Színház

Irány Horány!

Magányos emberek

Kritika

Egy kis vidéki nyaralóban összezárva tölti az idejét néhány, a modern kor összes társadalmi ellentétét képviselő figura. Egyszerre törnek felszínre a város és vidék, X és Z generáció, vállalkozó és művész, ateista és vallásos, humán és reál érdeklődésű emberek között feszülő ellentétek. 

Szereplőink jóravaló, felvilágosult emberek, akikben egyetlen közös pont a tonhalkrémes tészta szeretete, de ez kevésnek tűnik a boldogsághoz. Mégis önfeledten szórakozunk a Magányos emberek családtörténetén.

Nincs szükség különösebb drámai konfliktusra, hőseink belegabalyodnak saját nyűgjeikbe, amit csak tetéz a jó adag önbizalom­hiány és az élettel szembeni gyakorlatlanság. A cselekmény a szituációk alá rendelődik, de nem is hiányoljuk a nagy drámát. Épp elég látnunk egy mai magyar család archetípusát. A művészlélek huszonéves fiatalok nem találják a közös hangot az agrárvállalkozó szülőkkel, és úgy általában, a vidékre költözött többiek nem tudnak mit kezdeni a világot életművészként beutazó Annával (Mentes Júlia). Ki-ki a legjobbat szeretné magának és családjának, de túlgondolják, miközben épp azt kezelik lazán, amit megfontoltan kéne. Próbálnak megfelelni, jól viselkedni, közben valahogy boldognak lenni, ám ez sehogy sem sikerül.

Tarnóczi Jakab rendező és Varga Zsófia dramaturg jól bevált párosa magyarította a Nobel-díjas szerző, Gerhart Hauptmann drámáját – ha nem tudnánk a német eredetiről, fel sem tűnne, hogy a szereplők németek voltak, és száz évvel ezelőtt éltek. (A Boronkay Soma nyers fordítását felhasználó szöveget nem csak a mára, de konkrétan a szereplőkre is hangszerelték.) Örök igazság, hogy minden változik, de érzelmeink, s így emberi kapcsolataink mozgatórugói évezredek óta változatlanok. Az ifjú férj frissen doktorált filozófus, esetünkben zenész (Lengyel Benjámin), a barátja, Barna festő, most filmes (Béres Bence), a csábító Anna pedig eredetileg párizsi diáklány. A szülők (Pelsőczy Réka és Rajkai Zoltán) mindkét változatban mezőgazdasági termelésből élnek. De hőseink bármelyik korban is űzzék értelmiségi vagy kétkezi hivatásukat, hasonló érzelmi nehézségeken mennek át.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.