KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Második félidő

Romsics Ignác: Hetven év – Egotörténelem 1951–2021

Könyv

A sok szempontból szubjektív, de forrásokkal gazdagon alátámasztott memoár nem csupán a mából nézve izgalmas.

A kiváló történész önéletírásának második kötetében (recenziónkat az elsőről lásd: Ösvény az akadémiáig, Magyar Narancs, 2022. november 2.) a rendszerváltást közvetlenül megelőző éveket, a parlamentáris rendszer és jogállam felé tett fordulat éveit és az ezt követő bő három évtized fordulatokban gazdag, ellentmondásos történetét saját emlékeinek keretében elemzi, megmutatva azt is, milyen az, amikor a kutató akaratán kívül hirtelen a darázsfészek közepén találja magát. A sok szempontból szubjektív, de forrásokkal gazdagon alátámasztott memoár nem csupán a mából nézve izgalmas. A korszak gyorsan változó világa adja Romsics történészi munkássága igencsak termékeny korszakának (1986 és 2021 közötti) időkeretét, és egyben izgalmakban bővelkedő kontextusát. Ha a történészi életmű első kötetben tárgyalt kibontakozását sokszor heves viták és tabudöntögető publikációk kí­sérték, mit mondjunk erről a második időszakról, ahol már egyenesen a közbeszédet is befolyásoló, néha személyeskedő inszinuációkban gazdag, sokszor durva hangvételű viták középpontjában találta magát?

Pedig kezdetben ez számára is a remények időszaka, amikor úgy érezhette, hogy végre ideológiai indoktrinációktól mentesen folytathatja a 20. századi magyar történelemmel kapcsolatos kutatásait. 1986-tól a határon túli, kisebbségi létben rekedt magyar világra fókuszáló Magyarságkutató Intézetben dolgozott (ideiglenes) igazgatóhelyettesként – ráadásul 1991-ben, éppen az intézet végnapjaiban, itt jelent meg a Bethlen István gróf néhai miniszterelnökről szóló politikai életrajza, az életmű addigi csúcsa, amely évtizedes kutatás gyümölcse. A korra jellemző, hogy a kéziratot már 1989-ben leadta a Magvetőnek, de a rendszerváltás körüli évek káoszában nem volt pénz a megjelentetésére.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.