olvasótapló

Újak a nap alatt

Végignézve a kimondottan nyárra időzített limonádékat, ha mégis valami könnyebbre voksolnánk, a krimikben bízhatunk. 

Lidérces látvány volt a Bánki-tavon a kora esti koncert előtt, a Tószínpad melletti padon olvasó lány. Idegen volt ez mindentől, amit várunk ilyenkor. A dereka túl egyenes volt, arckifejezése kimondottan tudálékos, mintha meg sem érintené a Bëlga, nem zavarnák a stégről fejest ugrók, de a még ráfröccsenő víz sem. Ceruzával alá is húzogatott egy-egy mondatot. Talán valami valóban letehetetlen krimit tart a kezében, gondoltuk. Közelebb lépve láttam, hogy nem, dehogy. Thomas S. Kuhn A tudományos forradalmak szerkezete című kötetének A forradalmak láthatatlansága című fejezetével tüntet a nyár és a fesztiválfeeling ellen. Nyilván egy nálánál is modorosabb bölcsészfiúra hajt, nevettünk össze a feje felett, és néztük, mit húz alá épp. Valamit az eresztékeiből kizökkent világról. De amúgy meg, néztem magamba: miért kellene a nyárnak csak a strandolvasmányokra korlátozódnia?

Ivana Bodrožić horvát író könyve, a Fiaink, lányaink a Margó Könyvek sorozat részeként jelent meg, és nem kimondottan könnyed szöveg. A széria fiatal szerzők magyar nyelvű megjelenését támogatja. Az 1982-ben, Vukováron született alkotó hazájában költőként is ismert, és immár három megjelent kötete van. A nálunk is kiadott Hotel Zagorje (eredeti 2010, magyarul 2019) fontos könyv: a szerb–horvát háborúról szóló egyik legjelentősebb szépirodalmi munkának tartják. Apró történetekből áll össze, és egy, az édesapját elvesztő kamasz lány felnövéstörténete is, miközben úgy beszél nagyon pontosan a háborúról, hogy a tényleges történésekről és borzalmakról nagyon kevés szó esik benne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).