olvasótapló

Újak a nap alatt

Végignézve a kimondottan nyárra időzített limonádékat, ha mégis valami könnyebbre voksolnánk, a krimikben bízhatunk. 

Lidérces látvány volt a Bánki-tavon a kora esti koncert előtt, a Tószínpad melletti padon olvasó lány. Idegen volt ez mindentől, amit várunk ilyenkor. A dereka túl egyenes volt, arckifejezése kimondottan tudálékos, mintha meg sem érintené a Bëlga, nem zavarnák a stégről fejest ugrók, de a még ráfröccsenő víz sem. Ceruzával alá is húzogatott egy-egy mondatot. Talán valami valóban letehetetlen krimit tart a kezében, gondoltuk. Közelebb lépve láttam, hogy nem, dehogy. Thomas S. Kuhn A tudományos forradalmak szerkezete című kötetének A forradalmak láthatatlansága című fejezetével tüntet a nyár és a fesztiválfeeling ellen. Nyilván egy nálánál is modorosabb bölcsészfiúra hajt, nevettünk össze a feje felett, és néztük, mit húz alá épp. Valamit az eresztékeiből kizökkent világról. De amúgy meg, néztem magamba: miért kellene a nyárnak csak a strandolvasmányokra korlátozódnia?

Ivana Bodrožić horvát író könyve, a Fiaink, lányaink a Margó Könyvek sorozat részeként jelent meg, és nem kimondottan könnyed szöveg. A széria fiatal szerzők magyar nyelvű megjelenését támogatja. Az 1982-ben, Vukováron született alkotó hazájában költőként is ismert, és immár három megjelent kötete van. A nálunk is kiadott Hotel Zagorje (eredeti 2010, magyarul 2019) fontos könyv: a szerb–horvát háborúról szóló egyik legjelentősebb szépirodalmi munkának tartják. Apró történetekből áll össze, és egy, az édesapját elvesztő kamasz lány felnövéstörténete is, miközben úgy beszél nagyon pontosan a háborúról, hogy a tényleges történésekről és borzalmakról nagyon kevés szó esik benne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.