KÖNYVMELLÉKLET

Az emléktábla árnyékában

Talán mindenütt voltam – Huszárik Zoltán

Könyv

Fél nap alatt végig lehet nézni Huszárik Zoltán (1931–1981) összes filmjét, de egy perc is elég bármelyikből, hogy megállapítsuk, előzménye alig, folytatása pedig egyáltalán nincs a rövidke életműnek. Persze attól még tolonghatnának a tanítványok, hogy munkássága húsz éve alatt csak két nagyjátékfilmet és néhány rövidfilmet forgatott, ám ha ehhez azt is hozzátesszük, hogy műveivel kapcsolatban a „filmköltészet” szót használják a leggyakrabban, mindjárt érthetőbb az utódok hiánya; ilyet nem lehet tanulni, ez nem szakmai kérdés.

Ennek tükrében talán az is érthetőbb, hogy a rendező nem csak a filmjei révén vált legendává. Halálát követően ugyanúgy a művészi szabadság tragikus sorsú megtestesítőjeként emlegették, mint kedvenc színészét, a vele egyidős Latinovits Zoltánt, aki öt évvel korábban maga vetett véget az életének. Noha Huszárik nem ugrott a vonat alá, az emlékezők mintha egyetértettek volna abban, hogy ő is a „művészetébe” halt bele; utolsó filmjével, a Csontváryval annyira túlvállalta magát, hogy megszakadt bele a szíve. Persze az is jellemző, hogy azok gyászolták a leghangosabban, akik életében csak a kést forgatták a hátában, és ahogy Latinovitsé, úgy Huszárik élete és munkássága is az emlékezet pergőtüzébe került; halálától fogva kizárólag barátai és tisztelői voltak, filmjeit kizárólag a legnagyobbak között lehetett említeni. „Nekünk, magyaroknak nagy hajlamunk van arra, hogy időnként kinevezzünk valakit, akiben minden hiányunk pótlását leljük. Csodalényekre van nekünk szükségünk” – e sorokat Sváby Lajos 1980-ban a Csontváryról írta Filmvilágban, de hamarosan hasonló érzés keríthette hatalmába mindazokat, akik a tragikus sorsú rendezőről olvastak. Huszárik legendája pedig szép lassan megcsontosodott, és kikezdhetetlenné vált. Annak ellenére, hogy a halála óta eltelt 37 év, és egyebek mellett értelmezhetetlenné vált a művészfilm fogalma – hát még a filmköltészeté –, és közben nem is egy olyan nemzedék nőtt fel, melynek tagjai előzetes felkészítés nélkül valószínűleg nem bírnák végigülni még a rendező legnevezetesebb filmjét, a Szindbádot sem.

Ha innen nézzük, akkor a Pintér Judit szerkesztésében megjelent Talán mindenütt voltamHuszárik Zoltán című könyv létjogosultsága megkérdőjelezhető, hiszen az elmúlt évtizedekben kismonográfia, életrajz és emlékkönyv is megjelent Huszárik Zoltánról, nem beszélve a számtalan cikkről és tanulmányról. E művekben többnyire a legendán volt a hangsúly, és alig akadt olyan szerző, akit ne az elfogultsága vezetett volna. Elsőre a Talán mindenütt voltam is elfogult kötetnek tűnik: a borítón Latinovits/Szindbád fürkész egy ablakot, a tartalomjegyzékből pedig az derül ki, hogy a könyv felét dokumentumok uralják, Huszárik írásai, illetve a vele készült interjúk.

A másik felében viszont Gelencsér Gábor Képzelet és valóság Huszárik Zoltán filmjeiben című, több mint 100 oldalas tanulmánya olvasható az összes létező Huszárik-film alapos elemzésével. Gelencsér elsősorban a műveket, azok történelmi kontextusát állítja a fókuszba, ami a számos előzmény dacára is példátlan vállalkozás. „Olyan problémát igyekeztem találni, ami újszerű megvilágításba helyezi az egyébként gazdag recepcióval rendelkező műveit, s ezzel alkalmas művészete legfőbb, egyedülálló jellemvonásainak bemutatására. (…) Olyat, amely nem »problematizálja« az életmű egészét, de lehetőséget nyújt kritikai észrevételekre, a kevésbé sikeres művészi megoldások szemrevételezésére is; olyat, amely reményeim szerint új megvilágításba helyezi a filmeket” – írja Gelencsér, az említett probléma pedig nem más, mint a „progresszió és a konzervativizmus kettőssége”, ami még úgy is üdítően új megközelítés, hogy a szerző odáig nem merészkedik el (igaz, nem is merészkedhetne, hiszen meggyőződése ellen volna), hogy megvizsgálja a Huszárikkal kapcsolatos legkézenfekvőbb jelenbéli problémát; azt, hogy mennyiben túlhaladott az életmű.

Gelencsér Gábor egy sor olyan dolgot helyez előtérbe, amelyeket korábban szinte egyáltalán nem említettek a rendező méltatói, például azt, hogy mennyire „hatott” a rendező a későbbi pályatársakra. Már-már az újdonság erejével hat, hogy a szerző Bódy Gábornak az Elégia című rövidfilmről írott lelkes szövegéből kiindulva hogyan talál összefüggéseket a rendező és a hetvenes évek neoavantgárdja között, de legalább ennyire érdekes, hogy végre elemzés tárgyává válik Huszárik iróniája, amire eddig a túlzott pátosz, a költészet és szabadság vetett árnyékot. De a legfontosabb, hogy Gelencsér dolgozata kedvet csinál ahhoz, hogy újra és egy kicsit más szemmel – a pókhálóktól megszabadítva – nézzük Huszárik Zoltán filmjeit.

Ugyanez sajnos nem mondható el a kötet DVD-mellékletéről. Mohi Sándor In memoriam Huszárik Zoltán című portréfilmjében ugyan Elek Judittól Sára Sándorig, András Ferenctől Szabó Istvánig kollégák és pályatársak légiója meséli el a rendezővel kapcsolatos élményeit, ám ezek szinte kivétel nélkül olyan, „csak a szépre emlékezem” típusú megnyilvánulások, amelyek Huszárik emberi, alkotói, váteszi stb. nagyságát domborítják ki, ezért – néhány műhelytitkot és kedves sztorit leszámítva – ugyanannyira unalmasak, mint általában az ünnepi beszédek. Ráadásul nagyon hiányzik az utókor szava, sokan kíváncsiak lennénk arra is, mit gondol Huszárik Zoltán munkásságáról az a filmes generáció, amelynek tagjai a Szindbáddal vagy a Csontváryval egyidősek, például Mundruczó Kornél, Pálfi György vagy Nemes Jeles László.

MMA Kiadó, 2018, 282 oldal, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.