KÖNYVMELLÉKLET - Interjú

„A világ összes szívószála”

André Ferenc költő, slammer, szerkesztő

Könyv

Hol tart a fiatal erdélyi líra, és mi az a metamodern érzékenység? Epika és líra, populáris és magaskultúra, erdélyi és magyarországi hagyomány viszonyáról is beszélgettünk a Csíkszeredán született, jelenleg Kolozsváron élő szerzővel.

Magyar Narancs: Első köteted, a Szótagadó 2018-ban jelent meg, most, öt évvel később itt a második, a Kepler horoszkópírás közben letér a pályájáról. Testes könyvek. Az újban azonban mintha a versek attitűdjében és az egyes szövegek hosszában is finom elmozdulást lehetne érezni az epikus líra felé.

André Ferenc: A két verseskötet között 2020-ban írtam egy verses meseregényt is, Bújócskaverseny címmel a koronavírusról, mondhatjuk, hogy ez volt az első találkozásom az epikával. Itt már meg kellett küzdenem azzal, hogy egy kerettörténeten belül el kell jutnom A-ból B-be. A verses meseregényműfaj hívta elő, hogy érthetőre kell írnom a verseket, az olvasónak olyan kapaszkodókat kell nyújtanom, amelyekkel végig rajta tudnak maradni a történeten. Az új kötet verseiben is valamiképpen továbbdolgozott bennem az igény a letisztultabb gondolatmenetek iránt, nem csupán impressziók halmozását látjuk, ami a Szótagadóra még inkább jellemző volt. A Keplerben elég sok hosszúvers van, márpedig a hosszúversek működtetéséhez elengedhetetlen valamiféle epikusság vagy retorika, viszonylagos narratíva megtalálása is. Viszont még mindig a költészet területén vagyunk, nem váltottam a szó szoros értelmében vett epikára, most is az apró benyomások, intuitív megoldások, lírai képzettársítások határozzák meg a szövegeket.

MN: Az első kötetben nagyobb hangsúlyt kaptak a popkulturális utalások, míg az új versek határozottabb irodalmi beágyazottságot jeleznek. Sok az idézet, a mottó, és mind a szépirodalmi kánon területére mutatnak – mintha egyfajta egyéni irodalmi hagyományt hoznál játékba.

AF: A popkultúra mai napig fontos inspirációs forrás a számomra, mostanában is sok olyan szövegem születik, amelyekben ez erősen tetten érhető, például slammerként is tovább használom ezeket. De amikor az új kötet anyaga elkezdett összeállni, már látszott, hogy a szövegeket az szervezi, amit a kultúra mély sodrásából érzünk vissza, vagy amit a történelmi múlt gócpontjaiból érzékelünk ma is. A kortárs szólamok és felhangok ide is beszivárognak persze. A popkultúra szinkronicitása után most egyfajta diakronitás érdekelt jobban. Egy populáris utalás tíz vagy húsz év múlva már sokszor nem magától értetődő, ha egyáltalán felfejthető még, miközben az úgynevezett magaskultúra, vagy az irodalmi hagyomány mélyebben gyökerezik az időben. A Szótagadóban van egy számomra fontos vers, a Sintér, amely a Mónika Show jelenségét tematizálja. Ez a mai olvasónak még érthető, de azoknak, akik most születnek vagy ezután fognak még, már nem lesz evidens.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.