KÖNYVMELLÉKLET - kritika

Hahó, Ötzi!

Christian Pfister – Heinz Wanner: Klíma és társadalom Európában – Az utolsó ezer év

Könyv

A két svájci szerző két évtizeden át dolgozott a könyvön, és végül egy kivételesen gazdag forrásanyagból építkező, meggyőzően tálalt és végig érdekfeszítő könyv született Európa klímatörténetéről.

A két kutató (immár mindketten 80 körül járnak) anno együtt végezte Bernben az egyetemet – a történeti földrajz volt a közös érdeklődésük, de emellett Pfister inkább történésznek, Wanner meteorológusnak vallja magát. Mindez jól mutatja szemléletmódjuk különlegességét is: a klíma története, az ingadozások és ciklusok mozgatórugói éppen úgy foglalkoztatják őket, mint az, hogy hogyan alkalmazkodott az emberi társadalom az éghajlat hullámzásaihoz, hogyan lovagolták meg eleink a kedvező tendenciákat, illetve szenvedték el a klimatikus katasztrófák következményeit.

A klíma és klímatörténet fogalmi keretének tisztázása után Ötzi, az alpesi jégember életé­nek és halálának tanulságokban gazdag klimatikus hátterével nyitnak. Az ausztriai Alpokban előkerült múmia akkor halt meg, amikor a holocén felmelegedés egy időre éppen megtorpanni látszott – mindez kiváló ürügy, hogy a szerzők számot vessenek azzal, hogy egy komoly felmelegedést (máskor meg egy éppen lehűlést) hozó időszakban milyen ezzel látszólag ellentétes irányú tendenciák érvényesülhetnek – mondjuk, a légkörre ható természetes visszacsatolási rendszer következményeként. Meglehet, ez a sztori kicsit kilóg a választott, az utóbbi ezer évet megcélzó időkeretből, de kiváló módszertani eszközöket kínál a közelebbi múlt elemzéséhez. A több, határozott szakaszra osztható tíz évszázad tendenciái­nak és fordulatos éghajlattörténetének elemzésekor a kutatók igyekeznek feltárni nem csupán a bonyolult folyamatok tendenciáit és dinamikáját, de azt is, hogy mikor mik voltak az európai klíma rendszeresen előforduló kizökkenésének főbb mozgatórugói – akár rövid, akár hosszabb távon térünk le az addig megszokott vágányról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.