Kisjátszótér – Könyv

Hogyan tovább?

Kirsten Boie: Telihold volt aznap

Kritika

A második világháború végnapjainak egyikén 1945. április 28-án, egyetlen nap alatt játszódik ez a regény egy bajor városkában, Penzbergben. A hírek már a fegyverletételről és az amerikai csapatok megérkeztéről szólnak, de senki nem tud konkrétumokat. A biztos csak annyi, hogy a háborús évek széttépték az emberi kapcsolatokat, gyászt és jegyrendszert hoztak.

Túlélési, illetve bosszúvágyat. És még valamit: embereket, akik ebben a szituációban nem tudják, hogy mi a helyes döntés. Mindenki fél, a legtöbben már látják, hogy a háborúban a rossz oldalra álltak, de a lelkiismeret szava egyáltalán nem olyan erős, mint a felelősségre vonástól való félelem. De mi van, ha a hitleri propagandának van igaza: létezik az Alpesi Erőd, és van még remény a győzelemre? A Vérfarkasok, a végsőkig kitartó fanatikus földalatti szervezet mindenesetre hergeli magát. A csapatot jórészt elvakult és mélyen traumatizált gyerekek alkotják, akiknek semmi nem drága. Az emberélet különösen nem az.

A népszerű német ifjúsági szerző könyve megtörtént eseményeken alapul: a bányászvárosban aznap éjjel tényleg történtek a golyó és kötél általi kivégzések, és valóban elmaradt a háború utáni felelősségre vonás. A gyilkosok és az áldozatok hozzátartozóinak együtt kellett tovább élniük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.