Lemez

Egy új kezdet

The Mars Volta: The Mars Volta

  • - minek -
  • 2022. október 12.

Kritika

Több mint két évtizede annak, hogy Omar Rodríguez-López és Cedric Bixler-Zavala, az At the Drive-In nevű poszthardcore zenekar tagjai a texasi El Pasóban megalakították, és gyors sikerre vitték a rocktörténet egyik legvalószínűtlenebb formációját.

A bevallottan késő hatvanas, illetve hetvenes évekbeli zenei inspirációkból építkező The Mars Volta látszólag tökéletesen anakronisztikus jelenség volt az állandó kísérletezésen, improvizációkon alapuló zenéjével, a káoszból a csúcspontig jutó, nem is kicsit pszichedelikus hangzású szerzeményeivel. A zenéket szerző Rodríguez-López jellegzetes gitárjátéka a pedál- és effektkészlet sűrű használatával éppúgy névjegye lett a zenekarnak, mint Bixler-Zavala misztikus-enigmatikus szövegei és énekhangja, s az időről időre cserélődő zenésztársakkal is hosszú időn át életben tartottak egy állandó magas színvonalon alkotó, koncepcióját tekintve változatos zenei cirkuszt, amelyre mind többen voltak kíváncsiak.

A zenekart alapításától kezdve egyfajta kreatív téboly hajtotta, néha a törzstagok is tartottak attól (és ennek időnként sajtónyilatkozataikban is hangot adtak), hogy ez a teremtő feszültség egyszerűen szétveti a bandát. Mégis meglepőnek tűnt, hogy tíz évvel ezelőtt ez tényleg bekövetkezett, mivel a kritikusok által rendre méltatott albumok sorát rögzítették, ráadásul az egyik legjobb és leglátványosabb koncertzenekarról volt szó. Esetükben nyugodtan beszélhetünk kultstátuszról, a rajon­gói­kon túl a zenészszakma megbecsülését is kivívták – egy időre afféle szerény kültagként Flea, a Red Hot Chili Peppers basszusgitárosa is tagja lett a formációnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.