Könyv

A jelentés hatalma

Závada Péter: A muréna mozgása

Kritika

A szerző Gondoskodás című kötete 2021-ben jelent meg.

A kötet a Műértelmezés szőre című nagy ívű szöveggel zárul. (Kritikánkat lásd: Zsilipelt sodródás, Magyar Narancs, 2021. július 7.) 

A havas völgyben ólálkodó róka hátrahagyott lábnyomainak művészi értékéből kiindulva mutatja be az esztétikai tapasztalat és a természet viszonyát, rámutatva az európai gyökerű művészetkoncepciók visszásságaira. Alternatívaként ezt kínálja: „Emancipálni a hiányt a fogalmak / által, kiásni a lyukat a földből, és fölmutatni, / zászlónkra tűzni az eredeti művészet zsarnokságával / szemben.” A muréna mozgása itt kezdődik. Az új kötet versei ugyanis szinte egytől egyig az esztétikai tapasztalat működésére és a műalkotás mibenlétére fókuszálnak.

A művészetértelmezés rögzült megközelítéseinek felülírására tett kísérletek legdirektebb módozatai a Munkajegyzetekben bújnak meg: „Ha elhinnénk, bolondok volnánk, / ha nem bíznánk benne, kívül rekednénk”. Ezen versek többsége színházi előadások, kiállítások, performance-ok és más művészeti projektek létrejöttének folyamataiba pillantanak be. Mintha egy végtelenül tudatos, időnként önnön döntéseit és koncepcióit is kritikusan szemlélő alkotó ember kavargó gondolatainak leiratát olvasnánk a költeményekben. Ez az alkotó néha elkalandozik, néha el is bizonytalanodik, de célját egy pillanatra sem téveszti szem elől: emancipálni a hiányt, felszabadítani a műalkotást a jelentés hatalma alól.

Valami ilyesmire tesz kísérletet a Munkajegyzetek / Hangoskönyv című darabban leírt kiállítás is, amely során az alkotók a „könyv eredeti szándékát” figyelmen kívül hagyó fölolvasás helyett a szöveg materiális megjelenésének, vagyis a tinta és a papír hanganyaggá tételének különböző formáival próbálkoznak. E multimediális projektek bemutatása a művészetfogyasztási szokásaink átalakulását is tematizálja. Szóba kerülnek a mesterséges intelligencia, valamint a véletlenszerűség élményét és a hibákban rejlő produktív potenciált aláásó algoritmusok is, amelyek „épp a tévedés lehetőségétől fosztottak meg”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.