KÖNYVMELLÉKLET

Merre tartasz, ifjú líra?

Három kötet a Scolar Live sorozatból

  • Svébis Bence
  • 2019. május 25.

Könyv

Szerencsésnek mondhatja magát a kritikus, ha egy kiadótól egyszerre három olyan verseskötet is a kezébe kerül, melyek a komplett kortárs fiatal líra legjellemzőbb vonásait mutatják be, annak minden erényével és hibájával együtt.

Nyilván a legfiatalabb lesz a pimasz, akinek látszólag minden mindegy, csak veti egymás után a sorokat, kérkedik a rímmel, a formával, de Vajna Ádám Oda című első kötetében épp ez a trükk: úgy tűnik, ő a nemtörődöm tehetség, akinek minden sora telitalálat, pedig meg sem kell küzdenie érte, valójában ez egy nagyon átgondolt és programszerű szöveg. Némi sarkítással és leegyszerűsítéssel karikatúrakötetnek is beillik az Oda, amennyiben a hagyományos és a modern költészet forma- és gondolatvilága válik benne irónia tárgyává versről versre. Vajna a fejéről a talpára huppantja az eltökélt első kötetesek kérkedését, nevezetesen minél szélesebb skálán mozogva megmutatni, hányféle formát és hagyományt ismer a szerző. Nála a látszólag eklektikus kötetszerkezet is fricska. Akad itt szabadvers, ballada és rövid népszínmű is, csak kapkodja a fejét az olvasó, mennyire röhejes ez a sokszínűség. A kötet leszámol a hagyományokkal, miközben gúnyt is űz a többi közt a magyaros verselésből, amit gyakran még hangjeggyel is jelez a szakasz elején és végén – mint a siketeknek készült feliratok a filmek alatt –, amelyek azt üzenik: ezt bizony dalolják éppen. Ahogy az időmértékből is: „Ó, bazmeg’, mi a lófasz mászkál itt / a nyakamban?” – szakítja meg az idillt a PÁSZTOR 2. (Pásztorok ébredése [Nulladik ecloga]). Azonban, miközben mindenről lehántja magát, valahova mégis kötődik: a fiatal Szálinger Balázs lendülete, műveltsége és lázadása köszön vissza jólesőn, miközben a lezserség és a karikírozás mögött tetten érhető a vádirat is. És hogy véletlenül se értsük félre, a Kasztília hercegnőjében metaforákba bújva ott a felületes kortárs költészet kihirdetése: „Én, Kasztília / bányaügyileg tájékozott hercegnője / tehát a kevésbé tőkeigényes / külszíni fejtés pártján állanék”. Az Oda egy kötetnyi leszámolás, számvetése és kikacagása a múlt és jelen költészetének, a nagy kérdés azonban az, van-e jövő Vajna Ádám számára. Képes lesz-e ezek után valódi, új és érdekes irányba terelni líráját, hogy bebizonyítsa: érdemes volt felszámolni mindent, mert a rombolás csak az első lépés, és nem végcél volt.

 

*

A rombolás, a veszteség jelenik meg Izsó Zita harmadik kötetében is, ám az Éjszakai földet érés egészen másképp kezeli ezeket a fogalmakat. Míg Vajna Ádámnál a vers volt az egység, Izsó Zita már ciklusokban gondolkozik, és a négy cím baljós repülőútra hív: Földközeli magasság, Utazómagasság, Zuhanórepülés, illetve a cím­adó Éjszakai földet érés. Valójában ezeknek nem sok közük van – vagy csak áttételesen és belemagyarázva – a ciklusok témáihoz, kár volt erőltetni, hiszen, ha sikerül túltenni magunkat ezen, már az első versek olvasásakor világossá válik: amit a kortárs próza képtelen volt megugrani, abban a líra igencsak remekel. Nevezetesen a menekültválság feldolgozásáról, irodalmi megjelenítéséről van szó. Izsó Zita versciklusa olyan érzékenyen, óvatosan, mégis határozottan nyúl a témához, hogy képtelenség nem együtt­érezni a lírai énnel. Pedig nagy kockázat ez: erős alanyi költészet, amelynek versbeli megszólalója maga a menekült – valószínűleg minden költeményben más és más –, felvillanó sorsok, érzések egy nagy, iszonyú egészből. A szabad formában megírt költemények áramlása, a személyesség ilyen szintű elmélyítése úgy rántja be az olvasót egy tőle – jobb esetben – nagyon is távoli tragédiába, mintha együtt szorongna egy zsúfolt befogadóállomáson a többiekkel, mintha az ő hazáját is rommá lőtték volna, vagy mintha közvetlenül előtte erőszakolták volna meg a testvérét a katonák. És ehhez jelen állás szerint – vagy ha nem vagyok elég tájékozott, kérem, szóljanak – kizárólag Izsó Zita ért. Nem lesz szentimentális, nem válik giccsessé, és nem akar direktben megríkatni, mert nem az olcsó hatáskeltésre játszik. Kifinomult költői eszközökkel érzékeltet és visz közel, miközben a líra, a nyelv visszafogott bravúrjai működtetik a túlélés lehetőségét. Nincs ez másként a másik három ciklusban sem, melyek a párkapcsolat, egy rokon elvesztése, a gyermek és a gyermektelenség köré szerveződnek. Szintén fontos és aktuális témák, mégis valahogy az első versciklus tökélyre járatása agyonnyomja a továbbiakat, és kötet szintjén képtelenek igazán érvényesülni.

 

*

Fenyvesi Orsolyának szintén harmadik verseskötete a komplikált című A látvány / Kommentárok meg nem írt versekhez, mégis olyan, mintha még mindig keresgélne. A két cím látszólag két külön szöveget takar, A látvány töredékes, cím nélküli szabadversei az oldalpárok bal oldalán, a Kommentárok… prózai elmélkedései a jobb oldalán, miközben egy vélt vagy valós terv alapján egészítik ki egymást, míg végül az utolsó oldalakon teljesen egymásba olvadnak, és a szövegértés megköveteli a párhuzamos olvasást. A koncepció azonban lényegében kihasználatlan marad, az ötlet pusztán szikra, ami végül a közhelyek tűzijátékába torkollik. A Kommentárok… naplószerű elmélkedései ugyanis nemcsak olyanok, mint egy útját kereső, fiatal költő – mondom még egyszer: harmadik kötetről beszélünk – suta és bizonytalan feljegyzései, de képtelenek túllépni olyan kérdésfelvetéseken, mint hogy mi is a vers valójában, milyen viszonyban van a költői én a verssel és a világgal, illetve a vers maga a világgal. Mutatom: „Azt reméltem, egyéb eszközök híján, a versek révén feltárul majd számomra az univerzum titkos látványa, a remény. Megragadhatom, ami egyébként nem kézzel fogható, lüktető tenyeremben súlya lesz a fénynek.” Sajnos A látvány verstöredékei épp ezt a reményt akarják beváltani, hasonlóan eltúlzott és kínos nyelvezettel. Persze felmerül a gyanú, hogy talán ezt is az irónia felől kéne olvasni, mint Vajna Ádám szövegeit, ám Fenyvesi túl komolyan veszi magát és a nyelvet is ahhoz, hogy innen nézve működhessen a kötet.

Vajna Ádám: Oda, Scolar, 2018, 78 oldal, 1495 Ft. Izsó Zita: Éjszakai földet érés, Scolar, 2018, 90 oldal, 1495 Ft. Fenyvesi Orsolya: A látvány / Kommentárok meg nem írt versekhez, Scolar, 2018, 88 oldal, 1999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."