chili&vanília

Ünnepi asztal III. – A desszert: rumbaba

Gasztro

Rumbaba vaníliás tejszínhabbal

Amilyen egyszerű, olyan nehéz belőle igazán jót találni. Vagy száraz, vagy édes, túl tömör, a jó rumbaba ritka, mint a fehér holló. Könnyű, légies kelt tészta, amelyet tetemes mennyiségű, rumos szirupba áztatunk – tökéletes ünnepi desszert!

Leginkább francia vagy olasz (nápolyi) édességként gondolunk rá, pedig a baba útja Lengyelországban indult. Henri Babinsky kulináris enciklopédiája, a Gastronomie Pratique (1907) szerint a baba à la polonaise az ős­anyja az összes hasonló, francia és olasz desszertnek. Lengyelül maga a „baba” szó nagymamát, nénit jelent. A legenda szerint Stanisław Leszczyński (I. Szaniszló) lengyel királyhoz kapcsolódik a későbbi ismert rumbaba eredete – elzászi menedékévei alatt kreálta – vagy ő, vagy a főcukrásza, Nicolas Stohrer. Túl száraznak ítélte a brióst vagy kuglófot, amit kínáltak neki, ezért meglocsolta egy jókora adag rummal. Nápolyba a franciákon keresztül érkezett, leginkább a szicíliai és campaniai nemesi villákban állomásozó séfektől.

A klasszikus rumbaba a maga nemes egyszerűségében a legfinomabb (jófajta rummal áztatva, nem túl édes, vaníliás tejszínhabbal tálalva), de sokféle változata készül világszerte. Kínálják gyümölcsökkel, koktélcseresznyével díszítve, az áztatószirup pedig bármilyen más alkoholos ital is lehet: limoncello, más likőr vagy akár pálinka. Kellemes ünnepeket, jó sütés-főzést, jövőre folytatjuk!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.