KÖNYVMELLÉKLET

Mesés élet

Földes Anita: Átéltem egy évszázadot – Utolsó interjúk Fejtő Ferenccel

Könyv

A huszadik század konfidens ismerőse volt, mégsem vált belőle főállású kortárs – nyitotta 2008-as Fejtő-nekrológját e sorok írója, hogy aztán elősorolja egy hosszú, mozgalmas és nagy élet állomásait.

A Fejtő Ferenc halála után fél évtizeddel megjelentetett, majd javított és bővített interjúkötet most eltörli a nyitómondat „mégsem”-ét: Földes Anita beszélgetéssorozata ugyanis, amelyet Fejtő legutolsó éveiben vettek föl, épp ilyen, a maga korából utolsónak maradt mesélőt mutat. Az olvasó kissé zavarban is érzi magát, hisz éltében és most haló porában is jobban tiszteli annál Fejtő Ferencet, hogy kételkedjen a szavaiban, csak hát a néhai matuzsálem megannyi története már-már a „nagy idők tanúja” önkéntelen paródiájának hat (lásd ehhez: Farkasházy Tivadar: Hogyan nem találkoztam Bartók Bélával). Mondjuk, annál a sztorinál, amely a Dunánál című József Attila-vers keletkezéstörténetét idézi imigyen: a Szép Szó könyvnapi kiadványának szerkesztését „azzal a feltétellel vállaltam, hogy mindenkitől kérek esszét, ha Attila írja az előszót versben. Mikor rá került a sor, eszébe juttattam: »Most már nyomdába adjuk a kötetet, tartsd meg az ígéretedet!« Azt felelte: »Megtartom, de miről írjak?« Előző nap két órát sétáltunk a Duna-parton, és közben leültünk, néztük a folyót, merengtünk. Visszakérdeztem: »Emlékszel a tegnapi sétánkra? A Dunát néztük. Mi lenne, ha azt írnád meg, hogy mi nekünk a Duna?« Attilának megtetszett az ötlet, és másnap hozta a verset.”

Egyetlenegy ponton még a saját istápolói szerepét gazdagon részletező Földes Anitában is fölmerül: vajha igaz lehet-e, amit az agg Fejtő mesél? Akkor, amikor Fejtő és Kádár János múltidéző csevejéről esik szó: 1978-ban, a francia köztársasági elnök fogadásán. Azazhogy e mozzanatról valós időben éppen csak említést tett az interjúalany, a történetet egy jóval korábbi interjúból idézi fel utólag a kötet összeállítója, s ez újabb problematikus pontot jelez az olvasó számára. Az interjúkat ugyanis számos idézet tarkítja, s ez helyeselhető is, elvégre egy 97-98 éves megszólaló emlékezete olykor korrigálásra, illetve kiegészítésre szorul. Csakhogy a csillagozott vagy csillagozatlan idézetek láttán kérdésessé válik a tényleges beszélgetések mennyisége és tartalma, különösen az olyan barkácsolt és az életszerűséget felszámoló megoldások esetén, ahol Fejtő egy-egy hanyag átkötéssel mintegy átfordul önmaga idézésébe, hogy néhány bekezdést citáljon valamely korábbi írásából.

Javított kiadásról lévén szó talán azt sem sportszerűtlenség felemlegetni, hogy a tárgyi tévedéseket nem sikerült mindenestül kiszűrni a szövegből. Így például az említett Kádár-látogatás nem az első miniszterelnöki szintű magyar–francia találkozó volt (hiszen Kádár ekkor már rég nem volt kormányfő), ahogyan A doktor úr sem Molnár-regény, hanem színmű, s ahogyan Füst Milán se írt drámát II. Józsefről. (Az utóbbi két baki közös oldalon egymás mellé kerülve.) Fejtő tévedett vagy az interjúk lejegyzője? S voltaképpen fontos ez egy ilyen nagy életről mesélő kötetben? Fejtő Ferenc számunkra így is, úgy is örökké megmarad annak, akinek vagy nyolcvan éve Hevesi András látta: „a szellem emberének”.

Scolar, 2014, 464 oldal, 3950 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.