.

A klasszikus rumbaba a maga nemes egyszerűségében a legfinomabb (jófajta rummal áztatva, nem túl édes, vaníliás tejszínhabbal tálalva), de sokféle változata készül világszerte. Kínálják gyümölcsökkel, koktélcseresznyével díszítve, az áztatószirup pedig bármilyen más alkoholos ital is lehet: limoncello, más likőr vagy akár pálinka. Kellemes ünnepeket, jó sütés-főzést, jövőre folytatjuk!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.