KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Második félidő

Romsics Ignác: Hetven év – Egotörténelem 1951–2021

Könyv

A sok szempontból szubjektív, de forrásokkal gazdagon alátámasztott memoár nem csupán a mából nézve izgalmas.

A kiváló történész önéletírásának második kötetében (recenziónkat az elsőről lásd: Ösvény az akadémiáig, Magyar Narancs, 2022. november 2.) a rendszerváltást közvetlenül megelőző éveket, a parlamentáris rendszer és jogállam felé tett fordulat éveit és az ezt követő bő három évtized fordulatokban gazdag, ellentmondásos történetét saját emlékeinek keretében elemzi, megmutatva azt is, milyen az, amikor a kutató akaratán kívül hirtelen a darázsfészek közepén találja magát. A sok szempontból szubjektív, de forrásokkal gazdagon alátámasztott memoár nem csupán a mából nézve izgalmas. A korszak gyorsan változó világa adja Romsics történészi munkássága igencsak termékeny korszakának (1986 és 2021 közötti) időkeretét, és egyben izgalmakban bővelkedő kontextusát. Ha a történészi életmű első kötetben tárgyalt kibontakozását sokszor heves viták és tabudöntögető publikációk kí­sérték, mit mondjunk erről a második időszakról, ahol már egyenesen a közbeszédet is befolyásoló, néha személyeskedő inszinuációkban gazdag, sokszor durva hangvételű viták középpontjában találta magát?

Pedig kezdetben ez számára is a remények időszaka, amikor úgy érezhette, hogy végre ideológiai indoktrinációktól mentesen folytathatja a 20. századi magyar történelemmel kapcsolatos kutatásait. 1986-tól a határon túli, kisebbségi létben rekedt magyar világra fókuszáló Magyarságkutató Intézetben dolgozott (ideiglenes) igazgatóhelyettesként – ráadásul 1991-ben, éppen az intézet végnapjaiban, itt jelent meg a Bethlen István gróf néhai miniszterelnökről szóló politikai életrajza, az életmű addigi csúcsa, amely évtizedes kutatás gyümölcse. A korra jellemző, hogy a kéziratot már 1989-ben leadta a Magvetőnek, de a rendszerváltás körüli évek káoszában nem volt pénz a megjelentetésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.