Film

Félmosoly

Iris Kaltenbäck: Elragadtatás

  • 2025. január 8.

Kritika

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Minden az elfogadásról szól. Naponta segít a világra újszülötteket s adja át őket a vajúdástól kimerült, boldog anyáiknak, naponta látja a teljes bizalom és teljes önátadás gesztusait kívülről, de neki magának a barátnőjéhez való kötődés az egyetlen, ami segít elviselni kapcsolatok híján üresnek érzett életét. Ez a barátnő is nála szül, nagyon nehezen, már mindenki orvosért szaladna, injektálna, vágna bele a nőbe, nem kell, mondja a szülésznő, és tényleg kijön a baba természetes úton, csak egy kicsit kell masszírozni, hogy fel is sírjon végre. Hát hogyne bízná rá az amúgy is szülés utáni depresszióval küzdő anyja a kislányt, amikor csak lehet?! Kiben bízhatna inkább, ha férje sosincs kéznél? Ám a szülésznő ragaszkodása a babához egyre egészségtelenebb. Még a kórházban hozza elé a véletlen a szerb buszvezetőt, akivel egyéjszakás kalandja volt és egy váratlan ötlettől vezé­relve azt állítja, hogy közös gyereküket tartja a kezében. Innentől nincs megállás: apasági tesztet hamisít, a gyerek jelenléte által édesgeti magához a férfit (aki kalandjuk idején világosan megmondta, hogy nem akar második éjszakát), felébreszti benne a kötődés elnyomott ösztönét. Az események akkor vesznek végzetes fordulatot, amikor egyszer a férfi anyja nyit ajtót a randevún, és ott van népes családja is, hogy ünnepeljék az „unokát”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.