Folyóirat

Rubicon 2020/2–3. – Ezer esztendő

  • - barotányi -
  • 2020. május 2.

Könyv

Három évtizede jelent meg először a remek történelmi havilap, mely ez alkalomból nagy ívű archívcikk-válogatással kedveskedik hűséges olvasóinak. A jubileumi szám egy jól összeválogatott szöveggyűjtemény a történettudomány iskolateremtő (mára kivétel nélkül elhunyt) klasszikusaitól, akik nem mellesleg szakterületük népszerűsítésében is jeleskedtek. Az írások értelmezési kerete a magyar állam zaklatott története az Árpád-kortól a Litván György és Szabó Miklós írásaiban megelevenedő, utólag (többnyire érdemtelenül) aranykorrá nemesedő Kádár-korig. Ezer évet természetesen még egy vaskos folyóiratszámban is szinte lehetetlen átívelni – a tanulmányok pontosan ezért a magyar történelem neuralgikus pontjait járják körül. A szerzők kutatási eredményeken alapuló meglátásai sokszor még a cikkek megszületése pillanatában is tabudöntőnek számítottak, számos ponton forgatták fel a históriai közhelyekben testet öltő, többszörösen elavult történelemképet – és talán ma sem olvassuk e szövegeket okulás nélkül. Szinte reprodukálhatatlan, amit, mondjuk, Engel Pál tudott a magyar állam (a közfelfogásban a nemzeti nagylét koraként élő) első évszázadairól – ez az összeállítást nyitó, vele készült pár oldalas interjúból is kiderül. De például Fügedi Erik, Kubinyi András, Perjés Géza, Szakály Ferenc, H. Balázs Éva, Katus László vagy éppen Kosáry Domokos írásait olvasva is nyilvánvaló: az ő nyomdokaikon jár a jelenkor vezető történész kutatónemzedéke is. Közelítsék bár tárgyukat politikatörténeti, életrajzi, társadalom-, sőt mentalitástörténeti oldalról, a tanulmányok kivétel nélkül élvezetesek és módfelett tanulságosak.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."