Egy hét kultúra 2023/6.

  • Narancs
  • 2023. február 8.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

GRAMMY Február 5-én a Los Angeles-i Crypto.com Arenában rendezték meg a 65. Grammy-gálát. Az év albuma elismerést Harry Styles vehette át Harry’s House című lemezéért, amellyel a legjobb popalbum kategóriában is győzedelmeskedett. Az este főszereplője azonban kétségtelenül Beyoncé volt, aki négy kategóriában is megszerezte az ikonikus trófeát, a legjobb tánczenei vagy elektronikus zenei album kategóriában aratott győzelmével pedig rekordot döntött, hiszen 32. Grammy-díjával ő lett a gála történetének legtöbbször elismert művésze. A korábbi csúcstartó egyébként a magyar származású karmester és zongoraművész Solti György volt, aki 31 Grammy-díjas lemezfelvételen működött közre. A legjobb popzenei előadásért járó díjat Adele kapta Easy on Me című slágeréért, de a turnézástól való visszavonulását a múlt héten bejelentő Ozzy Osbourne is bezsebelt két díjat. A Black Sabbath egykori frontemberének tavaly megjelent Patient Number 9 című lemeze lett az év legjobb rockalbuma, korábbi zenésztársával, Tony Iommival közösen rögzített daláért pedig a legjobb metál előadásért járó díjjal jutalmazták.

 

VENDÉGJÁTÉK Az Átrium társulata január végén a londoni Clapham Grand színházban vendégszerepelt, ahol két alkalommal adták elő David Javerbaum Isteni végjáték című darabját. A vendégjáték alkalmából a szerző személyes levélben köszöntötte Alföldi Róbertet, az előadás főszereplőjét. A londoni bemutatkozást az tette lehetővé, hogy nem kellett díszleteket szállítani, mivel az Átrium műszaki csapata a Clapham Grand saját és bérelt eszközeivel helyben tudta reprodukálni a produkció terét. Az előadást angol nyelvű felirat is kísérte, amelyben a magyar vonatkozású poénok egy részét az alkotók angol és nemzetközi referenciákra cserélték, így a nem magyar ajkú nézők is jól szórakozhattak. Ezáltal az Átrium Budapesten tartózkodó, angolul beszélő külföldieket kiszolgáló repertoárja is bővült, hiszen Az Őrült Nők Ketrece, az Egy, kettő, három, a Mefisztó és a Frivol mellett márciustól az Isteni végjáték egyes budapesti előadásait is kíséri majd angol nyelvű feliratozás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.