KÖNYVMELLÉKLET

Létezik-e a titok?

Katona József: Bánk bán – eredeti szöveg Nádasdy Ádám prózai fordításával

Könyv

A 19. század magyar irodalmában legalább három olyan alkotó van, akiknek az irodalomtörténeti értékelése a legkevésbé sem esik egybe nemhogy az olvasottságukkal, de az ismertségükkel sem.

Eötvös József, Kemény Zsigmond nagy regényeit vagy Katona József Bánk bánját önszántából alig valaki veszi kézbe. Noha utóbb újra és újra fölfedezték A karthauzit, A rajongókat vagy Katona drámáját – s nemcsak az olyan kiváló kritikus, teoretikus elmék, mint Péterfy Jenő, hanem olyan, a maguk idejében is roppant népszerű írók, mint Móricz Zsigmond vagy Németh László –, elfogadottságukon ez sem változtatott.

Van azonban egy fontos különbség a példaként említett három szerző művei között: míg Eötvös és Kemény hol része, hol nem a bevett irodalmi kánonnak, addig a Bánk bán a 19. század negyvenes éveitől folyamatosan az. Ez a darab „a” nemzeti dráma, valamilyen formájában a március 15-i ünnepségek mindenkori kelléke, máig kötelező középiskolai tananyag, a szóbeli magyarérettségik állandó vizsgatétele – miközben gyakorló tanárok újra és újra azt tapasztalják, hogy a tanulók számára hosszú ideje ez a leg­érthetetlenebb (s mint ilyen, nem­egyszer a legutáltabb) klasszikus művek egyike.

Mindez nem véletlen: Katona 1815-ös drámája – amelynek végső formája 1819-re készült el – már a maga idejében is nehéz szövegnek számított, ami minden bizonnyal az egyik fő oka kezdeti visszhangtalanságának; ahogyan azt utószavában a korszak tudós ismerője, Margócsy István írja, a nyelvújítás korában élt Katona tudatosan kerülte a neologizmust, ugyanakkor nem is a „konzervatív” nyelvet használó irodalom hangján szólalt meg. Sajátos archaizálásának, többértelmű, az értelmezés bizonytalanságát akarva-akaratlanul erősítő mondatfűzésének befogadását a nagyon szigorú forma (döntően ötös drámai jambus) is nehezíti. A művel szemben megfogalmazott nem dramaturgiai jellegű kifogások is többnyire e darabosságot említik – jellemző, hogy a Bánk bán jobb megértését külön értelmező szótár is segíti (Beke József: Bánk bán-szótár, 1991). Így viszont még inkább föltűnő a recepció azon évszázados hiányossága, amit Margócsy is kiemel: a dráma nyelviségének, retorikájának „árnyalt és mély elemzése”.

Nádasdy Ádám a befogadást megkönnyítendő fordította mai magyarra Katona József klasszikusát. A szövegből nem hagy el és nem is told hozzá semmit, mint Illyés Gyula a maga Bánk-„átiratában”; nem a maga stíljéhez hajlítja az eredeti szöveget, mint Móricz Zsigmond Kemény regényét, A rajongókat. Nádasdy mondatról mondatra az eredeti változatot követi, és lehetőleg csak a bonyolult mondat- és szószerkezeteket vagy szórendeket oldja fel, valamint a ma már teljesen ismeretlen vagy más jelentésű szavakat fordítja le. Indokolt esetben viszont meghagyja Katona kifejezéseit – ilyenkor alapos lapalji jegyzet igazítja el az olvasót –, Katona szabályos, rigorózusan alkalmazott verselését viszont nem imitálhatja (ennek okát a verstanban kevésbé jártasak számára is közérthetően magyarázza el Nádasdy a Bevezetésben). A bilingvis megoldásnak köszönhetően jól áttekinthető, rendezett formában jelenik meg az eredeti és a lefordított szövegváltozat.

Nádasdy másfél éve éppen a Narancsban beszélt arról a szisztematikus fölkészülésről, ami a Bánk bán fordítását megelőzte (lásd: A legrondább az árulás, Magyar Narancs, 2017. december 21.) Nemcsak a hazai szövegváltozatokra vagy azok értelmező-magyarázó munkáira támaszkodott (utóbbiak közül kettő e szűkre szabott keretek között is kiemelendő: Orosz László kitűnő kritikai kiadása 1983-ból, illetve a Matúra klasszikusok sorozat vonatkozó darabja Kerényi Ferenc szerkesztésében 1992-ből), hanem a fellelhető angol és német nyelvű Bánk bán-fordításokat is behatóan tanulmányozta annak érdekében, hogy Katona nyelvhasználatát minél pontosabban rekonstruálhassa, s ennek eredményeként az eredeti szöveget minél hívebben átültethesse mai magyarra. A végeredmény az eredetinél jóval gördülékenyebben olvasható és érthetőbb Bánk bán lett, azaz Nádasdy maradéktalanul teljesítette kitűzött célját. A nagy kérdés az, hogy a fordítással föltárulkozik-e a mű „nagyságának titka”, amit több mint másfél évszázada oly sokan igyekeznek fölmutatni.

Nádasdy Ádám elő- és Margócsy István utószavának van egy föltűnő hasonlósága: indoklási szakasz nélkül nevezik Katona drámáját a magyar irodalom különleges, kiemelkedő darabjának. A drámát, pontosabban a dráma színpadi változatát az aktuálpolitika, a darab feltételezett németellenessége tette ismertté és népszerűvé – e megállapításban semmi újdonság nincs. De fogalmazzunk másképp: a Bánk bán előbb lett „a” nemzeti dráma, előbb tekintettek rá a nemzeti függetlenség, ellenállás eszméjének kvintesszenciájaként, előbb lett a nemzeti panteon kirobbanthatatlan darabja, mint hogy megindult volna nagyszerűsége „titkának” a kutatása. Csakhogy a vizsgálat tárgya ezek után nem pusztán Katona József drámája volt, hanem az a nagy nemzeti klasszikus, amely – gyakran sorolt hiányosságai ellenére is – magától értetődően a magyar irodalom egyik legnagyobb teljesítménye.

Katona koncepciója kétségtelenül nagyszabású: a hiúságában (becsületében) megsértett férfi tragikumának az ábrázolása, akin eluralkodik a bosszúvágy, s tettét, a királynő megölését a közösségét is ért sérelmekkel igazolja; egyéni és nemzeti sors egybejátszatásával megragadni kora kínzó kérdéseit. Hogy ennek megjelenítése esztétikailag miként sikerült, azt azok, akik eddig néhány oldal után visszariadtak a Bánk bán figyelmes végigolvasásától, Nádasdy fordítása után már nemcsak Arany János, Péterfy Jenő s a nyomukban keletkezett megannyi interpretáció alapján, hanem a saját ítélőképességükre hagyatkozva is eldönthetik.

 

Magvető, 2019, 328 oldal, 1699 Ft

Figyelmébe ajánljuk