Aki elsőként visszatért - Jürgen Habermas Pécsett

  • B. Simon Krisztián
  • 2009. május 28.

Könyv

"Az 1998 óta, évente megrendezett konferencián vendégül láttuk már többek között Jacques Derridát, Hilary Putnamet és Richard Rortyt is" - meséli Boros János professzor, az esemény szervezője. A pécsi konferenciát minden évben egy kortárs filozófus életművének szentelik, aki meghallgatja a róla és munkásságáról szóló előadásokat, válaszol rájuk, vitatkozik, illetve maga is referál egy éppen aktuális kutatási témájáról. Az idén nyolcvanadik születésnapját ünneplő Jürgen Habermas, a Frankfurti Iskola legnevesebb élő filozófusa munkásságát két tanítványa, valamint további nemzetközi és magyar szaktekintélyek méltatták. B. Simon Krisztián

"Az 1998 óta, évente megrendezett konferencián vendégül láttuk már többek között Jacques Derridát, Hilary Putnamet és Richard Rortyt is" - meséli Boros János professzor, az esemény szervezője. A pécsi konferenciát minden évben egy kortárs filozófus életművének szentelik, aki meghallgatja a róla és munkásságáról szóló előadásokat, válaszol rájuk, vitatkozik, illetve maga is referál egy éppen aktuális kutatási témájáról. Az idén nyolcvanadik születésnapját ünneplő Jürgen Habermas, a Frankfurti Iskola legnevesebb élő filozófusa munkásságát két tanítványa, valamint további nemzetközi és magyar szaktekintélyek méltatták.

Habermas filozófiájára többek között azért van szükségünk, állítja Robert Brandom, hogy érthető maradjon számunkra a még mindig tartó átmenet a tradicionálisból a modern társadalom, szokások és gondolkodásmódok irányába. A szemantikai inferencializmus művelőjeként ismert pittsburghi filozófus előadásában felhívta rá a figyelmet, hogy Hegel volt az, aki átlátta a kezdeti modernitás intellektuális, gazdasági, politikai, intézményi, polgári és művészi egységét, emellett pedig felfogta, hogy a filozófusnak szavakba kell öntenie mindazt, amit megértett a fejlődésből, főleg mivel már idejekorán észrevette a modernitás árnyoldalait is. "A fényes alma tele volt férgekkel, amelyek nem egyszerűen véletlen betolakodók voltak a gyümölcsben, hanem az alma ökológiájának szerves részét képezték" - nyomatékosította mondanivalóját Brandom, majd hozzátette: Hegel felállította a diagnózist, és ezzel megkezdte a modernitás terápiáját, ugyanakkor a huszadik század filozófiái nem akarták követni a példáját.

Mostanra jött el az idő, hogy a filozófia láthatóvá tegye az eljövendő posztmodern korszak kontúrjait, ehhez viszont nem felejthetjük el mindazt, amit az előző korok hibáiból és sikereiből tanultunk. Habermas volt az, aki elsőként visszatért a hegeli gondolathoz. Brandom filozófiájának két fő gondolatára hívja fel a figyelmet, amely korunk megértéséhez nélkülözhetetlen: egyrészt, hogy a hatalom jellegzetesen modern formája a kommunikáció és a reflexió szisztematikusan eltorzított struktúráiban rejlik, amivel megzavarja azt a keretet, amelyen belül önmagunkat értelmezzük, valamint az intézményeinket, szokásainkat értékeljük és legitimáljuk. Másrészt meglátta, hogy bármennyire is észrevehetetlenek és alattomosak ezek a deformációk, amelyek megnehezítik, hogy rákérdezzünk a dolgok ésszerűségére, mégiscsak helyt adnak új ellenállási formáknak a hatalommal szemben. Lehetőséget adnak ugyanis olyan kritikai diskurzusoknak, amelyek felszabadítólag hathatnak.

Kant és nyomában Hegel úgy vélte, hogy a morális értelem posztteologikus koncepciója abból az elképzelésből táplálkozhatna, hogy bizonyos viselkedési elvek a szabályok formájában explicit normatív kötelezettségeket hoznak létre, amelyek implicit módon jelen vannak a diszkurzív gyakorlatainkban is, például a beszédben vagy a gondolkodásban. Később Habermas volt az, aki a filozófia és a nyelvészet összefonódását kihasználva felépítette erre a gondolatra saját diszkurzív etikáját - amely most is nagy számban vonzotta a látogatókat.

Voltak pillanatok, amikor a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának tanácstermében egy tűt nem lehetett volna leejteni, a földet ellepték a törökülésben elhelyezkedő egyetemisták, de jelentős részük nem bírta a kiképzést, és idő előtt távozott. Persze be kell vallani, a konferencia elsősorban nem arról szólt, hogy megmutatnak egy élő legendát a fiatalságnak. Az előadók jól láthatóan műhelymunkaként fogták fel a rendezvényt, így azzal voltak elfoglalva, hogy ők maguk, illetve a doktori iskola hallgatói a lehető legtöbbet profitálhassanak intellektuálisan az élményből. Ez látszott akkor is, amikor az előadások után profeszszorok, docensek, tanársegédek próbáltak meg választ kapni egy-egy kérdésükre.

A konferencia egyetlen gyenge pontja Matjaz Potrc ljubljanai professzor szereplése volt. A szlovén filozófus előadásában csak érintőlegesen foglalkozott Habermasszal, a hangsúlyt Harry Frankfurtra és a szabad akarat problematikájára helyezte. De előadásmódjával is feladta a leckét az egybegyűlteknek: nehéz volt megállapítani, hogy valójában tudományt művel, vagy kabarézik, ezért számos néző annak rendje és módja szerint a tenyerébe temette az arcát, nehogy kiderüljön, melyik mellett tette le a voksát.

Habermas a konferencián az emberi filozofálás évezredeket átölelő fejlődéstörténetét adta elő a rendezvény kiemelt jelentőségű epizódjaként. A világképektől az életvilágig című gondolkodástörténeti körképében a mítoszok korától a jelenkorig felmerülő ismeretelméleti és morális problémákra kereste a választ. Elsőként a világnézetek és világképek magunk mögött hagyására van szükségünk, ha ugyanis hagyjuk, hogy ezek vezessenek az életben, akkor menthetetlenül a foglyaikká válunk. Habermas helyette a Lebenswelt, az életvilág adta lehetőséget tartja fontosnak: ez segíthet abban, hogy a túlságosan is szakosodott, "kötőjeles filozófiák" helyett újra az egészet láthassuk. Ez az életvilág jelen van minden cselekedetünkben és a kommunikációnkban, mégsem tudjuk teoretikusan megfogalmazni, egyszerűen benne találjuk magunkat. Boros János előadásában úgy fogalmazott: ez az életvilág pótolja számunkra a mindenható Istent: a mindennapi világban ő biztosítja számunkra a biztonságot azáltal, hogy egy "teória előtti" hátteret biztosít létezésünknek. Boros a jelenlegi válság fényében arra kíváncsi, létezik-e még ez az életvilág olyan formában, ahogy Habermas leírta. Továbbra is entitásként tekinthetjük a társadalmat, amely az evolúció során rendszerré és életvilággá állt össze? - kérdezte. Habermas számára az életvilág egy mozgásban lévő horizont, amelyen belül az adott találkozás az ismert szociális tér és a megélt történelmi idő keretén belül elnyeri kontextusát. Ez az a háttér, amely lehetővé teszi a kommunikációt a társadalom egyes tagjai között, de amikor túl nagyra nyílik az olló a leggazdagabbak és legszegényebbek között, akkor nehezen képzelhető el, hogy a fejlődés nyertesei és vesztesei bármilyen módon is szót értsenek egymással - vélte Boros, majd hangot adott egy másik félelmének, amelyre nem próbált meg választ adni: "hogyan nézne ki ugyanez az életvilág a habermasi posztnemzeti állapotban?"

Habermas három fontos korszakot nevezett meg a gondolkodás történetében: a mitikus korszakot felváltja a világ egészén való gondolkodás, amelyben a teológia összekapcsolódik a fizikával és a metafizikával, hogy aztán az egész folyamat a hit és a tudás kibékíthetetlen ellentétébe, majd a metafizika bukásába torkolljon. A folyamat végén a történelmi, szociális és művészi valóság felismerése található, amely megfosztja a gondolkodást a transzcendentális dimenziójától: az általános és tapasztalaton túli tudás heves kritikák kereszttüzébe kerül. Habermas végül felajánlott egy lehetőséget, hogyan lehetne mégis eljutni szubjektum és objektum, ész és világ, nyelv és valóság kibékítéséhez: ennek az lenne a módja, ha a nyelvi jelentést nem a nyelven túli valóságban keresnénk, hanem a szubjektumok beszéd- és kommunikációs gyakorlatát helyeznénk a figyelem középpontjába, és feltennénk, hogy a kommunikáló személyek törekvése a kölcsönös megértésre egy soha véget nem érő tanulási folyamat része.

Pécsi Tudományegyetem, május 18-19.

Figyelmébe ajánljuk