poeta.doc

Valami valamije

Könyv

Vajna Ádám: Fiume vajúdása

Vajna Ádám: Fiume vajúdása

 

A kávéházak ponyvái alá

Loholtak be egyszer régen

Eső elől az önként összezárt

Népek a szép Fiumében.

 

A macskakövek közötti rések

Elkezdtek megtelni vízzel,

Amíg a népek egymást nézték, hogy

Kinek van a mellén díszjel.

 

A tenger gyalog öt perc volt innen,

Mégse vágyott oda senki,

Nem is az eső miatt, hanem mert

Tudták, könnyű elsüllyedni.

 

Egy bérkocsi megtorpant az utcán,

Nem látszott jól, ki ül benne,

A káromkodó kocsis leszállt, hogy

Rőt lovait ütlegelje.

 

Volt az egésznek mégis egyfajta

Örömmel elcseszett bája,

Hogy úgy tűnt, az a pár tucat ember

Nem is a jobb időt várja.

 

A csíkos ponyvák alatt kuporgott

A kalapos, melltűs horda,

És egy lány köztük Kádár elvtársat

Már a szíve alatt hordta.

Vajna Ádám első kötetének, az Odának a verscímeiben a bibliai Salométől Piast Erzsébeten, Károly Róbert feleségén át Albrecht Dürerig és Düsseldorftól Fiumén, Kasztílián és Montenegrón keresztül „a független Szlovéniáig” sok minden és mindenki szerepel. Feltűnnek ezekben a címekben angyalok és barokk tudósok, pásztorok, sünök és kanárik, egy japán herceg, a longobárdok, de még a szocialista munkaversenyek is. És ezek még csak a „birtokosok”, mert a címek kivétel nélkül a valami(k) – vagy valaki(k) – valamije(i) szerkezetet mutatják, például: A zoknigyár varrónője vagy Egy mondat politikai és magánéleti lehetőségei.

És a párosítások legtöbbször igazán meglepőek: például nem biztos, hogy az olajbányászhoz a följegyzéseit, az angyalokhoz a striguláikat vagy a földhöz a megmagyarázását rendelnénk. A föld megmagyarázása – ez egyébként mintha Weöres versének, A Föld meggyalázásának a címét idézné fel; Vajnától a jelek szerint egyáltalán nem volna idegen az ilyen fogás. Mert például a címek egységes nyelvtani szerkezete miatt nála a tartalomjegyzék is a könyv teljes értékű szövegének hat, ahogy különben a versekkel azonos státuszú szövegnek tűnő a Függelék is. (Igaz, a címe csak Függelék, de hát nyilván A könyv függelékéről van szó.) Ennek tizedik pontja az idézett szerzők listája, amelyben Szent Bonaventura éppoly jól megfér Marxszal, mint Vitányi Iván Richard Scarryvel, a Tesz-Vesz város atyjával.

A kötet formailag is nagyon változatos: Vajna olykor rímel, máskor pedig a manapság igazán ritkaságszámba menő hexameterben ír. Ennek ritmusa olyan, mintha Weöres jól ismert verséből két sort összeragasztanánk: „Bóbita, Bóbita táncol, körben az angyalok ülnek”. A Nulladik ecloga alcímet viselő darabban Vergilius hangja modulálódik át afféle újmódi pásztorok énekévé: „Ó, bazmeg, mi a lófasz mászkál”… – és itt talán érdemes egy pillanatra megállni.

A „mászkál” után ugyanis sormetszet van, mégpedig az ezen a helyen a legklasszikusabbnak számító, úgynevezett bukolikus metszet. Ami ilyenkor a sorból a szóköz után még hátravan, az mindig egy értelmes pampara-pampam: …„itt a nyakamban?”

A Fiume vajúdásának saját ritmusa, formája van: a páros és a páratlan sorok valahogy nem illenek össze, Vajna itt „a textúrákkal játszik”, mint a séfek vagy a cukrászok, amikor ropogóst és krémest tesznek egy tányérra. A strófák páros sorai ugyanis felező nyolcasokban vannak írva – egy-két-há-négy, egy-két-há-négy –, mint, mondjuk, Petőfitől a „Befordúltam a konyhára”. Ezeknek a soroknak a lejtése ereszkedő, az első és az ötödik szótag hangsúlyos, a következők nem, vagy csak sokkal kevésbé: lo-holtakbe egy-szerrégen.

Ezzel ellentétben a páratlan sorok az első versszakban nem ilyen hangsúlyon alapuló, „egyet-jobbra-egyet-balra” formát ígérnek, hanem mintha inkább a szótagok különböző hosszát kihasználó, ráadásul emelkedő lejtést mutatnának, egy kicsit slamposan kezelt ti-tá-ti-tá-ti-tá-ti-tá-ti-tá formát: „Eső elől az önként összezárt”. Csakhogy a második versszakban ez már nem jön ki, úgy látszik, a szabályszerűség mégis inkább az, hogy a páratlan sorok tíz szótagosak, és többnyire meg lehet állni a közepükön: a kávéházak – ponyvái alá.

Ahogy tehát a vers kezdődik, abban van valami furcsa magától értetődőség, de némi idegenszerűség is. Ezek a minőségek ebben az arányban általában is jellemzőek Vajna versei­re, a technikát talán Bognár Pétertől leste el, akire egy interjújában elődjeként utal is, és akinél ez a jelenség még sarkosabb.

A második versszak végét mintha csak a rímkényszer alakítaná, de ismét olyan furcsa természetességgel, hogy az olvasóval a „díszjel” szó is elfogadtatja magát. A harmadikban a tenger felmerülése sem tűnik szükségszerűnek, de a gondolat furcsa megfogalmazása (ennyiben tehát egy új gondolat) miatt – mármint hogy az emberek tudták, hogy könnyű benne elsüllyedni – megint csak sajátos jelentőségre tesz szert, valahogy kinehézkedi a helyét. Éppen a saját súlyánál fogva mintegy újradefiniálja a vers terét, az olvasó azt érezheti: rendben, ez tehát egy ilyen vers, vagy: most akkor már van ilyen vers is.

Ez mindig nagy dolog, egy váratlan vers, és mindig különösen érdekes, hogy a költő milyen eszközökkel éri el ezt a hatást. Mert ugye komolytalan: van „az egésznek mégis egyfajta / Örömmel elcseszett bája”. De nem lehet kérdés, hogy a komolytalanság (és nem a komolytalankodás) mennyivel komolyabb, mondjuk, a komolykodásnál.

A vége felé aztán már az olvasó sem a jobb időt várja, hanem azt, hogy mi jön még. És akkor egy hirtelen perspektívaváltással, a vers ultrahangos készülékén át egy anyaméhbe vethetünk futó pillantást, hogy a Fiume vajúdása a csúcsponton, egy baljósan bájos Kádár-kameóval érjen véget.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.