KÖNYVMELLÉKLET

Létezik-e a titok?

Katona József: Bánk bán – eredeti szöveg Nádasdy Ádám prózai fordításával

Könyv

A 19. század magyar irodalmában legalább három olyan alkotó van, akiknek az irodalomtörténeti értékelése a legkevésbé sem esik egybe nemhogy az olvasottságukkal, de az ismertségükkel sem.

Eötvös József, Kemény Zsigmond nagy regényeit vagy Katona József Bánk bánját önszántából alig valaki veszi kézbe. Noha utóbb újra és újra fölfedezték A karthauzit, A rajongókat vagy Katona drámáját – s nemcsak az olyan kiváló kritikus, teoretikus elmék, mint Péterfy Jenő, hanem olyan, a maguk idejében is roppant népszerű írók, mint Móricz Zsigmond vagy Németh László –, elfogadottságukon ez sem változtatott.

Van azonban egy fontos különbség a példaként említett három szerző művei között: míg Eötvös és Kemény hol része, hol nem a bevett irodalmi kánonnak, addig a Bánk bán a 19. század negyvenes éveitől folyamatosan az. Ez a darab „a” nemzeti dráma, valamilyen formájában a március 15-i ünnepségek mindenkori kelléke, máig kötelező középiskolai tananyag, a szóbeli magyarérettségik állandó vizsgatétele – miközben gyakorló tanárok újra és újra azt tapasztalják, hogy a tanulók számára hosszú ideje ez a leg­érthetetlenebb (s mint ilyen, nem­egyszer a legutáltabb) klasszikus művek egyike.

Mindez nem véletlen: Katona 1815-ös drámája – amelynek végső formája 1819-re készült el – már a maga idejében is nehéz szövegnek számított, ami minden bizonnyal az egyik fő oka kezdeti visszhangtalanságának; ahogyan azt utószavában a korszak tudós ismerője, Margócsy István írja, a nyelvújítás korában élt Katona tudatosan kerülte a neologizmust, ugyanakkor nem is a „konzervatív” nyelvet használó irodalom hangján szólalt meg. Sajátos archaizálásának, többértelmű, az értelmezés bizonytalanságát akarva-akaratlanul erősítő mondatfűzésének befogadását a nagyon szigorú forma (döntően ötös drámai jambus) is nehezíti. A művel szemben megfogalmazott nem dramaturgiai jellegű kifogások is többnyire e darabosságot említik – jellemző, hogy a Bánk bán jobb megértését külön értelmező szótár is segíti (Beke József: Bánk bán-szótár, 1991). Így viszont még inkább föltűnő a recepció azon évszázados hiányossága, amit Margócsy is kiemel: a dráma nyelviségének, retorikájának „árnyalt és mély elemzése”.

Nádasdy Ádám a befogadást megkönnyítendő fordította mai magyarra Katona József klasszikusát. A szövegből nem hagy el és nem is told hozzá semmit, mint Illyés Gyula a maga Bánk-„átiratában”; nem a maga stíljéhez hajlítja az eredeti szöveget, mint Móricz Zsigmond Kemény regényét, A rajongókat. Nádasdy mondatról mondatra az eredeti változatot követi, és lehetőleg csak a bonyolult mondat- és szószerkezeteket vagy szórendeket oldja fel, valamint a ma már teljesen ismeretlen vagy más jelentésű szavakat fordítja le. Indokolt esetben viszont meghagyja Katona kifejezéseit – ilyenkor alapos lapalji jegyzet igazítja el az olvasót –, Katona szabályos, rigorózusan alkalmazott verselését viszont nem imitálhatja (ennek okát a verstanban kevésbé jártasak számára is közérthetően magyarázza el Nádasdy a Bevezetésben). A bilingvis megoldásnak köszönhetően jól áttekinthető, rendezett formában jelenik meg az eredeti és a lefordított szövegváltozat.

Nádasdy másfél éve éppen a Narancsban beszélt arról a szisztematikus fölkészülésről, ami a Bánk bán fordítását megelőzte (lásd: A legrondább az árulás, Magyar Narancs, 2017. december 21.) Nemcsak a hazai szövegváltozatokra vagy azok értelmező-magyarázó munkáira támaszkodott (utóbbiak közül kettő e szűkre szabott keretek között is kiemelendő: Orosz László kitűnő kritikai kiadása 1983-ból, illetve a Matúra klasszikusok sorozat vonatkozó darabja Kerényi Ferenc szerkesztésében 1992-ből), hanem a fellelhető angol és német nyelvű Bánk bán-fordításokat is behatóan tanulmányozta annak érdekében, hogy Katona nyelvhasználatát minél pontosabban rekonstruálhassa, s ennek eredményeként az eredeti szöveget minél hívebben átültethesse mai magyarra. A végeredmény az eredetinél jóval gördülékenyebben olvasható és érthetőbb Bánk bán lett, azaz Nádasdy maradéktalanul teljesítette kitűzött célját. A nagy kérdés az, hogy a fordítással föltárulkozik-e a mű „nagyságának titka”, amit több mint másfél évszázada oly sokan igyekeznek fölmutatni.

Nádasdy Ádám elő- és Margócsy István utószavának van egy föltűnő hasonlósága: indoklási szakasz nélkül nevezik Katona drámáját a magyar irodalom különleges, kiemelkedő darabjának. A drámát, pontosabban a dráma színpadi változatát az aktuálpolitika, a darab feltételezett németellenessége tette ismertté és népszerűvé – e megállapításban semmi újdonság nincs. De fogalmazzunk másképp: a Bánk bán előbb lett „a” nemzeti dráma, előbb tekintettek rá a nemzeti függetlenség, ellenállás eszméjének kvintesszenciájaként, előbb lett a nemzeti panteon kirobbanthatatlan darabja, mint hogy megindult volna nagyszerűsége „titkának” a kutatása. Csakhogy a vizsgálat tárgya ezek után nem pusztán Katona József drámája volt, hanem az a nagy nemzeti klasszikus, amely – gyakran sorolt hiányosságai ellenére is – magától értetődően a magyar irodalom egyik legnagyobb teljesítménye.

Katona koncepciója kétségtelenül nagyszabású: a hiúságában (becsületében) megsértett férfi tragikumának az ábrázolása, akin eluralkodik a bosszúvágy, s tettét, a királynő megölését a közösségét is ért sérelmekkel igazolja; egyéni és nemzeti sors egybejátszatásával megragadni kora kínzó kérdéseit. Hogy ennek megjelenítése esztétikailag miként sikerült, azt azok, akik eddig néhány oldal után visszariadtak a Bánk bán figyelmes végigolvasásától, Nádasdy fordítása után már nemcsak Arany János, Péterfy Jenő s a nyomukban keletkezett megannyi interpretáció alapján, hanem a saját ítélőképességükre hagyatkozva is eldönthetik.

 

Magvető, 2019, 328 oldal, 1699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.