Kiállítás

Négy szem kockacukor – Bátki György: Túlszárnyalás

Képzőművészet

A 2002-ben alapított és 2006 óta a Ráday utcában működő 2B Galéria profilja szerint a művészeti ágak közötti határterületre fókuszál - ebbe például belefér kortárs kerékpárvázak vagy vállfára készült művek bemutatása, és egy nemzetközi útlevél- és személyigazolvány-kiállítás is (256 művész részvételével).

Nem annyira tudományos, inkább humoros/meglepő módon prezentálják az irodalom és képzőművészet (Grimm 200 - Testvérmesék, 2013), a képzőművészet és a zene (Bartók bogarai, 2007) vagy a természettudomány és a képzőművészet lehetséges kapcsolódási módjait. (Ez utóbbira és a különös/figyelemfelkeltő címadásra szép példa egy 2008-as kiállítás, amely "képzeletbeli természetjárást" ígért "porcelánmókusok, préselt virágok, festett őszi falevelek és vihart idéző animációs film segítségével".) Ráadásul a galériában rendszeresen tartanak bábszínházi előadásokat, koncerteket és könyvbemutatókat.

Van azonban a 2B Galériának egy másik, a társadalmi elkötelezettségről árulkodó oldala is. Többször rendeztek roma művészeknek kiállítást, itt mutatták be New York első feminista galériáját, de szenteltek egy összeállítást Szent Sebestyén (a homoszexuálisok fogadott védőszentje) ábrázolásainak is. Projektjeik és kiállításaik nagy része már a kezdetektől is az emlékezet/emlékezés köré csoportosul. Együttműködtek a beszélő kövek (szó szerinti fordításban botlatókövek) akció magyarországi elindításában, rendeztek kiállítást a II. világháború után született, családjuk miatt érintett másodgenerációs művészek holokauszt-"élményeiből", és immár negyedik részén is túl van az a kiállítássorozat, amelyben kortárs magyar művészek "tervezik újra" az auschwitzi magyar foglyok levelezőlapjait. Lehet, hogy erőfeszítésük és kitartásuk kevesekhez jut el a naponta újraírt történelem vagy a suttyomban felhúzott megszállási emlékmű (vagy másként és nem véletlenül: "megszállottsági" emlékmű) időszakában, de semmiképpen sem hiábavaló: a múlt értelmezése ugyan koronként változhat, de a tények azért változatlanok.

Ebbe a körbe tartozik az újabban "adminisztrációs" intézkedésnek aposztrofált, a zsidó származású férfiak számára bevezetett munkaszolgálat is. Bátki György munkaszolgálatos füzetei ugyanazon csoport tagjai, mint Radnóti bori notesze vagy Ámos Imre szolnoki naplója - más kvalitással bírnak ugyan, de másért is érdekesek. Az 1912-ben született Bátki nem volt sem költő, sem festőművész: édesapja halála után egy cipő- és sportüzletet vezetett Miskolcon. Bár jogi doktorátust szerzett, az akkori rendeletek értelmében álláshoz nem juthatott. Tehetséges úszóversenyző volt (a nyolcvanas-kilencvenes években több senior úszódíjat is megnyert), sokat járt külföldre, és már huszonnyolc éves korában öt nyelven beszélt. 1940-ben hívták be először munkaszolgálatra ("hatvanéves öregek és 21 éves kölykök törték a követ, csapolták az iszapot" - ahogy később írta), majd 1942 májusától tizenhat hónapot töltött Ukrajnában, a 107/2 Különleges Munkaszolgálat tagjaként. A kiállított rajzos napló és rajzfüzet ebből az időszakból származik.

A kiállításon a két fennmaradt füzet háromféle módon jelenik meg. A hátsó teremben egy - kisnövésű felnőttek vagy magasabb gyerekek számára ideális magasságban elhelyezett - tárlóban látható az eredeti, alig tenyérnyi nagyságú, rajzos napló. A nagyteremben a két füzet felnagyított lapjai láthatók (itt azért megjegyezném, hogy bár a projekt gazdája Bátki idősebb fia, még a családi kötelék sem jogosítja fel arra, hogy a rajzos elemeket mintegy "kivágva", az eredeti kontextusból kiszakítva prezentálja), a belső teremben pedig egy (a munkák összképét nagy méretben átadó) diasorozat pereg.

Az 1943-ban készült Tetrad rajzfüzet (amennyire a jó minőségű fénymásolatból megállapítható) ceruzarajzokat tartalmaz, egész pontosan portrékat - a jellegzetes vonásokat kiemelő címekkel (Márkus, a megszállott, A füttyművész, A bankfiú, A háziúr barátja, Jungreiss Ernő - ő egyébként az 1946-os miskolci pogrom áldozataként végezte). A döntően profilból készült arcképek jó megfigyelőkészségről árulkodnak: átjön valami bennük a személyiség lényegéről. Na meg az is, hogy rajztudását a feljebbvalói is elismerték - ezért, és más művekért cserébe néha "könnyebb" helyzete volt (a fakitermelésen és nem a huszonnégy órás cölöpverésen dolgozott). S bár egy orosz-magyar szótárt is vitt magával, nyelvkészsége abban is megsegítette, hogy kapcsolatba került a helybeli ukránokkal és az ott állomásozó olaszokkal, akiktől néha ételt is kaptak, hiszen - mint a naplóban írja - "egy kanál, utászok által meghagyott mákos tésztán" öszszeverekednek, mivel naponta csak négy szem kockacukrot kapnak az emberek.

A naplószerű füzetkében is a rajzok az elsődlegesek - ezek köré illeszkednek a napi eseményeket lejegyző szövegek (büntetések, halálozások, az éhezés kínjai, a feleségének szánt megjegyzések). Látható ugyan, hogy az emberek érdekelték inkább, de sok rajz képet ad arról, hogy miként is éltek abban a borzalomban. Egy szerencsés túlélő véletlenül megmaradt dokumentumai a vészkorszakból - hogy láthassuk, miként kellett élniük és pusztulniuk embertársainknak.

2B Galéria, Budapest IX., Ráday u. 47., nyitva: augusztus 1-ig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.