Könyvmelléklet

Velük a vízözön

Martyn Rady: A Habsburgok. A világ urai

Könyv

A magyar történelem ezer szálon fonódott össze a Habsburgok történetével: ez két korai 15. századi Habsburg-uralkodónkat is beleszámítva közel fél évezredes, korántsem konfliktusmentes együtt­élést jelent. A jeles brit történész publikációs listájában bőségesen találunk a magyar történelemmel (főleg a magyar középkori társadalomtörténettel) foglalkozó munkákat, így ha azt várjuk, hogy idővel a magyar szereplők hangsúlyosabbak lesznek a Rady felvázolta történetben, akkor nem is csalódunk.

Mindez sajna párhuzamosan halad azzal a folyamattal, amelynek során a világ egyik szuperhatalmának számító, óriás gyarmatbirodalommal rendelkező, többcentrumú Habsburg-univerzum egy Duna-menti monarchiává fogyatkozik. Ráadásul e tendencia csak gyorsult a Rady szerint tehetségtelen, hadvezérként alkalmatlan uralkodóként jellemzett Ferenc József regnálása alatt, amikor a birodalom több lépésben kiszorult Észak-Itáliából, és nélküle (pontosabban nem Ausztria, hanem Poroszország vezetésével) valósult meg a német egység. Cserébe csekély vigaszként egyedül Bosznia-Hercegovina esett le a Monarchiának a széthulló balkáni török uralmi területből, az is csak azért, hogy majd Szarajevóban ölhessék meg Ferenc Ferdinánd trónörököst, aminek következményei nemcsak a Habsburg-impériumot rántották az örvénybe, hanem egész Európát.

S ez csak a regényes történet vége: a kezdetek a legendák homályába vesznek. Rady nagy teret szentel annak, hogy bemutassa azokat a misztifikációkat, saját múltjukat illető „kegyes”, idővel okirat-hamisításba torkolló csalásokat, amelyekre a korai Habsburg-fejedelmek vetemedtek, hogy előkelőbb (római) ősöket teremtsenek maguknak. Kevésbé ismert, de még a Mária Terézia uralkodását lehetővé tevő Pragmatica sanctio (1723) fiktív jogalapját is egy efféle hamisított oklevél szolgáltatta.

A származási kórság nem ismert határokat: I. Miksa német-római császár, a tipikus reneszánsz uralkodó a bécsi egyetem teológiai fakultását terrorizálta, hogy igazolják: felmenőivel együtt Noé közvetlen leszármazottja (ami, ha belegondolunk a bibliai vízözöntörténetbe, magától értetődően igaz).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.