Színház

Irány Horány!

Magányos emberek

Kritika

Egy kis vidéki nyaralóban összezárva tölti az idejét néhány, a modern kor összes társadalmi ellentétét képviselő figura. Egyszerre törnek felszínre a város és vidék, X és Z generáció, vállalkozó és művész, ateista és vallásos, humán és reál érdeklődésű emberek között feszülő ellentétek. 

Szereplőink jóravaló, felvilágosult emberek, akikben egyetlen közös pont a tonhalkrémes tészta szeretete, de ez kevésnek tűnik a boldogsághoz. Mégis önfeledten szórakozunk a Magányos emberek családtörténetén.

Nincs szükség különösebb drámai konfliktusra, hőseink belegabalyodnak saját nyűgjeikbe, amit csak tetéz a jó adag önbizalom­hiány és az élettel szembeni gyakorlatlanság. A cselekmény a szituációk alá rendelődik, de nem is hiányoljuk a nagy drámát. Épp elég látnunk egy mai magyar család archetípusát. A művészlélek huszonéves fiatalok nem találják a közös hangot az agrárvállalkozó szülőkkel, és úgy általában, a vidékre költözött többiek nem tudnak mit kezdeni a világot életművészként beutazó Annával (Mentes Júlia). Ki-ki a legjobbat szeretné magának és családjának, de túlgondolják, miközben épp azt kezelik lazán, amit megfontoltan kéne. Próbálnak megfelelni, jól viselkedni, közben valahogy boldognak lenni, ám ez sehogy sem sikerül.

Tarnóczi Jakab rendező és Varga Zsófia dramaturg jól bevált párosa magyarította a Nobel-díjas szerző, Gerhart Hauptmann drámáját – ha nem tudnánk a német eredetiről, fel sem tűnne, hogy a szereplők németek voltak, és száz évvel ezelőtt éltek. (A Boronkay Soma nyers fordítását felhasználó szöveget nem csak a mára, de konkrétan a szereplőkre is hangszerelték.) Örök igazság, hogy minden változik, de érzelmeink, s így emberi kapcsolataink mozgatórugói évezredek óta változatlanok. Az ifjú férj frissen doktorált filozófus, esetünkben zenész (Lengyel Benjámin), a barátja, Barna festő, most filmes (Béres Bence), a csábító Anna pedig eredetileg párizsi diáklány. A szülők (Pelsőczy Réka és Rajkai Zoltán) mindkét változatban mezőgazdasági termelésből élnek. De hőseink bármelyik korban is űzzék értelmiségi vagy kétkezi hivatásukat, hasonló érzelmi nehézségeken mennek át.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.