Egy hét kultúra 2023/6.

  • Narancs
  • 2023. február 8.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt

GRAMMY Február 5-én a Los Angeles-i Crypto.com Arenában rendezték meg a 65. Grammy-gálát. Az év albuma elismerést Harry Styles vehette át Harry’s House című lemezéért, amellyel a legjobb popalbum kategóriában is győzedelmeskedett. Az este főszereplője azonban kétségtelenül Beyoncé volt, aki négy kategóriában is megszerezte az ikonikus trófeát, a legjobb tánczenei vagy elektronikus zenei album kategóriában aratott győzelmével pedig rekordot döntött, hiszen 32. Grammy-díjával ő lett a gála történetének legtöbbször elismert művésze. A korábbi csúcstartó egyébként a magyar származású karmester és zongoraművész Solti György volt, aki 31 Grammy-díjas lemezfelvételen működött közre. A legjobb popzenei előadásért járó díjat Adele kapta Easy on Me című slágeréért, de a turnézástól való visszavonulását a múlt héten bejelentő Ozzy Osbourne is bezsebelt két díjat. A Black Sabbath egykori frontemberének tavaly megjelent Patient Number 9 című lemeze lett az év legjobb rockalbuma, korábbi zenésztársával, Tony Iommival közösen rögzített daláért pedig a legjobb metál előadásért járó díjjal jutalmazták.

 

VENDÉGJÁTÉK Az Átrium társulata január végén a londoni Clapham Grand színházban vendégszerepelt, ahol két alkalommal adták elő David Javerbaum Isteni végjáték című darabját. A vendégjáték alkalmából a szerző személyes levélben köszöntötte Alföldi Róbertet, az előadás főszereplőjét. A londoni bemutatkozást az tette lehetővé, hogy nem kellett díszleteket szállítani, mivel az Átrium műszaki csapata a Clapham Grand saját és bérelt eszközeivel helyben tudta reprodukálni a produkció terét. Az előadást angol nyelvű felirat is kísérte, amelyben a magyar vonatkozású poénok egy részét az alkotók angol és nemzetközi referenciákra cserélték, így a nem magyar ajkú nézők is jól szórakozhattak. Ezáltal az Átrium Budapesten tartózkodó, angolul beszélő külföldieket kiszolgáló repertoárja is bővült, hiszen Az Őrült Nők Ketrece, az Egy, kettő, három, a Mefisztó és a Frivol mellett márciustól az Isteni végjáték egyes budapesti előadásait is kíséri majd angol nyelvű feliratozás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.