Lemez

Egy új kezdet

The Mars Volta: The Mars Volta

  • - minek -
  • 2022. október 12.

Kritika

Több mint két évtizede annak, hogy Omar Rodríguez-López és Cedric Bixler-Zavala, az At the Drive-In nevű poszthardcore zenekar tagjai a texasi El Pasóban megalakították, és gyors sikerre vitték a rocktörténet egyik legvalószínűtlenebb formációját.

A bevallottan késő hatvanas, illetve hetvenes évekbeli zenei inspirációkból építkező The Mars Volta látszólag tökéletesen anakronisztikus jelenség volt az állandó kísérletezésen, improvizációkon alapuló zenéjével, a káoszból a csúcspontig jutó, nem is kicsit pszichedelikus hangzású szerzeményeivel. A zenéket szerző Rodríguez-López jellegzetes gitárjátéka a pedál- és effektkészlet sűrű használatával éppúgy névjegye lett a zenekarnak, mint Bixler-Zavala misztikus-enigmatikus szövegei és énekhangja, s az időről időre cserélődő zenésztársakkal is hosszú időn át életben tartottak egy állandó magas színvonalon alkotó, koncepcióját tekintve változatos zenei cirkuszt, amelyre mind többen voltak kíváncsiak.

A zenekart alapításától kezdve egyfajta kreatív téboly hajtotta, néha a törzstagok is tartottak attól (és ennek időnként sajtónyilatkozataikban is hangot adtak), hogy ez a teremtő feszültség egyszerűen szétveti a bandát. Mégis meglepőnek tűnt, hogy tíz évvel ezelőtt ez tényleg bekövetkezett, mivel a kritikusok által rendre méltatott albumok sorát rögzítették, ráadásul az egyik legjobb és leglátványosabb koncertzenekarról volt szó. Esetükben nyugodtan beszélhetünk kultstátuszról, a rajon­gói­kon túl a zenészszakma megbecsülését is kivívták – egy időre afféle szerény kültagként Flea, a Red Hot Chili Peppers basszusgitárosa is tagja lett a formációnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.