KÖNYVMELLÉKLET

Az emléktábla árnyékában

Talán mindenütt voltam – Huszárik Zoltán

Könyv

Fél nap alatt végig lehet nézni Huszárik Zoltán (1931–1981) összes filmjét, de egy perc is elég bármelyikből, hogy megállapítsuk, előzménye alig, folytatása pedig egyáltalán nincs a rövidke életműnek. Persze attól még tolonghatnának a tanítványok, hogy munkássága húsz éve alatt csak két nagyjátékfilmet és néhány rövidfilmet forgatott, ám ha ehhez azt is hozzátesszük, hogy műveivel kapcsolatban a „filmköltészet” szót használják a leggyakrabban, mindjárt érthetőbb az utódok hiánya; ilyet nem lehet tanulni, ez nem szakmai kérdés.

Ennek tükrében talán az is érthetőbb, hogy a rendező nem csak a filmjei révén vált legendává. Halálát követően ugyanúgy a művészi szabadság tragikus sorsú megtestesítőjeként emlegették, mint kedvenc színészét, a vele egyidős Latinovits Zoltánt, aki öt évvel korábban maga vetett véget az életének. Noha Huszárik nem ugrott a vonat alá, az emlékezők mintha egyetértettek volna abban, hogy ő is a „művészetébe” halt bele; utolsó filmjével, a Csontváryval annyira túlvállalta magát, hogy megszakadt bele a szíve. Persze az is jellemző, hogy azok gyászolták a leghangosabban, akik életében csak a kést forgatták a hátában, és ahogy Latinovitsé, úgy Huszárik élete és munkássága is az emlékezet pergőtüzébe került; halálától fogva kizárólag barátai és tisztelői voltak, filmjeit kizárólag a legnagyobbak között lehetett említeni. „Nekünk, magyaroknak nagy hajlamunk van arra, hogy időnként kinevezzünk valakit, akiben minden hiányunk pótlását leljük. Csodalényekre van nekünk szükségünk” – e sorokat Sváby Lajos 1980-ban a Csontváryról írta Filmvilágban, de hamarosan hasonló érzés keríthette hatalmába mindazokat, akik a tragikus sorsú rendezőről olvastak. Huszárik legendája pedig szép lassan megcsontosodott, és kikezdhetetlenné vált. Annak ellenére, hogy a halála óta eltelt 37 év, és egyebek mellett értelmezhetetlenné vált a művészfilm fogalma – hát még a filmköltészeté –, és közben nem is egy olyan nemzedék nőtt fel, melynek tagjai előzetes felkészítés nélkül valószínűleg nem bírnák végigülni még a rendező legnevezetesebb filmjét, a Szindbádot sem.

Ha innen nézzük, akkor a Pintér Judit szerkesztésében megjelent Talán mindenütt voltamHuszárik Zoltán című könyv létjogosultsága megkérdőjelezhető, hiszen az elmúlt évtizedekben kismonográfia, életrajz és emlékkönyv is megjelent Huszárik Zoltánról, nem beszélve a számtalan cikkről és tanulmányról. E művekben többnyire a legendán volt a hangsúly, és alig akadt olyan szerző, akit ne az elfogultsága vezetett volna. Elsőre a Talán mindenütt voltam is elfogult kötetnek tűnik: a borítón Latinovits/Szindbád fürkész egy ablakot, a tartalomjegyzékből pedig az derül ki, hogy a könyv felét dokumentumok uralják, Huszárik írásai, illetve a vele készült interjúk.

A másik felében viszont Gelencsér Gábor Képzelet és valóság Huszárik Zoltán filmjeiben című, több mint 100 oldalas tanulmánya olvasható az összes létező Huszárik-film alapos elemzésével. Gelencsér elsősorban a műveket, azok történelmi kontextusát állítja a fókuszba, ami a számos előzmény dacára is példátlan vállalkozás. „Olyan problémát igyekeztem találni, ami újszerű megvilágításba helyezi az egyébként gazdag recepcióval rendelkező műveit, s ezzel alkalmas művészete legfőbb, egyedülálló jellemvonásainak bemutatására. (…) Olyat, amely nem »problematizálja« az életmű egészét, de lehetőséget nyújt kritikai észrevételekre, a kevésbé sikeres művészi megoldások szemrevételezésére is; olyat, amely reményeim szerint új megvilágításba helyezi a filmeket” – írja Gelencsér, az említett probléma pedig nem más, mint a „progresszió és a konzervativizmus kettőssége”, ami még úgy is üdítően új megközelítés, hogy a szerző odáig nem merészkedik el (igaz, nem is merészkedhetne, hiszen meggyőződése ellen volna), hogy megvizsgálja a Huszárikkal kapcsolatos legkézenfekvőbb jelenbéli problémát; azt, hogy mennyiben túlhaladott az életmű.

Gelencsér Gábor egy sor olyan dolgot helyez előtérbe, amelyeket korábban szinte egyáltalán nem említettek a rendező méltatói, például azt, hogy mennyire „hatott” a rendező a későbbi pályatársakra. Már-már az újdonság erejével hat, hogy a szerző Bódy Gábornak az Elégia című rövidfilmről írott lelkes szövegéből kiindulva hogyan talál összefüggéseket a rendező és a hetvenes évek neoavantgárdja között, de legalább ennyire érdekes, hogy végre elemzés tárgyává válik Huszárik iróniája, amire eddig a túlzott pátosz, a költészet és szabadság vetett árnyékot. De a legfontosabb, hogy Gelencsér dolgozata kedvet csinál ahhoz, hogy újra és egy kicsit más szemmel – a pókhálóktól megszabadítva – nézzük Huszárik Zoltán filmjeit.

Ugyanez sajnos nem mondható el a kötet DVD-mellékletéről. Mohi Sándor In memoriam Huszárik Zoltán című portréfilmjében ugyan Elek Judittól Sára Sándorig, András Ferenctől Szabó Istvánig kollégák és pályatársak légiója meséli el a rendezővel kapcsolatos élményeit, ám ezek szinte kivétel nélkül olyan, „csak a szépre emlékezem” típusú megnyilvánulások, amelyek Huszárik emberi, alkotói, váteszi stb. nagyságát domborítják ki, ezért – néhány műhelytitkot és kedves sztorit leszámítva – ugyanannyira unalmasak, mint általában az ünnepi beszédek. Ráadásul nagyon hiányzik az utókor szava, sokan kíváncsiak lennénk arra is, mit gondol Huszárik Zoltán munkásságáról az a filmes generáció, amelynek tagjai a Szindbáddal vagy a Csontváryval egyidősek, például Mundruczó Kornél, Pálfi György vagy Nemes Jeles László.

MMA Kiadó, 2018, 282 oldal, 4800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."