Tévésorozat

A mesék előtt

Dekameron

  • - turcsányi -
  • 2024. augusztus 14.

Kritika

Ha érte valaha is kultúrsokk Magyarországot, az 1975 februárjában esett, amikor a Filmmúzeum (ma Belvárosi Színház) – a megvásárlásához képest egy kerek esztendei erőgyűjtés után – bemutatta Pier Paolo Pasolini Dekameron című filmjét.

Az 1971-ben készült alkotást ugyanis azért nézték meg nagy számban a magyar emberek, mert dugtak benne. Jó, nem úgy, mint a pornófilmekben (ki látott akkor még olyat?), de eljátszották, s a filmes nagy átlagnál kétségtelenül többször villantak fel benne genitáliák is – ráadásul mindkét nem részéről. S ennyi már elég volt ahhoz, hogy a filmet csak egyetlen vetítőhelyen, az akkoriban (s tán ma is) extrémnek számító este fél 11-es kezdéssel vetítsék, hetente kétszer-háromszor – kilenc éven keresztül. A jegyeket sem úgy árusították, mint a többi moziban, háromnapos elővétellel, hanem úgy, mint a színházakban, egy kijelölt napon a következő hónapra, természetesen égig ért a sor, de legalább az Astoriáig, melynek persze a szeme sem rebbent, látott ő már ilyet, konkrétan 1968 júliusában, amikor a Puskin bemutatta korának egyik tipikus amerikai B filmjét, a motrozós’ alzsánerből, a Halálfejeseket (Born Losers, 1967). Emez viszont olyannyira nem volt kilenc évig műsoron, hogy pár hét elteltével be is tiltották az erőszakos jelenetei miatt. Mindegy, ennek aztán semmi köze az itt tárgyaltakhoz, különben is, a betiltás után a Magyar Néphadsereg bevonult Csehszlovákiába, ahol éppenséggel a magyarlakta területeken akadt valami elintéznivalója.

Pasolini persze fontos nekünk, hiszen ha egy 14. századi holmit igyekszik valaki beadni a modern közönségnek, akkor a közvetítő nyelv eltalálása perdöntő próbatétel (s ebből a szempontból a több mint ötvenéves korkülönbség a film és az itt tárgyalt tévésorozat között piszlicsáré tétel). S e téren nincs oka pirulásra a Netflix aktuális vállalkozóinak. Kathleen Jordan nem sokat vacakolt: a régi útjára lépett, de rendesen beletette az innen-onnan (jobb s kevésbé izgalmasabb) helyekről összeszedett magáét is. Burleszket alkotott, némi extrával.

Hiszen a nehéz életű itáliai költő, Pier Paolo Pasolini is burleszket csinált Boccaccio művéből, amelyben eleve adott volt a hajlandóság az ilyesmire, bár akkoriban nyilván nem használták túl sűrűn ezt a kifejezést. A burleszk nem művészet vagy nem magasművészet, seggbe rúgják egymást benne a csókák, aztán elüti őket egy leomló felhőkarcoló, de olyan erővel, hogy alig győzik leporolni magukat a nagy csattanás után. Hogy Pasolini esetében mennyire volt tudatos választás a műfaj, vagy mennyire írta ilyenné magát a vers, az éppenséggel lehet kérdéses, az mindenesetre tény, hogy már a szereplőválogatásról hazazavarták azokat a kandidánsokat, akiknek kettőnél több ép foga volt, de a beismerés, aláírással, anyja nevével csak a következő film, a Canterbury mesék kezdetén történt meg, amikor is a majsztró Chaplinnek beöltöztetve küldte pályára fő kedvencét, Ninetto Davolit. S lám, a burleszk kitűnően működik magasművészetként is. De nem attól, hogy ráfogjuk, hogy az lenne. Chaplin, Buster Keaton egekbe emelése ugyan jogos, de az értelmiségi lelkiismeret-furdalás jellegzetes terméke: ciki burleszket nézni (krimit olvasni s a többi), mondjuk rá, hogy nem is az, és kész. Pasolininél nem így történik: a vers írja a költőt, mint ahogy ez a legnagyobbakkal sűrűn megesik, nyilván.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mivel, uram, s ki nélkül?

Nagy vitát kavart, hogy miért nincs opera-előadás immár két éve a szegedi Dóm téren. A vezetés gazdasági szempontokkal érvelt: nincs rá támogatás, illetve a műfaj már nem tölti meg két-három estére a 4 ezres nézőteret. Talán erre is lett egyfajta válasz, hogy ismét az István… került színpadra, Novák Péter rendezésében, aki inkább egyfajta misztériumkoncertként tálalja a történetet, a nyitányt az 1983-as ősbemutató fényképeivel illusztrálva.

A láthatatlanok

„Van nevem, de nehezen kimondható. Ezért a magyar nevem Ildi.” „Amikor eljöttem, a feleségem terhes volt. Hat éve vagyok itt. Még soha nem találkoztam a gyerekemmel, csak okostelefonon keresztül.” „Lehet, hogy soha nem megyek haza.

Russzkij karablj, igyi na huj!

A társadalom totális kontrolljára törekvő NER (azaz Orbán Viktor) az ún. Szuverenitásvédelmi Hatóság (SZH) létrehozásával a kormánytól független sajtót és civil szerveződéseket akarja szoros megfigyelés alá helyezni.

Élesített fegyver

Bohózatnak indult Elon Musk beszállása a Twitterbe, de az angliai zavargások jól mutatják, hogy a keze alatt a platform a profi valóságtorzítás mintapéldánya lett.

Koós Pál végleg megérkezett

  • Marinov Péter

Augusztus 1-jétől Koós Pál tölti be a modellváltáson átesett Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) rektori pozícióját. Koóst az egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriuma erősen vitatható eljárás nyomán juttatta a rektori székbe. Jogszerű volt-e ez a művelet, és ha nem, lehetséges-e jogorvoslat? Tettem egy próbát.

A rossz közérzet kultúrája

Pár hét híján tizenöt éve hangzott el Orbán hírhedt kötcsei beszéde, amely a készülő Fidesz-világ kulturális univerzumát vetítette előre. Honnan indult és hová jutott azóta az orbáni kultúrpolitika? Milyen víziók mozgatták és mozgatják a rendszer kulturális építkezését? Van-e egyáltalán építkezés és rendszer, és miért érzi majd’ mindenki rettenetesen magát benne? És maradt-e élet rajta kívül?

Megtaposták, megszerették

A legmagasabb kitüntetést adja az államalapítás ünnepén Makó fideszes vezetésű önkormányzata Buzás Péternek, a korábbi szocialista polgármesternek. Miután legyőzték, évekig célkeresztben volt, mert tartottak attól, hogy újraindul. Nem tette.

 

Ingyér’ a kastély, bekékül a NER-vér

A kastélytörvény módosított változata a lényegen nem változtatott, az ingyenes átadással „magánjogi szereplők” is hozzájuthatnak a felújított, értékes ingatlanokhoz. Tiltakozásként aláírásgyűjtésbe fogtak, demonstrációt szerveznek, alkotmánybírósági normakontrollt kértek azok, akik szerint ez a nemzeti vagyon ellopása.

A sarlatánság ára

A kormány szerint minden nagyjából a tervek szerint alakul: a lakosság nagy erőkkel megtakarít, az ipar Németország és a háború miatt gyengélkedik, a GDP növekedése pedig jövőre már tényleg 4 százalékos lesz. A papír persze türelmes.

„Nem rólam szól”

Kisfiával a hátán vágott át a Himaláján, hogy aztán a kilencvenes években Ausztráliában indítsa el énekesi karrierjét. Azóta bejárta a világot, jelenleg az Egyesült Államokban él, most mégis a Balatontól érkezett a Szigetre, ahol koncertje előtt beszélgettünk a tibeti névadás jelentőségéről, egy gyerekként írt mantráról és a gyógyító hangokról.