Továbbra sem közelednek az álláspontok a szeptember második felében tartott indulatos lakossági fórum óta a győri ipari park bővítése, illetve egy akkumulátorgyár feltételezett odatelepülése ügyében Győrben, illetve az érintett győrszentiváni városrészben. A fideszes többségű önkormányzatot vezető Dézsi Csaba András polgármester a beruházás előnyeit hangsúlyozza , a Szentiváni Öko Szeglet, illetve a Szívügyünk Szentiván mozgalom környezetvédelmi és egészségügyi aggályokkal érvel. Utóbbi képviselői nemrég az az Audi Hungária Zrt. vezetőivel folytattak megbeszélést. Azt hivatalosan még senki nem erősítette meg, hogy tényleg akkumulátorgyár (vagy akkumulátorok újrahasznosításával foglalkozó üzem) települne az ipari parkba, de nem is cáfolták, illetve a terület átminősítés utáni besorolása alapján ez továbbra is benne van a pakliban – főleg, hogy a Volkswagen kelet-közép-európai akkumulátorgyár létrehozását tervezi. Az ügyben akár helyi népszavazás is lehet.
Lesz. Nem lesz. Talán lesz.
„Ez a terület tűnt a legjobbnak. Logisztikai szempontból meg a város jóléte szempontjából is. Ott van egy nagy sztráda, van vasútvonal, az összes iparterület ott van, ami jelentősebb Győr városában” - mondta lapunknak Dézsi Csaba András, akit arról is faggattunk, ki jelölte ki a konkrét területet, illetve ki javasolta, megkérdezték-e az ügyben a győri önkormányzatot? Többszöri visszakérdezés után a városvezető ezt felelte a Narancs.hu-nak: „Kormányhatározat van erről, nyilvánvalóan a mi egyetértésünkkel a kormány ezt a területet jelölte ki. Tehát a mi döntésünk és az ő döntésük is ez volt.” A polgármester hozzátette, a '90-es évek elején az egyik közgyűlésen "nagyjából ugyanezekre az indokokra hivatkozva tiltakozott egy képviselő az ellen, hogy Győrben ipari park létesüljön. Ha ezt annak idején elfogadja a városvezetés többsége és nem létesül Győrben ipari park, akkor ma Győr egy, az ország nyugati szélén lévő elszegényedett város lenne, hiszen nekünk itt nem a magyarországi, hanem az ausztriai állásajánlatokkal kell versenyeznünk.” Dézsi azt is hozzátette, hogy „nem települhet Győrbe semmilyen olyan gyár, ami az itt élők, akár a Győrben, akár a Győrszentiván városrészben élők egészségét hátrányosan befolyásolná, hiszen a jelenlegi gyárak telepítésénél is figyelemmel volt erre a város.”
Szabó Andrea, a Szeniváni Öko Szeglet (SZÖSZ) vezetője szerint szép, hogy a polgármester megígérte, nem fogja engedni, hogy a helyiek egészségét veszélyeztető beruházás települjön oda. „De mit tud valójában tenni, hiszen a bővítés helyszínét, mint kiemelt beruházást a kormány jelölte ki. Ezt a döntést végre kell hajtani, abba a városvezetésnek semmilyen beleszólása nem lesz. S azután, hogy területet átminősítették Gipz-besorolásúvá, vagyis különösen veszélyes, fertőzés-, tűz-, robbanásveszélyes, bűzös, nagy zajjal járó tevékenység végzésére alkalmas övezetté, ugyan mire hivatkozva utasítaná el a polgármester az ilyen ipari tevékenységet végző cégek jelentkezését?” Szabó Andreától megkérdeztük, mi hangzott el az Audi Hungária Zrt vezetőivel, Alfons Dintner igazgatósági elnökkel és Németh Kinga személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági taggal lezajlott találkozón, amelyen a Szívügyünk Szentiván mozgalom képviselői vettek részt. Dézsi Csaba András ugyanis lapunknak azt mondta, „a napokban a szentiváni civilek delegációja járt az Audi Hungaria vezérkaránál, de nem olvashattunk olyan beszámolót, hogy ezt az általuk addig intenzíven elutasított akkumulátorgyárat érdemben szóba hozták volna”. A SZÖSZ elnöke szerint az Audi vezetőségi tagjai „nem válaszoltak, illetve kitérő választ adtak arra a kérdésre, hogy terveznek-e a bővített ipari parkba akkumulátorok gyártásával, újrahasznosításával vagy elektrolitgyártással kapcsolatos tevékenységet. Pontosabban annyit mondtak, hogy az Audi nem tervez ilyet. Csakhogy nem is az Audival, hanem annak tulajdonosával, a Volkswagen Csoporttal kapcsolatban vetődött ez fel. Igazából nekünk csak általánosságokról beszéltek a vállalat szándékaival, a környezetvédelemmel, illetve az elektromos motorgyártással kapcsolatban.”
Megkerestük az Audi Hugária Zrt.-t is. A cég válaszában üdvözölte a tervezett fejlesztést, és reagált a civilek környezetvédelmi aggályaira is („nagyon fontosnak” tartják, hogy „az új beruházásokat kizárólag a környezetvédelmi előírások teljeskörű betartásával valósíthassák meg”). Természetesen rákérdeztünk arra is, tervez-e akár az Audi, akár a Volkswagen akkumulátorgyárat Győrben?
„Az Audi Hungaria nem tervezi akkumulátorgyártó kapacitás létrehozását Győrben. A Volkswagen Konszern korábban tájékoztatta a médiát, hogy Közép-Kelet Európában tervez létrehozni akkumulátorgyártó kapacitást, a telephelyről eddig döntés még nem született.
Megerősítjük, hogy egyeztettünk a Győri Ipari Park tervezett bővítésével kapcsolatban a Győrszentiváni Öko Szeglet civil szervezettel. A megbeszélés során meghallgattuk a szervezet a tervezett ipari park bővítéssel kapcsolatos véleményét, és tájékoztattuk a szervezet képviselőit vállalatunk álláspontjáról is” – írta válaszában a cég kommunikációs osztálya.
Mennyi az annyi? Vita a károsanyag-mérésekről
Dézsit Csaba András szerint Győrszentivánon évtizedek óta van egy zöld lobbi, „én úgy szoktam mondani, sötétzöld lobbi, amely folyamatosan tiltakozik az ipari park ellen”. Mint megjegyezte, a zöldek folyamatos követelése volt, hogy „légszennyezettség-mérőt vásároljon a város. Én vagyok az első polgármester, aki ezt megteszem. Sőt, leültünk a SZÖSZ vezetőivel is tárgyalni, és meghívtam őket az első mérésnek a beüzemeléséhez, hogy mondják el, miket mérjünk, és természetesen azokat a méréseket, amiket ők kérnek, azokat mi teljesíteni fogjuk.”
A mérésekről volt talán a legnagyobb vita. A tiltakozó civilek kifogásolják, hogy (mint egy korábbi cikkünkben is említettük) a 2018-as mérésnél „a súlyosan rákkeltő anyagok közül a formaldehidnél 18, a benz-a-pirén esetén pedig 11 alkalommal volt határérték-túllépés, ennek ellenére semmilyen intézkedés nem történt” - mondta Szabó Andrea. A civilek azt is szóvá tették, hogy a 2018-as mérés jegyzőkönyvét, bár kikérték, máig nem kapták meg az önkormányzattól. (Megkérdeztük a polgármestert, mi az akadálya a jegyzőkönyv kiadásának, de erre nem kaptunk választ.)
Szabó Andrea úgy véli, az is probléma, hogy az utóbbi években a cégek szennyezőanyag-kibocsátását csak egyenként mérték, a teljes ipari parkét nem. „Így persze külön-külön mindegyik cég a határérték alatt van, vagy ha történik is határérték-túllépés, például kisebb-nagyobb ipari baleset, üzemzavar esetén, arról a lakosságot nem tájékoztatják. Egyébként örülünk az önkormányzat által rendelt mérésnek, de ettől függetlenül szeretnénk saját méréseket is, illetve szeretnénk a most keletkező adatokat összevetni a négy évvel ezelőttiekkel. A légszennyezetségi számokon túl nem ártana zaj-, illetve talajvíz-vizsgálat sem, mi ezeket is el fogjuk végeztetni, ha az összegyűlt adományokból lehetőségünk lesz rá” – tette hozzá Szabó Andrea.
A polgármester fölkapja a fejét
A fideszes polgármester viszont úgy látja, tudatos pánikkeltés folyik. „Nyilván most Győrszentivánon lehet pánikot kelteni, hogy úristen, meg fog nőni a forgalom, a légszennyezés, mert itt nagy kamionok fognak menni. Tehát mindenből lehet pánikkeltő kampányt csinálni. Tudom, hogy elkezdődött a következő választási időszaknak a kampánya, de kicsit korán kezdték el, akik elkezdték, mert másfél év múlva lesz valószínűleg a választás” - mondta lapunknak a kormánypárti városvezető. – Ha azt nézzük, hogy épül fel ez a győrszentiváni csoport, akkor egyértelműen vannak néhányan, pár ember egyébként, tehát ne vegye mindenki magára, akik profi provokátorok. Van körülötte egy civil szerveződés, amelyik jószándékú, zöld gondolkodású emberekből áll.” De nekik a polgármester szerint „át kell gondolni azt, hogy amikor azt mondják, elektromos autóval járjanak az emberek, akkor azt mégis, hogy gondolják, hogy az akkumulátor ennek nem a része?”
Ezzel együtt továbbra is állítja, nincs döntés akkumulátorgyár Győrbe telepítéséről.
„Ha bármilyen hivatalos információ lesz, be fogom jelenteni”. Azt azért megjegyezte, hogy bár „ijesztőnek semmiképpen nem ijesztő, de felkaptam a fejemet. Ha erre gondol, akkor valóban felkaptam a fejemet” – mármint a Gipz-besorolásra, vagyis hogy különösen veszélyes, fertőzés-, tűz-, robbanásveszélyes, bűzös, nagy zajjal járó tevékenységet folytató üzemek is települhetnek a bővített ipari parkba.
A polgármester a Magyar Narancsnak korábban úgy fogalmazott, „elméletileg ki lehet írni” helyi népszavazást az ügyben. A civilek szószólója elmondta, „minden követ megmozgatunk annak érdekében, hogy ezt a beruházást megakadályozzuk, ennek egyik eszközeként a népszavazás lehetősége is felmerült. Szeretnénk, ha a győriek és Győr környékiek is megértenék, ez nem csak Győrszentiván ügye. Győr és környéke a felszín alatti vizek szempontjából kiemelten érzékeny területnek minősül, amelyre súlyos következményekkel járhat egy olyan hatalmas vízigényű iparág betelepítése, mint amilyen például az akkumulátorgyártás.”
(Címlapképünkön: egy szeptemberi tiltakozóakció a Győri Ipari park bővítése ellen. Fotó: a szerző felvétele)