Könyv

Arc a maszk alatt

Ágoston Tamás: A visszaalvás művészete

Könyv

Ágoston Tamás (már ha valóban létezik ilyen nevű szerző, többen ugyanis álnévre gyanakodnak) visszahúzódó költő.

1985-ben született Mezőkövesden, filozófiát tanult Debrecenben, és egy ideig élt Németországban is. Igaz, ezek az információk is tőle, pontosabban első, A repülés kezdetei című, 2017-es verseskönyvének fülszövegéből származnak. Tény, hogy könyvbemutatói nem voltak, felolvasóesteken nem szerepel, az irodalmi életben személyesen nem vesz részt. A versei viszont rendszeresen jelennek meg irodalmi folyóiratokban az Élet és Irodalomtól a Műúton és a Ligeten át az Alföldig.

Valószínűleg ezzel a rejtőzködő szereppel függ össze, hogy Ágoston lírája nem került a kortárs költészeti diskurzus előterébe, és a szerző is kimaradt a generációs névsorokból. Említett első kötetéről alig-alig írtak, noha az adott év egyik legérdekesebb és legrendhagyóbb bemutatkozása volt. A kevés figyelmes kritikus egyike, Deczki Sarolta Kések, férgek, mosógép című recenziójában „sűrű, nehéz” kötetként jellemezte Ágoston debütáló munkáját, megjegyezvén, hogy a szerző „nem tesz gesztusokat sem az olvasó, sem a kortárs trendek felé, autonóm és makacs módon csiszolgatja a saját, immár mással aligha összetéveszthető nyelvét és világát”. Deczki az Ágoston-féle lírát kelet-európai „nyomasztásként” azonosította. Annyi bizonyosnak látszik, hogy a gyökereit valahol Kafka lázálmai között érdemes keresni.

Ágoston nincs egyedül az álneves vagy visszahúzódó költők között. Gál Ferenc például, az 1998-as Újabb jelenetek a bábuk életéből című, lassan kultkönyvvé avanzsált verseskötete után több mint egy évtizedig nem jelentkezett új könyvvel, és utána sem vált az irodalmi színterek gyakori vendégévé. A Hátsó üléssel 2010-ben berobbanó Rosmer János kiléte is sokáig rejtély volt, Németh Zoltán végül hat évvel a kötet megjelenése után „leplezte le” a név mögött álló Csehy Zoltánt. Nagy kérdés, hogy a szerzői jelenlét (vagy jelen nem lét) mennyiben befolyásolja egy-egy költői pálya alakulását.

Annyi tudható Ágoston két könyvének születéséről, hogy a szerző egy rövid, intenzív alkotói szakaszban írta meg, egyszóval a két kötet együtt is mindössze két-három év verstermését tartalmazza. Mindez tükröződik az anyag integritásában, ám olykor némi monotóniát is magával hoz. A repülés kezdeteiben megismert szürrealisztikus, álomszerű látásmód átúszik, átdereng a friss kötetbe is. A versek dikciója letisztult, a versbeszéd grammatikai semleges, és a költő távolságtartása a formakultusztól, illetve a „jól hangzás” igényétől továbbra is jellemző. Mindezek mellett a nagyon erős képiség, a szokatlan egymás mellé rendelések és a hétköznapi élethelyzetek állandó kizökkentése mozgatja Ágoston líráját. A kötetben szereplő 65 vers (nincsen ciklusokra bontva az anyag, amitől rögtön lesz egyfajta túlzsúfolt hangulata) mindegyikének – egyetlen kivétellel – egyszavas, megfoghatatlanul semleges címe van, ilyenek, mint: Tégla, Cirok, Szén, Kirándulás, Palacsinta. Az egyetlen kivétel egy verscímmé emelt név: Borbély Szilárd. Ez valamiféle költői tájékozódást, lírai kapcsolatépítést is sejtet. De nem csak Borbély neve hozható fel Ágoston verseit olvasva. Szijj Ferenc lerobbant urbánus látképei és különös, gomolygó versépítkezése sem idegen tőle (bár Szijj fanyarabb és következetesebb, mint ő), mint ahogy Nemes Z. Márió analitikus költészete is rokonítható e versekkel, igaz, Nemesnél jóval erősebbek a programszerű elemek, a konceptualitás.

A kötet legfontosabb vonulata – ahogy azt a szerző tervezte borítóra került post mortem fénykép is aláhúzza – a gyászfeldolgozásé. A szülők és a gyerekek kapcsolata, mint az emberi viszonyok ősképe rendre visszatér a versekben. Hol a szüleitől búcsúzó felnőtt-gyerek gyászba tartó nézőpontjából, hol a saját gyerekeivel összezárt, a helyét nem találó gyerek-felnőttéből. „A feleségem elejti a merőkanalat, / feláll, / hátrálva rám mutat. / Valaki igazgatja magán az arcomat, mint egy maszkot. / Valaki, aki törni-zúzni akar ebben a házban” – olvassuk a Maszk című vers végén. Ez a fajta belső idegenség domináns elem. Ahogy önmagunk szemében idegenek vagyunk, úgy idegen mindenki más is nekünk. Ettől pedig minden értelmes cselekedet, minden lényegi viszony érvényét veszti, és a minket körülvevő világ elkezd megmagyarázhatatlan, töredékes eseménysorokra, a hagyományos logika szempontjából nehezen felfejthető jelenetekre szétzuhanni. Mint a Diktátor című vers elején: „Jégeső veri a hullaházat. / A ballonkabátos léleklátó / apám fölé hajol a mennydörgésben. / Belenéz a fülébe, orrába, szájába. / Felegyenesedik, felém fordul, / vastag keretes szemüvegéről csöpög a víz. / Ne aggódj, fiam, mondja, sündisznó lesz. / Másnap, a nyekergő ágyon gorilla ugrál.”

A szokatlan, radikális képzettársítások keresése időnként túlhajtottá válik („Azt mondják: óvoda. / De én tudom: koncentrációs tábor.”), mint ahogy a költői eszköztár szándékos leszűkítése sem tűnik minden esetben indokoltnak. Mégis: a gyászmunkát a költő átérezhetően, a maga irracionalitásában is zsigeri hatással végzi el. A kötetzáró, Váza című vers ennek a tetőpontja, a maga dísztelenül is szép kezdősoraival: „Ragyog a fóliasátor. / Apám kempingszéken ül, / húsos paprikák közt szaunázik.” Innen érdemes visszakanyarodni az elejére, teret adva a visszaalvás esélyének.

Napkút Kiadó, 2019, 78 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.