Kiállítás

Héber jelek

Féner Tamás: „…a mi történt, ugyanaz a mi ezután is történik”

Kritika

A 84 éves fotóművész – saját megfogalmazása szerint fotográfus – 1983-ban azzal vált híressé, hogy Aczél György betiltotta a kiállítását – két teljes napra. A magyarországi zsidók életéről szóló, …és beszéld el fiadnak című anyag a következő évben azonban már fotóalbumban is megjelent, nagyobb dicsőségére nyilván a „húzd meg, ereszd meg” politikájának, de tekinthetjük mindezt a zsidósággal kapcsolatos egyéni és társadalmi elfojtások lassú felolvadásának is.

Jelen kiállítás felhasználja a régi anyag egy részét, továbbá a 2021-ben bemutatott portrésorozatot (Attributált portrék), a 2019-es Fészek Galériában kiállított sorozatot, illetve a Mansfeld Péter Galériában 2015-ben bemutatott műveket. Sőt nem is csupán felhasználja, hanem újraírja, bizonyos értelemben átértelmezi az egyes esetekben már korábban is át- és megváltoztatott analóg képek világát. Mondhatnánk erre, hogy elég konceptuális e megközelítés, de a fotográfus nyilván nem így gondolja, hiszen ő inkább a pop-arttal rokonszenvezik.

A három korábbi témát most egy új, a színelméleten, az architektúrán és a konstruktivizmuson alapuló iránnyal, illetve a műalkotások mögötti fényképtapétával is „megfejeli”; a négy terem ily módon már nem négy külön­álló egység lesz, hanem egymással párbeszédet is folytató világok izgalmas elegyévé válik. Ahhoz, hogy lássuk, milyen elemek is kapcsolódnak össze egymással, nem árt szétszálazni őket. Elsősorban a bibliai és a portréfotózás szálaira gondolok.

Féner zsidó kereskedő-értelmiségi családból származik, és ugyan egy zsidó közösséghez tartoztak, Féner nem ismerte a héber betűket, a rabbi latin betűkre írta át neki az imák szövegét. Későbbi munkáin – ahogy itt is látható – ezek a jelek, a héber betűk vagy a rájuk emlékeztető vonalak nem egy leolvasandó, konkrét „üzenetet” hordoznak, hanem egy nagyobb egészre utalnak. Ahogy írja is a Tóráról: „nem olvasni, hanem nézni való”. A kiállítás címe egy, a Károli-bibliából vett idézet, s maga a legkorábbi anyag (Jelkép-halászat) is a Bibliából származó motívumokat (hal, kenyér, tojás) dolgoz fel. A szintén fekete-fehér Jákob lajtorjája (2018) a héber betűkkel és térrel, a pozitív-negatív világokkal „játszik”, a címekben az Ószövetségből vett idézetekkel (de van itt Szép Ernő-, Ady- és Babits-idézet is). A „zsidóság téma” átkúszik a két másik terembe is: hajtogatott imasálakról készült fényképsorokat látunk, mintegy fekete-fehér geometrikus háttérként a színes képek előtt, vagy héber betűket fedezünk fel Komoróczy Géza portréján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.