Film

Félmosoly

Iris Kaltenbäck: Elragadtatás

  • 2025. január 8.

Kritika

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Minden az elfogadásról szól. Naponta segít a világra újszülötteket s adja át őket a vajúdástól kimerült, boldog anyáiknak, naponta látja a teljes bizalom és teljes önátadás gesztusait kívülről, de neki magának a barátnőjéhez való kötődés az egyetlen, ami segít elviselni kapcsolatok híján üresnek érzett életét. Ez a barátnő is nála szül, nagyon nehezen, már mindenki orvosért szaladna, injektálna, vágna bele a nőbe, nem kell, mondja a szülésznő, és tényleg kijön a baba természetes úton, csak egy kicsit kell masszírozni, hogy fel is sírjon végre. Hát hogyne bízná rá az amúgy is szülés utáni depresszióval küzdő anyja a kislányt, amikor csak lehet?! Kiben bízhatna inkább, ha férje sosincs kéznél? Ám a szülésznő ragaszkodása a babához egyre egészségtelenebb. Még a kórházban hozza elé a véletlen a szerb buszvezetőt, akivel egyéjszakás kalandja volt és egy váratlan ötlettől vezé­relve azt állítja, hogy közös gyereküket tartja a kezében. Innentől nincs megállás: apasági tesztet hamisít, a gyerek jelenléte által édesgeti magához a férfit (aki kalandjuk idején világosan megmondta, hogy nem akar második éjszakát), felébreszti benne a kötődés elnyomott ösztönét. Az események akkor vesznek végzetes fordulatot, amikor egyszer a férfi anyja nyit ajtót a randevún, és ott van népes családja is, hogy ünnepeljék az „unokát”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.