KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Második félidő

Romsics Ignác: Hetven év – Egotörténelem 1951–2021

Könyv

A sok szempontból szubjektív, de forrásokkal gazdagon alátámasztott memoár nem csupán a mából nézve izgalmas.

A kiváló történész önéletírásának második kötetében (recenziónkat az elsőről lásd: Ösvény az akadémiáig, Magyar Narancs, 2022. november 2.) a rendszerváltást közvetlenül megelőző éveket, a parlamentáris rendszer és jogállam felé tett fordulat éveit és az ezt követő bő három évtized fordulatokban gazdag, ellentmondásos történetét saját emlékeinek keretében elemzi, megmutatva azt is, milyen az, amikor a kutató akaratán kívül hirtelen a darázsfészek közepén találja magát. A sok szempontból szubjektív, de forrásokkal gazdagon alátámasztott memoár nem csupán a mából nézve izgalmas. A korszak gyorsan változó világa adja Romsics történészi munkássága igencsak termékeny korszakának (1986 és 2021 közötti) időkeretét, és egyben izgalmakban bővelkedő kontextusát. Ha a történészi életmű első kötetben tárgyalt kibontakozását sokszor heves viták és tabudöntögető publikációk kí­sérték, mit mondjunk erről a második időszakról, ahol már egyenesen a közbeszédet is befolyásoló, néha személyeskedő inszinuációkban gazdag, sokszor durva hangvételű viták középpontjában találta magát?

Pedig kezdetben ez számára is a remények időszaka, amikor úgy érezhette, hogy végre ideológiai indoktrinációktól mentesen folytathatja a 20. századi magyar történelemmel kapcsolatos kutatásait. 1986-tól a határon túli, kisebbségi létben rekedt magyar világra fókuszáló Magyarságkutató Intézetben dolgozott (ideiglenes) igazgatóhelyettesként – ráadásul 1991-ben, éppen az intézet végnapjaiban, itt jelent meg a Bethlen István gróf néhai miniszterelnökről szóló politikai életrajza, az életmű addigi csúcsa, amely évtizedes kutatás gyümölcse. A korra jellemző, hogy a kéziratot már 1989-ben leadta a Magvetőnek, de a rendszerváltás körüli évek káoszában nem volt pénz a megjelentetésére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.